Aanspraken na overlijden invalide vader

monkeygonetoheaven
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aanspraken na overlijden invalide vader

#1 , 02 apr 2022 08:22

Mijn vader heeft kanker en de prognose is slecht. Hij is wel invalide. Ik vraag me af wat mijn aanspraken zijn na zijn overlijden? Mijn ouders denken dat zijn uitkering zal blijven betaald worden, maar ik geloof daar niets van. Zou mijn moeder recht kunnen hebben op een overlevingspensioen (ze is nog maar 41 met 4 kinderen ten laste en heeft geen inkomen, werkt niet, geen opleiding). En waarop zou ik recht kunnen hebben als meerderjarig kind dat studeert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 apr 2022 09:06

Sociale uitkeringen en ev. pensioen aan uw vader stoppen uiteraard na overlijden

https://www.sfpd.fgov.be/nl/overlijden#laatstemaand

Daar staan ook links ivm overlevingspensioen / overgangsuitkering


Uitkering ivm handicap wordt nog betaald voor de maand van overlijden:

https://handicap.belgium.be/nl/mijn-dos ... lijden.htm

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 apr 2022 09:40

Als de uitkeringen en/of pensioen nog enige tijd blijven doorlopen na het overlijden, zal de overheid deze uiteindelijk terugvorderen (en dat kan soms een groot bedrag zijn dat de erfgenaam dan niet meer ter beschikking heeft). Best onmiddellijk de betreffende dienste verwittigen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2022 14:20

De uitkering en het statuut van invalide verdwijnt bij het overlijden van uw vader. Gezien de leeftijd van uw moeder zal zij gerechtigd worden op een overgangsuitkering indien zij gehuwd zijn.
Voor de overgangsuitkeringen toegekend vanaf 1 oktober 2021 hangt de duur van de overgangsuitkering af van uw gezinssituatie op het moment van het overlijden van uw huwelijkspartner.

Gezinssituatie Duur van de overgangsuitkering
Geen kind ten laste 18 maanden
Enkel kind(eren) ten laste van 13 jaar (*) of ouder 36 maanden
Minstens 1 kind ten laste jonger dan 13 jaar (*) 48 maanden
Minstens 1 kind ten laste met een handicap (ongeacht de leeftijd) 48 maanden
Een kind werd geboren binnen de 300 dagen na het overlijden 48 maanden

Opgelet de aanvraag om overgangsuitkering moet binnen het jaar na overlijden ingeleid worden.

Als uw vader nog niet met pensioen is bij overlijden zal de overgangsuitkering ingaan op de eerste van de maand van overlijden.

Zodra de termijn van de overgangsuitkering is afgelopen zal uw moeder gerechtigd worden op werkloosheidsuitkering met of zonder kinderlast naargelang de situatie.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”