tarief woonzorgcentrum

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

tarief woonzorgcentrum

#1 , 15 okt 2021 22:27

Is het volgende normaal:

Mijn vader (weduwnaar) is zeer recent ingetrokken in een woonzorgcentrum.
Ik heb me borg moeten stellen en de maandprijs zou 2250 EUR bedragen.
Nu komt de eerste factuur en die beloopt (zonder de bijkomende "extra's) niet 2250 EUR maar wel 4 300 EUR (vierduizend driehonderd).
Als reden vertellen ze me dat de Vlaamse Overheid weigert hun deel (een subsidie aan het woonzorgcentrum) te betalen zoals dat geldt voor alle andere inwoners. Daarom wordt dat bijkomend aan mijn vader aangerekend.
Mijn vader werkte, na een korte loopbaan als bediende in de privé, het overgrote deel van zijn loopbaan als ambtenaar bij de Europese Unie in Brussel. Hij woonde wel zijn hele leven in Vlaanderen maar ressorteerde tijdens die lange periode niet onder de Belgische Sociale Zekerheid. Ook nu nog.niet als gepensioneerde. Hij heeft daar geen keuze in. De directie van het woonzorgcentrum zegt dat hij onbekend is in de "Vlaamse Sociale Bescherming". Alsof hij een illegaal zou zijn.

Uiteraard hebben we niet met zo een hoge verblijfskost gerekend.
Die is niet haalbaar met zijn pensioen en het werd ons ook niet op voorhand meegedeeld. Blijkbaar zou dit een gevolg zijn van een bevoegdheidsoverdracht van het federale naar het Vlaamse niveau.
Volgens de info zou dat probleem zich niet stellen in Brussel en Wallonië. Ex-collega's van mijn vader die daar in woonzorgcentra verblijven hebben dat probleem niet.

Het hoge tarief dat ze mijn vader aanrekenen is dan ook onbegrijpbaar en een nare beproeving voor hem. Ik denk dat er iets niet klopt; het kan toch niet dat mijn vader subsidies moet betalen aan het woonzorgcentrum?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2021 22:53

M.i. kan uw vader vrijwillig aansluiten bij de Vlaamse Sociale Bescherming. Dit heeft niets met subsidie te maken maar wel met de tussenkomst van het RIZIV. Deze tussenkomst ontvangt hij als hij "Belgisch" ziekenfondsverzekerd is. Ik lees dat uw vader ook bediende is geweest in België. Ik ga er dan ook van uit dat hij ook een rustpensioen ten laste van de Federale Pensioendienst geniet. U dient dan ook bij het ziekenfonds waarbij uw vader aangesloten is of hij hoofdens dit privaatrechtelijk pensioen staat ingeschreven als ziekenfondsverzekerd ten laste van België. Mocht dit niet het geval zijn dan moet u dit alleszins laten onderzoeken door het ziekenfonds. Mocht hij niet aangesloten zijn bij een Belgische ziekenfonds dan dient u dit vooralsnog dringend in orde te maken. Verder dient u bij het betalend orgaan van het Europees Pensioen aan uw vader na te vragen of de ziekteverzekering als gewezen Europees ambtenaar deze kosten ten laste neemt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2021 23:07

-Mijn vader is bij geen Belgische mutualiteit. Hij is en blijft van rechtswege levenslang onderworpen en dus aangesloten bij het gemeenschappelijk stelsel van de Europese Unie. Hij kan dat niet wijzigen naar de Belgische ziekteverzekering.
-Hij kon ook de premies voor de Vlaamse zorgverzekering van rechtswege niet betalen als ambtenaar Europese Unie (staat ook zo op de website van de zorgverzekering).
- De zuiver medische kosten (die door woonzorgcentrum apart worden doorgerekend bovenop de verblijfskosten van 4300 EUR) worden wel vergoed door zijn ziekteverzekering. Voor de verblijfskosten krijgt hij ongeveer 18 EUR per dag via zijn EU ziekteverzekering.
-Hij heeft geen B pensioen. Die rechten werden jaren geleden ( begin janren'70) overgeheveld naar het pensioenfonds van de Europese Unie.

ps:- het RIZIV betaalt die kosten niet meer; dat is al enkele jaren overgeheveld naar Vlaanderen (en de andere gewesten); heb ik ontdekt tijdens mijn zoektocht;
-
Laatst gewijzigd door optieman op 15 okt 2021 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 15 okt 2021 23:13

Ik ga niet akkoord met de redenering van het rusthuis. Als er een contractueel vastgelegde prijs is, is het mislopen van een subsidie hun probleem, niet dat van uw vader.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2021 23:35

De sommen die betaald werden door RIZIV en nu door Vlaamse Sociale Bescherming zijn wel degelijk subsidies:
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Het is dus niet denkbeeldig dat de prijs die mijn vader moet betalen nog flink verder stijgt aangezien er sprake is om de overheidssubsidies in de zorg verder te verhogen.

Er klopt echt iets niet. Mijn vader is blijkbaar loslopend wild in het Vlaams Gewest waar hij ononderbroken heeft gewoond. Hij wordt slechter behandeld dan de eerste de beste immigrant (voor die groep betaalt Vlaanderen die subsidies wel, al zeker als ze uit EU, EER of Zwitserland komen).

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 16 okt 2021 00:28

Gemiste financiële steun mag de aangerekende dagprijs niet beïnvloeden.
zie: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docu ... ram=inhoud
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2021 13:34

T.S., is het mogelijk om het rijksregisternummer van uw vader mee te delen via P.B.?

Ik wil dit toch nog eens nader bekijken.

Dank bij voorbaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”