Vervanging zieke collega

Bartbart
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vervanging zieke collega

#1 , 21 jun 2021 18:36

Als wij in het weekend werken moeten we met 2 zijn wegens een aantal afspraken ivm veiligheid. Mijn diensthoofd stelt dat indien mijn collega ziek is, ik vervanging voor hem moet zoeken.

"collega’s zien elkaar dagelijks in het pauzelokaal, daar kan gerust besproken/nagevraagd worden wie een zaterdag wil doen ter vervanging van de zieke collega, dat gebeurde vroeger ook zo."

Onze dienst HR wilt zich niet moeien in de discussie, ik had graag willen vragen naar jullie mening hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2021 19:49

https://www.jobat.be/nl/art/mag-je-baas ... -vervangen

Het diensthoofd kan u niet dwingen om een vervanger te zoeken, dat is zijn taak.
Indien natuurlijk de collega's onderling goed overeenkomen en elkaar te willen vervangen of inspringen is dat oké ( wordt op veel plaatsen nog gedaan ) MAAR moet dan ook doorgegeven worden aan de verantwoordelijken en toegelaten. Maar is normaal geen verplichte taak van het personeel zelf om in vervanging te voorzien.
Zeker in geval van een job waar de veiligheid moet gegarandeerd blijven ( zoals in topic ).

Bartbart
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2021 16:20

Bedankt voor de reacties, het is idd logisch dat als ik bv naar een trouwfeest moet dat ik dan een collega vraag om mij te vervangen.

Mijn collega is ziek, eigenlijk mijn probleem niet en toch wordt er van mij verlangt dat ik een vervanger voor hem zoek.

Ondertussen heeft onze dienst hrm laten weten dat dit interne afspraken zijn en dat ik mij hieraan moet houden. Met bijgevoegd in hun mail een datum voor een functioneringsgesprek...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 22 jun 2021 16:22

Tijd voor een seintje aan uw vakbond ?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2021 16:28

Bedankt voor de reacties, het is idd logisch dat als ik bv naar een trouwfeest moet dat ik dan een collega vraag om mij te vervangen.

Mijn collega is ziek, eigenlijk mijn probleem niet en toch wordt er van mij verlangt dat ik een vervanger voor hem zoek.

Zeer rare instelling van HRM en afspraken ? Is normaal hun taak of uw dienstoverste.

Ondertussen heeft onze dienst hrm laten weten dat dit interne afspraken zijn en dat ik mij hieraan moet houden. Met bijgevoegd in hun mail een datum voor een functioneringsgesprek...
Zou niet onmiddellijk weigeren want dat kan uw functioneringsgesprek ongunstig beïnvloeden. Wat ik een soort chantagemiddel middel. Niet mijn stijl en nooit toegepast. Opletten geblazen ( hoewel ikzelf er niet mee akkoord ben ).

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 jun 2021 18:50

Hang uit en vraag aan iedereen die mag of ze mee kunnen inspringen.

Bij ons was dat perfect mogelijk onderlinge wissel MAAR moest wel doorgegeven worden aan HR en diensthoofd.
Was veel makkelijker om te werken ...
Indien niemand gevonden besliste diensthoofd om iemand die vrij was in te schakelen.
Maar er waren regels inzake termijn die moesten gerespecteerd worden door DR en bij onderling inspringen hoefde dat niet.

Terug naar “Andere”