Berekening huurprijs sociale woning gepensioneerde invalide

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Berekening huurprijs sociale woning gepensioneerde invalide

#1 , 15 okt 2021 11:43

Voor een vriendin ben ik op zoek naar informatie.
Dame gaat binnen enkele jaren op pensioen en is zwaar invalide erkend door Riziv,Fod personen met een handicap en krijgt een maandelijks zorgbudget van 130 euro als zwaar hulpbehoevende, hulp van derden en een integratie tegemoetkoming cat 2.De hulp van derden vervalt als ze pensioengerechtigd wordt en dit is een tamelijk hoog bedrag.
Binnenkort gaat haar inkomen dus erg naar beneden en gaat ze niet in staat zijn om dezelfde maandelijkse huur te blijven betalen.
Ik zou haar graag raad geven om een sociale woning te huren maar heb geen idee hoe die huurprijs gaat berekend worden.Ze zou een jaarlijks pensioen ontvangen van 16.167 euro en maandelijks 130 euro zorgbudget.Ook vraag ik me af of ze ergens voorrang kan krijgen als zwaar invalide om zo'n sociale woning te krijgen?
Vriendelijk bedankt voor alle info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2021 13:35

De hulp van derde uitbetaald door het ziekenfonds bovenop haar invaliditeitstuitkering vervalt inderdaad samen met haar uitkering op de wettelijke pensioenleeftijd, tot 2025 is dit 65 jaar.
Deze aanvullende vergoeding Hulp van Derde is een niet-belastbare vergoeding, net als de 130 euro. Op 65 jaar zullen desgevallend ook haar rechten op een IGO ambtshalve onderzocht worden.
zie: https://handicap.belgium.be/nl/mijn-dos ... nsioen.htm
zie: https://www.wonenvlaanderen.be/sociale- ... huurwoning

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2021 11:51

De maandelijkse huurprijs van een sociale woning is normaal gezien 1/58ste van het jaarlijks inkomen van de huurder. MAAR dat wordt dan weer aangepast met allerlei uitzonderingsregels, waar bijvoorbeeld de ouderdom/energiezuinigheid/bereikbaarheid van de woning een rol spelen maar ook de gezinssamenstelling van een huurder. Veel zinnigs valt daar dus niet over te zeggen, behalve dat het per pand en per huurder en per jaar verschilt...
Sowieso ben je een stuk goedkoper uit dan met privaat huren normaal gezien.
Laat haar maar asap inschrijven, want de wachttijden lopen behoorlijk op. Hier in de regio tussen 4 en 10 jaar voor alleenstaanden of eenoudergezinnen. Sommige woningen worden met prioriteit toegewezen aan mensen die 65+ zijn, maar dat is letterlijk wachten tot één van de huidige bewoners sterft want er zijn zeer weinig verhuisbewingen in 65+ers die sociaal huren

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 18 okt 2021 13:42

Bedankt voor de informatie.

Terug naar “Andere”