corona werkloosheidsuitkering en inkomen werk

jannes.verstappen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

corona werkloosheidsuitkering en inkomen werk

#1 , 12 apr 2021 13:42

Hallo,

Mijn vrouw is in ontving een werkloosheidsuitkering t.g.v. corona, daar ze was tewerkgesteld in de horeca.
Op 1 februari is ze beginnen werken in een voedingswinkel. Het contract van haar tewerkstelling bij de voedingswinkel was slechts in orde begin april!
Losstaande van deze rare gang van zaken, heeft mijn vrouw voor de ganse maand februari zowel de corona werkloosheidsuitkering gekregen alsook het loon van de maand februari. M.a.w. zowel een loon als een uitkering voor dezelfde periode (februari).

Gaat deze onterechte betaling van de werkloosheidsuitkering ooit naar boven komen of gebeurt de 'correctie' via de belastingaangifte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2021 13:50

U heeft deze uitkering ten onrechte ontvangen en ik raad u aan om deze uitkering spontaan onmiddellijk terug te betalen. U moet immers de RVA in kennis stellen van iedere wijziging in uw situatie. Dat uw tewerkstellingsdossier pas in april in orde kwam heeft hier geen uitstaan mee. U kan niet tegelijkertijd loon en werkloosheidsuitkeringen genieten over een zelfde tijdvak.

Voor dit soort situaties bestaat er een uitdrukking, actieve fraude.

De RVA is verbonden met de KSZ.

U heeft er dan ook alle belang bij om zelf het initiatief te nemen. U dient deze uitkering terug te betalen, niet de belastingen. Deze terugbetaling zal verwerkt worden in uw fiscale fiche.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”