Arbeidsongeschktheids uitkering uit Nederland

Annemiekhennin
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeschktheids uitkering uit Nederland

#1 , 03 feb 2021 13:28

Beste,

Ik heb al jaren een gedeelte arbeidsongeschiktheidsuitkering uit Nederland.
Ik woon en werk (te) in BE, maar door Corona werkloos.
Ik heb bij de RVA alles netjes opgegeven en op mijn werkoosheidsuitkering worden enkele euro´s per dag afgehouden omdat ik ook nog uitkering krijg uit Nederland..Toch vindt de RVA mij 100% arbeidsgeschikt. ...
NU echter ben ik ziek en de dokter heeft mij 5 weken ziek gemeld om te beginnen.
De ziekenbond zal dus een percentage nemen van mijn bruto uitkering.
Moet ik de arbeidsongeschiktheidsuitkering uit NL nu meedelen aan het ziekenfonds zodat ze daar ook een percentage van nemen, of zullen ze juist die uitkering geheel of gedeeltelijk aftrekken van mijn ziekenbonduitkering?

Ik heb al overal gegoogeld, maar ik kan hier niets over vinden.

Wellicht heeft u daar wel antwoord op en vraag ik mij af wat het gunstigst is.

Met vriendelijke groet,

Annemiek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2021 14:39

Een Belgische werkloosheid kan gecumuleerd worden met een buitenlandse wao of wia zoals voorzien in het KB 25.11.1991, art. 130, §1, 3° en art. 130 §2.
Voor wat de cumulatie van een Belgische invaliditeitsuitkering met een buitenlandse invaliditeitsuitkering (WAO/WIA) is het belangrijk te weten wanneer deze buitenlandse invaliditeitsuitkering is ingegaan, nl. voor of na 01.05.2010. Immers vanaf 01.05.2020 worden de uitkeringen geprorateerd naargelang de tewerkstellingsduur wanneer het om invaliditeitsuitkeringen uit meerdere landen gaat. In België ontstaat de invaliditeit na afloop van de periode primaire ongeschiktheid. U kan best aangifte doen van uw Nederlandse WAO/WIA. De regeling Belgische primaire ziekte-uitkering en Nederlands WAO is niet dezelfde als Belgische werkloosheidsuitkering met een Nederlandse WAO. U kan zich best ook bevragen of een Belgische primaire ongeschiktheidsuitkering invloed kan hebben op uw Nederlandse WAO. U kan dit navragen bij uw UWV. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annemiekhennin
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2021 09:18

Dank voor uw snelle reactie. Inderdaad de uitkeringen alhier hebben in mijn geval geen invloed op mijn WIA uit Nederland alwaar ik tussen de 35% en 42% arbeidsongeschiktheid heb. Omgekeerd dus wel, want de werkloosheidsuitkering hier in BE houdt enkele euro´s per dag af, terwijl ik toch 100% geschikt ben voor de arbeidsmarkt, zonder mij ooit onderzocht te hebben.
Ik vroeg me nu af, nu ik ziek ben alhier, of de ziekenbond mijn uitkering van NL in mindering zal brengen voor mijn tijdelijke ziekenbonduitkering, of als ze juist dit zullen meetellen als extra inkomsten samen met de uitkering en daar 60% van zullen betalen? Dat is namelijk een heel groot verschil dan.

Met vriendelijke groet,

Annemiek

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2021 16:41

Tijdens de periode van primaire ongeschiktheidsuitkering, eerste jaar, wordt er geen rekening gehouden met de buitenlandse invaliditeitsuitkeringen WAO/WIA. Na 1 jaar, ingang invaliditeit, wordt het dossier opnieuw onderzocht waarbij België en Nederland met mekaar in verbinding treden.

Hierbij zal UWV beoordelen of de medische oorzaken aan de basis van de erkenning van arbeidsongeschiktheid in België langs Nederlandse zijde aanleiding geeft tot een herziening van het reeds erkende arbeidsongeschiktheidspercentage onder de Nederlandse wetgeving volgens dewelke betrokkene tot die datum werd vergoed.

Gezien de peildatum invaliditeit valt na 01.05.2010, zal de proratering onderzocht worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annemiekhennin
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2021 21:04

Aha ok, hartelijk bedankt.

Terug naar “Andere”