administratieve kost poetsburo

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

administratieve kost poetsburo

#1 , 29 nov 2021 13:37

Reeds jaaaren werkt er bij mij een poetsvrouw die betaald wordt via electronische cheques aan het poetsburo.
NU ontving ik een mail van het poetsburo dat er vanaf 1.1.2022 een "maandelijkse administratieve kost" zal aangerekend worden ( varierend van 5 tot 20 euro)
Als reden geven ze op dat de prijs van de cheques al 7 jaar onveranderd is gebleven ( 9 euro)

Kan mij iemand uitleggen hoe het poetsburo zijn geld verdient? ik denk toch dat ik aan Sodexho betaal en dat sodexho voor iedere cheque een 10tal euro's aan het poetsburo betaalt. Het poetsburo betaalt ongeveer 10 euro aan de poetsvrouw.

Op elke wijze is die uitleg van het poetsburo aan mij dan relevant?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Kali
Berichten: 762

#3 , 29 nov 2021 17:47

Reeds jaaaren werkt er bij mij een poetsvrouw die betaald wordt via electronische cheques aan het poetsburo.
NU ontving ik een mail van het poetsburo dat er vanaf 1.1.2022 een "maandelijkse administratieve kost" zal aangerekend worden ( varierend van 5 tot 20 euro)
Als reden geven ze op dat de prijs van de cheques al 7 jaar onveranderd is gebleven ( 9 euro)

Kan mij iemand uitleggen hoe het poetsburo zijn geld verdient? ik denk toch dat ik aan Sodexho betaal en dat sodexho voor iedere cheque een 10tal euro's aan het poetsburo betaalt. Het poetsburo betaalt ongeveer 10 euro aan de poetsvrouw.

Op elke wijze is die uitleg van het poetsburo aan mij dan relevant?
Ik heb dezelfde mail gehad ...

Ik had reeds vroeger bij andere bureaus gehoord dat er administratieve kosten gevraagd werden, bvb per cheque + 1€ enz ...

Ook niet te vergeten dat deze bureaus met Corona als ik me niet vergis een surplus kregen voor "bescherming" van hun personeel, niet dat het personeel daar iets van zag ...

Ik hoop echter dat ze door deze administratieve kost:
1. met wat betrouwbaarder en competenter personeel kunnen werken (want volgens mijn bureel konden ze niemand sturen die aan mijn 'te hoge' verwachtingen voldeed (verwachting: parket met middel voor parket; tegels met middel voor tegels en marmer met middel voor marmer poetsen ...)
2. er sneller een oplossing komt bij lange afwezigheid (poetshulp die 3 maanden ziek is lijkt 'normaal' te zijn ... enkel week-week vervangingen mogelijk ...)

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 29 nov 2021 21:44

Door de lage lonen in de poetssector, zijn vele poetsers eruit gestapt naar een job die meer betaalt.
Van die snelle oplossingen zou ik me dus niet teveel voorstellen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 30 nov 2021 17:34

Kijk in uw buurt rond naar poetsdiensten die geen extra kosten vragen. Want die zijn er wel degelijk. Ik vermoed dat de poetsdiensten die (hoge) extra kosten vragen zichzelf de markt gaan uitprijzen en wellicht hun eisen wat zullen bijstellen.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#6 , 30 nov 2021 20:11

Eylis, je hebt gelijk maar ik heb nu ( na lange zoektocht) een goede poetsvrouw. ik wil ze niet kwijt.

zou ze kunnen blijven werken bij mij via een ander poetsburo?

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2021 03:16

Eylis, je hebt gelijk maar ik heb nu ( na lange zoektocht) een goede poetsvrouw. ik wil ze niet kwijt.

zou ze kunnen blijven werken bij mij via een ander poetsburo?
Als ze dat wil, maar waarom zou ze dat doen als ze tevreden is bij haar huidige werkgever? Die zal haar wel een andere plaats aanbieden als u weggaat.

Verder klopt de eerdere opmerking dat deze bureaus zichzelf uit de markt prijzen, blijkbaar niet met de economische realiteit. Een aantal doen dit al lang. Vraag en aanbod. Veel mensen zijn op zoek naar een goede poetsvrouw.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#8 , 01 dec 2021 11:23

""Als ze dat wil, maar waarom zou ze dat doen als ze tevreden is bij haar huidige werkgever? Die zal haar wel een andere plaats aanbieden als u weggaat.""

de werkgever ziet ze amper, ik en de andere klanten waar ze gaat poetsen, zijn de echte werkgevers

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2021 16:44

Toch is daar verschil in. Als er een plaats wegvalt, kijk men dan naar voorkeuren en afstand van de werknemer? Hoe lang op voorhand moet hij verlof aanvragen? Of wat als men voor het bureau werkt dat enkele jaren geleden begonnen is met het aanbieden van een elektrische fiets of bedrijfswagen?

Bovendien moeten haar andere klanten er dan hetzelfde over denken.

U bent niet haar werkgever. Zij vertegenwoordigt de organisatie waar u klant van bent.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 01 dec 2021 16:53

Kijk ja. Als ze supergoed is dan mag dat wat extra kosten. Wij (en een tweede klant uit de buurt) betalen geen supplementen maar hebben onze poetshulp jarenlang elke week een cheque extra gegeven opdat ze zou blijven komen nadat ze 20 km verder verhuisd was.

Nu is ze helaas weer verhuisd en kan ze niet meer komen. Snel vervanging gehad : de vorige poetste, maakte bedden op en streek. De huidige in dezelfde tijd alleen op t gemak poetsen. Geen bedden. De strijk gebeurt nu buitenshuis. Voor t zelfde resultaat zijn we nu meer geld kwijt ….

De vorige was haar wekelijkse extra cheque en soms nog wat extra) dubbel en dik waard.

Dus: ofwel betaal je ofwel verander je. Een nieuwe kan aardig tegenvallen. Je kan haar altijd vragen of ze wil swappen van werkgever (als dat kan - ken die contracten niet)

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#11 , 04 dec 2021 13:18

weet iemand hoe die betalingen werken?
is het zo?
ik betaal overheid ( sodexho) 9 euro per uur gewerkt via dienstencheques.
sodexho betaalt die 9 euro door aan poetsburo + ongeveer 11 euro per uur
et het poetsburo betaalt dan ongeveer 10.5 euro netto aan de poetsvrouw
??

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 dec 2021 14:07

Het loon van de poetsvrouw hoeft niet rechtstreeks in relatie te staan met de waarde van een dienstencheque. Cru gezegd heeft u er even weinig mee te maken als met het loon van een medewerker bij onderhoud van je wagen in de garage. Of die veel of weinig verdient zal ook geen invloed hebben op het uurloon dat u wordt aangerekend.

Zie bv. uitleg hieronder over de verschillende statuten.

https://www.vlaanderen.be/werken-en-bet ... ewerknemer

Verder zijn ook maaltijdcheques en verplaatsingsvergoeding tegenwoordig regelmatig voorkomend. Daar hebt u ook geen zicht op.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#13 , 07 dec 2021 10:33

ik heb terug een mail ontvangen van mijn Poetsburo.
Met de vraag om de administratieve kost van 5 tot 20 euro (afhankelijk van welke dienstverlening ik neem) per maand ineens voor 6 maanden te betalen!!

ik wens dit niet te doen. Kan ik deze kost maand per maand betalen?
( gezien de recente faillissementen in energiebedrijven en poetsbedrijven)

Kali
Berichten: 762

#14 , 08 dec 2021 09:49

ik heb terug een mail ontvangen van mijn Poetsburo.
Met de vraag om de administratieve kost van 5 tot 20 euro (afhankelijk van welke dienstverlening ik neem) per maand ineens voor 6 maanden te betalen!!

ik wens dit niet te doen. Kan ik deze kost maand per maand betalen?
( gezien de recente faillissementen in energiebedrijven en poetsbedrijven)
Algemene voorwaarden artikel 5.7:

5.7 De gebruiker verbindt zich ertoe om een bijkomende administratiekost van 30,00 EUR per semester te
betalen. Deze kost wordt tweemaal per jaar gefactureerd, een eerste maal in de maand waar de
dienstverlening aanvang heeft genomen, en een tweede maal zes maanden later. De administratiekost zijn in
elk geval betaalbaar per semester. Indien een gebruiker de overeenkomst met $$$ opzegt, dan
is er geen pro rata terugbetaling van de administratiekost voor de resterende maanden.
De administratiekost wordt aangerekend op basis van een door $$$$ opgestelde factuur. De
betaaltermijn voor de administratiekost is 14 dagen na verzending van de factuur. De betaling van de
administratiekost dient te geschieden middels overschrijving, of via domiciliëring.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de factuur dienen door de gebruiker binnen dezelfde termijn van 14
dagen ter kennis worden gebracht aan $$$. Dergelijk bezwaar dient schriftelijk (per mail of per
gewone post) te gebeuren aan het adres van het kantoor waaraan de gebruiker verbonden is.
Indien de gebruiker niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, zal de gebruiker schriftelijk worden
aangemaand. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, heeft $$$ de mogelijkheid
om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten, dit conform artikel 8.
$$$ behoudt zich het recht voor om de hogervermelde bijkomende administratie kost eenzijdig
te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de facturatie eenzijdig te wijzigen. De gebruiker zal hiervan op
voorhand in kennis worden gebracht, en zal in dat geval over een redelijke termijn beschikken om de
overeenkomst kosteloos te beëindigen vooraleer de nieuwe prijs in werking treedt.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#15 , 08 dec 2021 12:34

kali, dat is duidelijk
bedankt

maar dan zullen het poetsburo toch eerst me een nieuw contract moeten presenteren.
Want in mijn oorspronkelijk contract ( van jaaaaren geleden) staan deze algemene voorwaarden niet in.
(vermits die administratieve kost iets nieuw is)

Terug naar “Andere”