In beroep gaan - beslissing arts mutualiteit.

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

In beroep gaan - beslissing arts mutualiteit.

#1 , 07 apr 2021 10:56

Graag wat goede raad en informatie.
Sinds 5 jaar ben ik thuis wegens ziekte en heb 66% invaliditeit. Deze week moest ik op controle bij de arts van de mutualiteit. 5 jaar heb ik dezelfde arts gehad en nu was er een nieuwe arts.
Deze arts zei dat ik niet zoveel afwijkingen had in mijn bloed en dat ik daarom over 10 dagen terug moet gaan werken. Ik had een brief bij van mijn huisarts en heb al mijn symptomen/kwalen uitgelegd. Maar daar luisterde hij nauwelijks naar. Een andere darmtest die ik bij had, daar kon hij niets mee, zei hij.
Als ik mijn job niet aankon, moest ik maar ander werk zoeken. Ik werkte daar 22 jaar als bediende op het moment dat ik ziek werd (nu 27j.). Als ik niet akkoord was met zijn beslissing, moest ik maar in beroep gaan.
Ik kan het CM kantoor niet bereiken, antwoordapparaat dat het te druk is met Corona. Ik heb pas volgende week een telefonische afspraak met de vakbond.
Tijdens corona is niemand aanwezig op mijn bedrijf, waar ik werk. Hoe moet ik dan terug aan het werk na 5 jaar en dat over 10 dagen ???
Ik maak me enorm zorgen hierover, dat ik mijn werk op deze manier ga verliezen, gezien ik nog steeds veel kwalen heb. En daarbij ook nog het door corona verplichte thuiswerken. Ik zou graag terug aan de slag bij mijn werkgever, maar dan als ik volledig terug fit ben. Ik heb er steeds graag gewerkt.

Kan iemand me vertellen hoe het gaat om in beroep te gaan ?
Ik las ook dat je tijdelijk werkloosheidspremie krijgt, is dit dan minder dan de ziektevergoeding ?
Moet ik me aanmelden bij mijn bedrijf ?
Is het beter dat ik een eigen advocaat neem dan de advocaat van de vakbond, zodat ik meer kans maak om dit te winnen ?

Dank je.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rico123
Berichten: 176

#2 , 09 apr 2021 11:52

Bij wie kan ik terecht met een klacht over de
adviserend geneesheer?

Indien je niet akkoord bent met een beslissing van de adviserend geneesheer, kan je
aankloppen bij de plaatselijke arbeidsrechtbank. Dit beroep moet je wel binnen de
drie maanden na de beslissing aantekenen.
In afwachting kan je eventueel aanspraak
maken op een werk loosheidsuitkering,
indien je het werk niet opnieuw hervat.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2021 13:55

Opgelet je kan enkel rechten openen op werkloosheidsuitkeringen indien je arbeidsovereenkomst is ontbonden. Is deze niet ontbonden dat heeft je werkgever nog de mogelijkheid om je in tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht te zetten. Intussen kan je een hoger beroep instellen tegen de uitsluiting door de adviserend geneesheer van je ziekenfonds zoals hoger omschreven binnen de 3 maanden bij de arbeidsrechtbank van het rechtsgebied waar je woont. Toch zou ik willen adviseren om contact op te nemen met je arbeidsgeneesheer. Deze kan eventueel in overleg met je huisarts en de adviserend geneesheer tot een werkend compromis komen in het kader van een re-integratiecontract.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2021 14:49

Opgelet je kan enkel rechten openen op werkloosheidsuitkeringen indien je arbeidsovereenkomst is ontbonden. Is deze niet ontbonden dat heeft je werkgever nog de mogelijkheid om je in tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht te zetten. Intussen kan je een hoger beroep instellen tegen de uitsluiting door de adviserend geneesheer van je ziekenfonds zoals hoger omschreven binnen de 3 maanden bij de arbeidsrechtbank van het rechtsgebied waar je woont. Toch zou ik willen adviseren om contact op te nemen met je arbeidsgeneesheer. Deze kan eventueel in overleg met je huisarts en de adviserend geneesheer tot een werkend compromis komen in het kader van een re-integratiecontract.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Marcus Aurelius,
Ik ben nog steeds onder contract bij mijn werkgever, dus inderdaad tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht, las ik ook.
Ik vind het een beetje gemeen van de adviserende arts om dit niet met mij te bespreken, en zeker in deze corona tijd, waarbij iedereen thuis werkt.
Waarom stelt hij niet dit re-integratieproject voor aan mij ? Dat had hij toch als eerste kunnen voorstellen.
Mag ik u vragen waarom u adviseert contact te nemen met de arbeidsgeneesheer en zo samen een re-integratiecontract op te stellen ?
Zit er soms geen addertje onder het gras bij zo een traject, nl. dat de werkgever je als het niet lukt, dan zonder opzegperiode kan afdanken .... ?
Kan u me wat meer meedelen waarom die re-integratie beter zou zijn ? Denkt u dat als ik in beroep ga, het toch niet ga halen bij de arbeidsrechtbank ?
En betekent dit ook dat ik bij re-integratie eventueel part-time zou kunnen starten ?
Dank u.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2021 15:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2021 16:15


Dank je.
Ik was ook aan het zoeken en vond deze nog. Zie pag 32 en 33.
Ik herinner me ook een ACV artikel van enkele jaren geleden waarin dit ook vermeld stond dat 70% eindigt in onslag voor medische overmacht. :(
https://www.abvv.be/documents/20182/332 ... f826fdc751

Terug naar “Andere”