Beperkt aantal uren werken als invalide?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Beperkt aantal uren werken als invalide?

#1 , 11 mar 2021 14:18

Geachte,

Ik werd in de maand mei 2020 na 1 jaar arbeidsongeschiktheid op invaliditeit gezet,
dit omwille van lichamelijke beperkingen.
Bij mijn laatste werkgever werkte ik met 2 contracten: 1):als poetsvrouw en 2): als toezichtster in een school.
Nu zag ik gisteren een vacature openstaan bij diezelfde werkgever voor enkele uren per week als toezichtster.
Ik zou heel graag die enkele uurtjes 'toezicht' willen doen omdat ik dit lichamelijk wel aankan en ik iets wil bijdragen aan de maatschappij zodat ik mij opnieuw nuttig voel. . Ook voel ik mij te jong ( ik ben 57j) om blijven thuis te 'zitten'.
Mijn vraag is: Zou het mogelijk zijn dat ik van de adviserend geneesheer toestemming krijg om die 6 uurtjes per week als toezichtster uit te mogen oefenen?
Maak ik een kans dat de geneesheer mij dit zou toestaan?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2021 14:59

Hoeveel uren werkt u in totaal voor uw invaliditeit ?

Alles zal afhangen wat de medisch adviseur vaststelt en bepaalt.

www.1001tips.be/werken/arbeidsongeschik ... elling.asp

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=13744

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2021 15:10

Ik werkte 22 uur per week in totaal. Deels poetsen ( wat ik niet meer kan) en deels toezicht in een school.

Reclame

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2021 15:14

Dank je wel Lynx!

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2021 15:21

Ik zou het zeker voorleggen aan de medisch adviseur voor in totaal 6 uren. Zeker gezien het werk toezicht is.

Ook uw mutualiteit en of vakbond informeren en vragen of u uw uitkering voor die andere 22 uren kunt behouden en tegelijkertijd 66% invaliditeit erkend blijft.
Persoonlijk ( niet juridisch ) vind ik het kunnen; maar ik beslis niet en ben zeker geen arts.

Hoop het voor u.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2021 17:42

Dank je wel voor uw antwoord!
Het zit zo: Ik wil me ondanks mijn lichamelijke beperkingen
nuttig maken/ nuttig voelen in plaats van hele dagen thuis te moeten zitten.
Mijn poetswerk kan ik natuurlijk niet meer doen maar enkele uurtjes per week toezicht houden moet wel lukken. Ik ben 57j en ik wil echt nog mijn steentje bijdragen aan de maatschappij!
Ik werk al van mijn 16j en ik wil niet profiteren op de kap van de
werkende mensen.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2021 09:38

Dank je wel voor uw antwoord!
Het zit zo: Ik wil me ondanks mijn lichamelijke beperkingen
nuttig maken/ nuttig voelen in plaats van hele dagen thuis te moeten zitten.
Mijn poetswerk kan ik natuurlijk niet meer doen maar enkele uurtjes per week toezicht houden moet wel lukken. Ik ben 57j en ik wil echt nog mijn steentje bijdragen aan de maatschappij!
Ik werk al van mijn 16j en ik wil niet profiteren op de kap van de
werkende mensen.
THAT'S THE SPIRIT. One of the last Mohicans.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mar 2021 12:16

Dank je Lynx!
Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de adviserend arts.
Hopelijk geeft hij toestemming!
Verder: ik vind het (voor mezelf) maar normaal dat ik nog "iets" kan bijdragen. Ik probeer te kijken naar wat ik WEL nog kan ipv wat ik niet meer kan.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2021 18:42

Wel ik wens je veel succes. Had iedereen die spirit. Een normaal optredende adviserende arts moet u wel toestemming geven.
Duimen.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2021 22:12

Ik laat hier zeker nog iets weten!

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mar 2021 09:34

Ik laat hier zeker nog iets weten!
Zeker benieuwd omtrent de mogelijke uitspraak. Hopelijk wint eerlijkheid en doorzettingsvermogen.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 mar 2021 14:48

Ik heb toch nog een vraagje, sorry.
Stel dat de adviserend geneesheer binnen x weken/ maanden beslist dat ik niet langer meer arbeidsongeschikt ben; wat gebeurt er dan? Ik veronderstel dat ik dan geen recht heb op (tijdelijke) werkloosheid omdat ik werk? Van de 6 uurtjes/ week die ik weldra ga werken kan ik echt mijn rekeningen niet betalen....
Graag zou ik hierover advies willen. Momenteel ben ik echt héél blij om terug aan't werk te kunnen maar er moet brood op de plank komen. Mijn vraag is dus: wat gebeurt er indien ik terug arbeidsgeschikt zou bevonden woren? Moet ik dan leven van die 6 uurtjes werk per week?
Sorry voor mijn vele vragen.
Ps: Ik mag op 29 maart het contract gaan tekenen bij vroegere werkgever.
Heel hartelijk bedankt aan iedereen die mij kan verder helpen!

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mar 2021 19:11

Hamvraag is : bent u bij de werkgever ontslagen of gewoon op ziekte uitkering ( gevolgd door invaliditeit ) gegaan ?
Want indien niet ontslagen : moet u na de mededeling van de medische adviseur terug ook zoals oorspronkelijk aan het werk bij uw werkgever. Dus 22 uur + de nieuwe 6 uren.
Indien u ontslagen bent bij de werkgever en terug werk bekwaam wordt gezet dan heeft u normaal recht op werkloosheidsuitkeringen voor die 22 uren en mag u met toelating VDAB/RVA die 6 uren toezicht werken.

Tekenen bij vroegere werkgever : heeft uw reeds toelating van de medische adviseur ? En bent u daarvoor ontslagen door die werkgever ?

Ook een contact nemen met de mutualiteit en of vakbond.

https://www.lm.be/NL/Uw-mutualiteit/Pub ... diteit.pdf

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... n-faq.aspx

Terug naar “Andere”