Mutualiteit vraagt opnieuw vakantieattest (+1j op invaliditeit)

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Mutualiteit vraagt opnieuw vakantieattest (+1j op invaliditeit)

#1 , 23 okt 2020 12:14

Beste mensen.

Zit met een vervelende situatie.
Sinds 1995 chronisch rug patiënt.
Vorige week krijg ik van mijn mutualiteit een brief met de vraag het bijgevoegde vakantieattest te laten invullen door mijn laatste werkgever.

Hieronder mijn situatie van de laatste jaren.


Van begin maart 2017 tot mei 2017 -->> BEDIENDE (Interim )
Uitgevallen met ernstige rugproblemen.
Ongeveer midden mei 2017 C4 in de bus gekregen ( interim bediende ).

Sta dus sinds mei 2017 op mutualiteit en vanaf mei 2018 op invaliditeit.

Toch terug zelf een job gevonden en opgestart juli 2018 bij werkgever X.
Helaas met de rug niet vol te houden en terug uitgevallen en terug ontslag gekregen (uit dienst november 2018).
Hierna terug mutualiteit gevolgd door invaliditeit tot op heden.

Eind 2018 heb ik aan mijn mutualiteit het toen gevraagde vakantieattest bezorgd.

Ik telefoneer met het sociaal secretariaat van mijn laatste werkgever X ( werkgever besteed dit uit aan hun ) en ze zeggen dat
indien ik niet meer gewerkt heb dit niet meer nodig is en ze me dit niet kunnen opnieuw bezorgen.

Aangezien ik op de mails die ik verstuurd heb naar de mutualiteit geen antwoord krijg telefoneer ik naar de mutualiteit en deze
beweren bij hoog en bij laag dat ze een vakantieattest nodig hebben.


Hierna telefoneer ik naar mijn vakbond en deze beweren ook mijn mutualiteit alles heeft gekregen eind 2018 ( vakantieattest ) en
dat ze dit zouden moeten weten.

Nu zit ik tussen 2 vuren.
Wat kan ik nog doen aub?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2020 16:10

Een vakantie-attest voorleggen aan uw mutualiteit, desgevallend een duplicaat. Het is de uitkeringsinstantie die beslist welke stukken moeten voorgelegd worden en in dit geval is dit het ziekenfonds en niet de vakbond. De vakbond kan u wel helpen om dit document vooralsnog te bekomen en wel in hun hoedanigheid van vakbond en niet van uitbetalingsinstelling werkloosheid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 23 okt 2020 16:21

( opnieuw ) ziek vanaf 2018

In theorie één jaar gelijkstelling ziekte voor de vakantiedagen
Dus gelijkstelling tot en met 2019

In theorie recht op vakantiegeld in 2020

( voor arbeiders stopt de gelijkstelling bij uitdienstreding niet, bij een bediende wel )
Datum uitdienstreding moet op het vakantieattest vermeld worden.

Alles moet bewezen worden met een vakantieattest
ziekenfonds heeft gelijk, en vakbond kent die materie blijkbaar niet
Je kan het altijd eens aan de www.riziv.be vragen of het ziekenfonds gelijk heeft.
Indien geen attest gevraagd wordt krijgen ze zware boete van het riziv

zelfs als er geen recht op vakantiedagen zijn, moet diT met het vakantieattest BEWEZEN worden ( ze k unnen het vakantieattest ook nog fout invullen, maar dan moet het ziekenfonds dan weer controleren en eventueel het vakantieattest terugzenden indien het fout werd ingevuld.

Reclame

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#4 , 23 okt 2020 20:32

Bedankt v d snelle reacties.

Ik was bediende.
Moet dit vakantieattest dan terug gegeven worden door het sociaal secretariaat van mijn ex werkgever?

Deze zeggen " kunnen we niet meer"

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 23 okt 2020 21:34

ja, wel invullen

en ook vermelden uitdienst vanaf die datum, maar dat is allemaal op dat attest voorzien



Tenzij je met andere bewijsmiddelen kan bewijzen, bv dat de uitdienstreding reeds in 2018 is geweest, dan zou het 'ziekenfonds' normaal - als ze van goede wil zijn - het moeten aanvaarden

Die gegevens zouden zelfs op het vakantieattest van vorig jaar kunnen staan.
Voor een bediende is het makkelijker, voor een arbeider is het ingewikkelder want daar stopt de gelijkstelling van één jaar niet bij uitdienstreding

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#6 , 23 okt 2020 21:43

Bedankt Jefke007,

Ziekenfonds heeft mijn C4 ontvangen in 2018. volgens mij voldoende als bewijs maar geraak er zeer moeilijk binnen deze week.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 23 okt 2020 22:14

een C4 zou voldoende zijn, maar die pipos zijn niet altijd van goede wil

Waarschijnlijk ' werken' er veel thuis, en is er bijna geen controle of ze wel werken en telefoon nemen ze dikwijls niet op
Kan al bijna raden welk ziekenfonds het is

( Een troost, voor 04-12-2020 kunnen ze al niks inhouden, omdat iemand die het attest niet inlevert geen uitkeringen krijgt van 04-12 tot 31-12

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#8 , 24 okt 2020 12:49

Jefje007.

Je deed me hier spontaan lachen met uw uitdrukking " pippo's "
Ik heb zoals u voorstelde een mail gestuurd naar het RIZIV.
Hopelijk de goede dienst !!! reglemsidu@riziv-inami.fgov.be

Het geeft allemaal stress mee deze toestanden.
Ik heb zonder overdrijven al zeker 5u tijd hierin gestoken.
Mailen, bellen, wachten, opnieuw mailen. Triestig en ik sta machteloos.

Eind 2018 ook hetzelfde meegemaakt om aan dit attest te geraken.
Op de duur heeft die mens van de mutualiteit zelf getelefoneerd naar het sociale secretariaat en kreeg het direct.
Mij hielden ze aan het lijntje dat het opgestuurd was naar ex. werkgever en werkgever zei dat ze het doorgestuurd hadden.

Bedank nogmaals.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2020 16:50

Waar het hier om gaat is dat uw vergoede vakantiedagen moeten opgenomen worden en dat uw mutualiteit over deze dagen geen uitkering verschuldigd is. Anders zou dit tot dubbelbetaling, lees fraude, leiden. Dus lever het gevraagde document af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 24 okt 2020 16:53

Het riziv zal het wel naar de juiste dienst doorsturen, zo kan je eventueel het ziekenfonds wat onder druk zetten.

Met een beetje goede wil kunnen zij ook wel zien dat je geen recht op vakantiedagen meer hebt ( datum uitdienstreding in 2018 en bediende ), maar hun computer drukt zo een vakantieattest uit, en dan zijn ze liever lui dan moe, en "eisen" ze meestal het attest.

Dat het sociaal sekretariaat lastig doet begrijp ik ook wel, tenzij het een arbeider zou zijn, daar moesten ze het zeker nog invullen omdat daar de gelijkstelling niet stopt.

Je hebt heel wat mogelijkheden om het ziekenfonds watonder druk te zettten indien nodig, normaal hebben zij ook een ombudsman/vrouw.

Maar denk eerder aan het princiepe dat ze "liever lui dan moe" zijn.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 24 okt 2020 16:58

Waar het hier om gaat is dat uw vergoede vakantiedagen moeten opgenomen worden en dat uw mutualiteit over deze dagen geen uitkering verschuldigd is. Anders zou dit tot dubbelbetaling, lees fraude, leiden. Dus lever het gevraagde document af.
Een sociaal sekretariaat kan dan soms al dan niet ten onrechte heel lastig over doen

Bediende uitdienst in 2018 daar stopt de gelijkstelling, bijgevolg geen recht op vakantiegeld in 2020.
Soc sekretariaat denk wel eens dat daarmee de kous is afgehandeld en dat ze het niet moeten invullen. Is voor discussie vatbaar
of ze het al dan niet nog VERPLICHT zijn om in te vullen.
Maar iemand die de datum van uitdiensttreding bewijst ( in 2018 ), en bewijst dat hij bediende is, kan zonder attest ook aantonen dat er geen recht is in 2020

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 okt 2020 18:22

Misschien het verhaal eens goed nalezen. Ontslagen niet in werkloosheid, maar rechtstreeks in ziekte, dit betekent dat er een periode van gewaarborgd loon is. De vraag in deze is m.i. dan ook mogelijk dat het ontslag eigenlijk nog niet is ingegaan, zijn uitwerking heeft gekregen. Ik vind de vraag van het ziekenfonds helemaal niet gek....Integendeel. Ik vind het verhaal van TS dan ook niet volledig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 24 okt 2020 18:50

Hij heeft wel zijn C4 al gekregen, daar zal wel de eindatum van de eventuele contractbreukvergoeding opstaan

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#14 , 24 okt 2020 20:03

Inderdaad Jefke007.
Ze hebben me 3 weken uitbetaald en kous is af voor hun.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 okt 2020 20:24

U heeft een attest ter invulling ontvangen van het ziekenfonds. Ga hiermee naar uw vakbond en laat hun dit in orde maken. Zolang u niet aan de vraag van uw ziekenfonds voldoet, is uw dossier onvolledig en kan de betaling opgeschort worden tot uw dossier volledig is. Dus zorg dat uw dossier volledig is. Discussie hierover heeft weinig zin. Als uw vakbond beweert dat alle documenten werden overgemaakt, heeft u nog geen bewijs dat deze documenten zich ook in het dossier van uw ziekenfonds bevinden. Doe hier niet moeilijk over en ga op hun vraag in. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”