Ziekenfonds geschil

Loonslaaf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekenfonds geschil

#1 , 21 dec 2020 23:16

Hallo, een paar weken geleden ontving ik een schrijven van mijn ziekenfonds dat ik volgens hun gegevens mijn recht op terugbetaling in 2021 zal verliezen.
Ik ben nu persoon ten laste van mijn echtgenoot. Met al wat ik kan vinden op het internet zou ik aan alle voorwaarden voldoen en blijven voldoen om persoon ten laste te blijven. Ik verdien per kwartaal niet meer dan het toegelaten bruto bedrag. Ik verdien per jaar niet meer dan het toegelaten bruto bedrag. Het samengetelde bedrag van mijn echtgenoot en mezelf en daar 30% van bedraagt niet meer dan het toegelaten bedrag.
Ik ben reeds werkzaam als loontrekkende met een beperkt inkomen sinds eind jaren '80 tot heden. Het ziekenfonds beroept er zich nu plots op een bericht te hebben ontvangen van de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid dat ik vanaf 01/01/2019 begon te werken als loontrekkende en mezelf dus als gerechtigde zou moeten aansluiten. Ze gaan dus betalingen vorderen vanaf die datum in 2019 met terugwerkende kracht. Mijn echtgenoot zou dan al betaalde bedragen terug ontvangen op zijn rekening.
Na een reeks onduidelijke communicatie kreeg ik vandaag het bericht dat ze zich beroepen op een omzendbrief gericht aan de Ziekenfondsen namelijk: Omzendbrief VI nr 2019/149 van 2 mei 2019. Er wordt vaag gesproken over een bedrag van 6375,00 euro bruto per jaar waar ik zou overzitten. Ik zit een paar 100 euro over dit bedrag per jaar maar kan totaal niet terugvinden van waar dit nu plots sinds 2019 in voege zou zijn getreden. Van de jaren ervoor wordt niet gesproken.
Meer uitleg wordt er niet gegeven en laat nu net die brief zijn waar ik de inhoud niet kan van terugvinden op de site van RIZIV daar deze daar nog niet is op gepubliceerd.
Heeft er iemand enig idee wat deze tekst inhoud en/of waar ik deze kan inlezen.
Vriendelijk dank voor enige verduidelijking aangaande deze vraag. F.D.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding