niet aangeven van samenwoning

mammieke
Topic Starter

niet aangeven van samenwoning

#1 , 02 mar 2009 02:39

iemand die invaliditeit trekt als alleenstaande met kinderlast en niet aangeeft dat ze samenwoont met loontrekkende,en dat men van hogerhand er niks aandoet of kan doen,dat is pas straf.
Ik heb klacht ingediend om te protesteren tegen deze overtreding bij RIZIV.ik kreeg wel vlug telefoon,maar blijkbaar kunnen ze er niks aan doen.zolang bij mutualitieit adressen apart staan kunnen ze niet ingrijpen.
Is dit nu de normale gang van zaken,ik die ga werken en alles netjes betaal wat moet vind dit zeer onrechtmatig.
Kan dit dan op geen enkele manier bewezen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 mar 2009 10:40

Dit is een veel voorkomende situatie. ( zowel voor invaliditeits als werklozen uitkeringen)

Er is inderdaad niets tegen te doen zolang beiden met een apparte hoofdverblijfplaats staan ingeschreven.

artemis

#3 , 02 mar 2009 13:16

Niets aan te doen want 'officieel' wonen ze helemaal niet samen.
Komt idd veel voor.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 mar 2009 13:22

Op de keeper beschouwd zou je wel naar de politie kunnen stappen en deze laten constateren dat het gaat om een schijnhoofdbewoning. (zoals controles op adressen asiel aanvragers)

Of deze daar uberhaupt wat mee aanvangen is natuurlijk wel een andere zaak. (Ik dacht dat het riziv in het verleden eens dergelijke acties heeft uitgevoerd samen met de RVA, doch dat ze er na een aantal rechtzaken mee gestopt zijn.)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2009 18:44

De politie zal idd kunnen vaststellen dat partijen samenwonen. Op een van beide plaatsen zal betrokkene dan ambtshalve geschrapt worden en ingeschreven op de andere plaats.

Ik dacht dat het OCMW van Antwerpen wel reageert op deze vorm van sociale fraude/diefstal.

sadinda

#6 , 11 feb 2011 21:33

kan ik mijn ex vriend aan geven ik werkte en hij stempelde maar heeft dat nooit aan de rva aangegeven kan ik anonim aangifte doen

Terug naar “Andere”