Progressieve tewerkstelling : geen ziekte-uitkering meer vanaf 50% gaan werken?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Progressieve tewerkstelling : geen ziekte-uitkering meer vanaf 50% gaan werken?

#1 , 22 feb 2021 18:37

Ik ben sinds augustus 2019 in ziekte nadat een hersentumor verwijderd is. Ik had geen kanker, gelukkig.

Ik heb sindsdien progressief werkhervat en werk nu 60%.
Vandaag moest ik op controle bij de adviserende arts van het ziekenfonds die me zei dat ik nu nog geluk heb dat ik een ziekte-uitkering heb want dat normaal vanaf 50% werken dit wegvalt. Als ik nu naar 70% verhoog, zal ik niet meer uitbetaald worden. :shock: Mijn werk en ik zien het niet zitten dat ik van 24u per week opeens 40u per week ga werken. Ik ben IT-consultant en ik heb moeite met onthouden en concentreren, soms ook met simpel logisch denken en ik ben traag van begrip. Daarnaast is het moeilijk om mijn werk en mijn eigen noden te combineren, laat staan het huishouden doen.

Ik las het volgende op www.allesoverkanker.be :
"Rond deze laatste voorwaarde bestaat soms verwarring. Veel adviserend artsen van het ziekenfonds gaan ervan uit dat werknemers niet enkel 50 % arbeidsongeschikt moeten zijn, maar ook slechts 50 % mogen werken in het kader van de progressieve werkhervatting. Dit is niet correct. U kunt wel degelijk een activiteit hervatten met bijvoorbeeld een arbeidsvolume van 40 of 70 %, zolang uit een medische evaluatie blijkt dat dit verenigbaar is met de aandoening en de arbeidsongeschiktheidsgraad van minstens 50 %."

Graag advies. Dank je.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2021 21:43

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#3 , 23 feb 2021 10:41

Dank je Marcus. Ik heb het internet al afgeschuimd vooral mijn vraag hier te posten. En ik ben die website ook tegengekomen. Echter geen antwoord op mijn vraag.

Iemand die me verder kan helpen?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 23 feb 2021 10:47

Bellen of afspreken met de sociale dienst van je ziekenkas

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2021 11:12

Heeft u ook de bijlagen gelezen?

Wat is uw precieze vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”