Invaliditeit en sociale woning

mteuniers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Invaliditeit en sociale woning

#1 , 16 apr 2022 09:38

Ik vroeg me af hoe invaliditeit eigenlijk berekend wordt ivm psychische klachten. Ik ga niet in detail treden en ik wil ook niemand klikken of zo maar iedereen kent wel zo iemand die al jaren van invaliditeit leeft en daarbij hier en daar iemand "gaat helpen". Dat je denkt van "waarom krijgt die eigenlijk invaliditeit?" want die zou perfect dàt als job kunnen doen. Desnoods parttime en parttime werkloosheid krijgen als het psychisch te zwaar zou zijn... Maar die dan volledig op invaliditeit zetten.... ja sorry ik snap dat soms echt niet. Ik weet dat psychische klachten het zwaarste doorwegen bij het bepalen van invaliditeit maar ik begrijp dan niet dat die mensen niet opgevolgd worden, niet gecheckt worden. Ik zou denken dat dat gepaard zou gaan met regelmatig verplichte controles, verplichte opvolging bij een neuroloog/psychiater die alles perfect kan opvolgen of zelfs regelmatig opnames met onderzoeken en nakijken of alles nog wel hetzelfde is gebleven. Wordt dat nooit eens gedaan? Alle dossiers nog eens grondig nagekeken? Wie is er al héél lang op invaliditeit? En die eens checken? Alleszins diegene die ik ken, had perfect kunnen gaan werken. Die functioneert perfect in deze wereld. Een beetje egocentrisch en het moet allemaal gebeuren zoals die het wil, maar ja, is dat 100% invaliditeit? Zo heb je meer mensen he. Die was ook sowieso beter blijven werken, want die kan absoluut niet alleen zijn, niet thuis zitten, die moet altijd op stap gaan, altijd buiten en dingen gaan zoeken om zich bezig te houden. En die weet ook perfect wanneer die diens "ziekte" moet boven halen als excuus en kan ook inderdaad iedereen perfect rond diens vinger draaien, manipulatief. En wat gebeurt er als die op pensioen gaan eigenlijk? Krijgen die nog altijd invaliditeit? met extra pensioen? Of wordt dit pensioen berekend inclusief de invalditeitsperiode? Dus wéér voordeel dan?

Daarbij wil ik dan ook de sociale woningen aankaarten..
Er is een plafond van inkomsten waar je onder moet blijven. Waar wordt dat nu weer op bepaald? Mensen in deze tijd die dan misschien nét 100 euro te veel verdienen moeten zweten en knokken om rond te komen. En al zeker alleenstaanden. Terwijl je dan toch eigenlijk op basis van het loon meer huur kan vragen? Ik snap dat soms niet. Ik heb altijd over een blok gewoond met sociale woningen, als je dan ziet met welke wagens die rijden, hoe die altijd opgekleed zijn en zo? Velen die volgens mij ook gewoon niet doorgeven dat ze samenwonen waarbij dan de "nieuwe" vriend misschien met een mooi loontje. En dan nog zoiets... worden die hun spaarrekeningen eigenlijk gecheckt?
Diegene die ik ken, verdient nét te veel om in aanmerking te komen, dus no-go terwijl die niets maar dan nul komma nul op de spaarrekening heeft staan, dus echt een sukkel in deze maatschappij. Maar neen, geen plaats voor mensen die wél willen werken en dan nét 2 euro te veel verdienen bij wijze van spreken die ze dan moeten steken in hoge huurprijzen, hoge energieprijzen, hogere kosten in het algemeen, enkel voor die 2 euro te veel en zo krijgt die uiteraard nooit iets op die spaarrekening.
Ik vind dat ze bij alleenstaanden toch milder zouden mogen zijn en dat plafond misschien iets omhoog trekken en daar regelmatig gewoon "checken" of ze nog alleen zijn, of ze nog steeds hetzelfde werk doen enz. maar wel een kans geven.
En ook vind ik dat ze bij de mensen toch ook hun bankgegevens zouden moeten kunnen inzien. Iemand met een miljoen op de rekening, moet toch geen sociale woning krijgen? Of zie ik dat nu echt verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 16 apr 2022 10:28

Wat is uw vraag?

Als uw gedacht is, dat een invalide : niks mag doen, ongelukkig MOET zijn, geen plezier mag hebben, ... dan ben je mis.

Het is niet omdat een invalide zijn afwas doet, dat hij kan gaan werken. Probeer niet om dokter te spelen van anderen, waarvan je niet alles weet. Gun een invalide ook iets. Zodat hij niet alleen lichamelijk sukkelt, maar er ook nog eens mentaal onderdoor gaat. Dat is ook niet de bedoeling.

Zwartwerk mag natuurlijk niet.... maar een invalide mag ook bvb eens bij zijn dochter gaan schilderen. Om maar een voorbeeld te geven. Als je een beetje menselijk gevoel hebt, dan hoop je dat een invalide ook kan leven.
Het zijn de dokters die bepalen wat kan en wat niet, niet wij.

Het 2de stuk over sociale woningen heb ik niet meer gelezen. Ik vermoed dat ook afgunst hier de bovenhand neemt.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2022 10:51

Wat is uw vraag?

Als uw gedacht is, dat een invalide : niks mag doen, ongelukkig MOET zijn, geen plezier mag hebben, ... dan ben je mis.

Het is niet omdat een invalide zijn afwas doet, dat hij kan gaan werken. Probeer niet om dokter te spelen van anderen, waarvan je niet alles weet. Gun een invalide ook iets. Zodat hij niet alleen lichamelijk sukkelt, maar er ook nog eens mentaal onderdoor gaat. Dat is ook niet de bedoeling.

Zwartwerk mag natuurlijk niet.... maar een invalide mag ook bvb eens bij zijn dochter gaan schilderen. Om maar een voorbeeld te geven. Als je een beetje menselijk gevoel hebt, dan hoop je dat een invalide ook kan leven.
Het zijn de dokters die bepalen wat kan en wat niet, niet wij.

Het 2de stuk over sociale woningen heb ik niet meer gelezen. Ik vermoed dat ook afgunst hier de bovenhand neemt.
Ik steun uw reactie volledig.

Persoonlijke toestanden moet men zelf niet inschatten en bovendien kent men niet alle ingrediënten van de miserie van anderen.
Leven met zijn eigen portemonnee. Blij zijn dat men zelf gezond is en kan genieten van ons korte bestaan op deze aardbol.
Miserie genoeg.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2022 14:43

T.S. Eerst en vooral wens ik er toch wel op te wijzen dat er pas sprake is van invaliditeit na een jaar primaire ongeschiktheid. Ten tweede, het is de medisch adviseur van het ziekenfonds die nagaat of iemand al dan niet kortstondig toegelaten wordt tot ziekte-uitkeringen. Het is niet aan anderen om te oordelen hoe de gezondheidstoestand van iemand is en in hoeverre hij in zijn huidige job kan functioneren. Verder moet u leren een onderscheid te maken tussen invaliditeit (plus 66%) en arbeidsongeschiktheid. Als u 100% invalide bent erkend, geloof me vrij, dan is het onmogelijk om nog te kunnen werken.

Ziekte- en invaliditeitsuitkeringen eindigen sowieso op de wettelijke pensioenleeftijd.
Het is de medisch adviseur van het ziekenfonds, desgevallend samen met de arbeidsgeneesheer e.a. die beslist of iemand nog een activiteit mag uitoefenen samen met zijn uitkeringen en op welke wijze deze uitkeringen hierdoor worden be-invloed. Er worden momenteel heel wat stappen tot re-integratie ondernomen. Ziek zijn is in de meeste gevallen geen onwil om te werken, maar eerder een onmogelijkheid om te werken of dit werk al dan niet tijdelijk nog uit te oefenen. Als arbeidsongeschikte werknemer mag u vrijwilligerswerk verrichten dat verenigbaar is met uw gezondheidstoestand, zonder uw arbeidsongeschiktheid te beëindigen. Het is de adviserend arts van uw ziekenfonds die moet vaststellen dat het vrijwilligerswerk met uw algemene gezondheidstoestand verenigbaar is. Opgelet helpen bij familieleden is geen vrijwilligerswerk. Werkelijke misbruiken, dus herhaaldelijk misbruik maken van uitkeringen en uitgekiende domiciliefraude kan steeds gemeld worden aan de bevoegde instanties. Frustratie laat je hierbij best achterwege. Meld fraude, maar laat het onderzoek van fraude over aan mensen die hiervoor zijn opgeleid en waarvan mag aangenomen worden dat zij dit professioneel en objectief zullen onderzoeken.

Als u zich benadeeld voelt en/of in het zak gezet, zoek dan hulp en tracht er iets aan te doen.

Nog een fijne dag en vooral fijne paasdagen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud, er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#5 , 19 apr 2022 14:39

Soms stoor ik me aan de antwoorden omdat ze zeer beoordelend zijn. In dit geval is de topicstarter al beoordelend maar ... men weet niet in welke situatie deze zit. Ik meen tussen de lijnen te lezen dat hij/zij een alleenstaande is en het waarschijnlijk héél moeilijk heeft.
En sommige dingen die geschreven worden kunnen echt kwetsen of frustrerend zijn of zelfs tot wanhoop drijven.
Ik associeer me niet met TS maar jullie antwoorden schieten mij in het verkeerde keelgat.

Wat topicstarter neerschrijft, zit mij al meer dan 30 jaren dwars. Ik heb een alcoholieker gekend die invaliditeit kreeg en dat geld in 2 weken opdronk zonder voor zijn vrouw en baby te zorgen. Ik ken een jongeman die de ziekte van Crohn heeft. Hij kan niet werken maar hij kan zijn geld wel uitgeven aan junkfood.
Terwijl ik overlaatst een operatie gehad heb en progressief terug begon te werken. Toen ik 50% kon gaan werken, zei de mutualiteit dat ze geen uitkering meer gingen uitbetalen... Anderen krijgen het geld terwijl ze het niet nodig hebben. En diegenen die het nodig hebben, blijven in de kou staan. Iemand schreef dat topicstarter hulp moest zoeken en moest trachten er iets aan te doen als hij/zij zich benadeeld voelt en/of in het zak gezet. Hoe doe je dat dan?
Als je zelf niet in de molen zit/gezeten hebt, heb je er écht géén idee van hoe onze Belgische Sociale Zekerheid geen zekerheid biedt of aan de verkeerden.

Ik ben alleenstaande moeder geweest. Ik kwam niet in aanmerking voor een sociale woning. Ik kon alleen een krot huren terwijl ik ging werken om de dagopvang van mijn kind te betalen. En dan zijn er anderen die in een sociale woning wonen, niet willen gaan werken maar eigenlijk meer geld hadden om een degelijk huis te huren.

En er zijn genoeg andere mensen die in de kou blijven staan, terwijl er anderen zijn die onnodig geholpen worden.

"Als je een beetje menselijk gevoel hebt" --> heb je eerst getoetst waarom de topicstarter dit schreef? Misschien is die persoon niet jaloers maar zit die zelf in de put en ziet die hoe anderen het geluk toch maar mee hebben?

"Leven met zijn eigen portemonnee." --> klopt. En hoe ziet die van de topicstarter eruit? Misschien is die portemonnee wel plat

"Blij zijn dat men zelf gezond is en kan genieten van ons korte bestaan op deze aardbol." --> en als de topicstarter niet gezond is en daarom een oordeel velt over anderen die het niet moeilijk hebben?

"Verder moet u leren een onderscheid te maken tussen invaliditeit (plus 66%) en arbeidsongeschiktheid. Als u 100% invalide bent erkend, geloof me vrij, dan is het onmogelijk om nog te kunnen werken." --> nogal denigrerend dat die persoon moet leren. En geloof me dat er genoeg mensen zijn die 100% invalide erkend zijn én toch kunnen werken! Sommigen willen zelfs werken en mogen het niet.

"Als u zich benadeeld voelt en/of in het zak gezet, zoek dan hulp en tracht er iets aan te doen." --> geef eens wat juridisch advies? Waar kan TS terecht? Misschien bedoel je hiet niet zo maar aan psychologisch advies heeft TS waarschijnlijk niets.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 19 apr 2022 16:27

"Als je een beetje menselijk gevoel hebt" --> heb je eerst getoetst waarom de topicstarter dit schreef? Misschien is die persoon niet jaloers maar zit die zelf in de put en ziet die hoe anderen het geluk toch maar mee hebben?
Dus wel jalours?

En je moet mijn volle zin quoten : Als je een beetje menselijk gevoel hebt, dan hoop je dat een invalide ook kan leven.

Is daar iets mis mee? Is het echt zo : ik voel me slecht, dus jij moet je ook slecht voelen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2022 21:33

Dit is een juridisch forum en geen facebookpagina. Wij doen ons uiterste best om het forum zo objectief mogelijk te houden en correcte en ondersteunde informatie te geven.
Wij hebben T.S. een antwoord geboden en hem gewezen op enkele foute presumpties. Misschien toch nog eens de antwoorden herlezen. Als TS starter nog aanvullende vragen heeft, kan hij deze vrij stellen, anders stel ik voor dat dit topic wordt afgesloten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”