OCMW tijdens wachttijd RVA?

Anony12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

OCMW tijdens wachttijd RVA?

#1 , 17 mei 2021 00:51

Hey even een vraagje... Binnenkort ben ik werkloos. Als ik dan een uitkering krijg van de RVA, moet ik dan belastingen betalen op mijn belasting brief op hetgeen wat ik krijg?

En als ik tijdens mijn wachttijd bij de RVA van ongeveer 3 maand (?) een OCMW uitkering aanvraag, moet ik die dan terug betalen? Moet ik het zien als een soort lening als ik die krijg? Aangezien RVA mij dan ook betaalt in die wachttijd.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 mei 2021 08:49

Van uitkeringen wordt slechts een klein percentage aan belasting afgehouden (rond de 11% dacht ik). U zal dus een deel van uw uitkering moeten apart zetten als u niet wil dat u volgend jaar een pak meer belasting zal moeten betalen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2021 11:16

Zolang je geen 25 jaar bent, heb je tijdens je wachttijd recht op kinderbijslag. OCMW zal met dit bedrag aan kinderbijslag rekening houden gezien het om een eigen inkomen gaat. OCMW's gaan enkel over tot terugvordering indien er voorschotten werden verleend of inkomsten werden verworven tijdens periode van leefloon. Het leefloon is niet aan belastingen onderworpen. Voorschotten op een uitkering uiteraard wel gezien het leefloon dan vervangen wordt door de uitkering.
In geval van onvoldoende inhoudingen voorheffing op je uitkering, zal je uiteraard moeten bijbetalen. Alles hangt er natuurlijk van af over hoeveel maanden je werkloosheidsuitkeringen hebt genoten gezien bij de berekening van de belastingen rekening wordt gehouden met een jaarinkomen.
Het kan dan ook zijn dat reeds ingehouden voorheffing je wordt terugbetaald gezien je jaarinkomen lager ligt dan het belastbaar inkomen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”