OCMW en terugvordering via mijn familiale verzekering

Annemiekhennin
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

OCMW en terugvordering via mijn familiale verzekering

#1 , 20 sep 2020 21:03

Hallo,
2 jaar geleden ben ik in een bouwput gevallen in de stad Ieper. Nu 2 jaar later is de kwestie nog steeds in volle gang. De tegenpartij betwijfelt hun aansprakelijkheid niet, maar heeft ook nog niet betaald. Enfin

Vóór dat destijds de ziekenkas op gang kwam, heeft het ocmw mij een paar leeflonen gegeven. Nu al claimen ze deze terug via mijn verzekeringsman alwaar ik mijn familiale heb lopen. Er staat dus echt ten laste van en dan de naam van mijn verzekeringsmannetje.
Echter vind ik dat mijn verzekeringsman toch niet moet uitzoeken hoe de sociale dienst een claim moet indienen aan mijn tegenpartij? De sociale dienst is toch geen klant van mijn verzekering.
Naar mijn mening is de sociale dienst ook een rechtspersoon en die en/of de gemeente heeft hun eigen verzekering die dat kan uitzoeken of ben ik mis?
Zij moeten toch claimen aan de aansprakelijke van dit ongeval en niet claimen aan de verzekering van het slachtoffer, ik dus.

Alsof dit niet genoeg is schrijven ze ook brieven aan mijn advocate, zonder mij daarvan op de hoogte te stellen. Mijn advocate is niet aangesteld om hun claim uit te zoeken, lijkt mij en dat zegt ze zelf ook.

In hoeverre is de sociale dienst bevoegd om zomaar rechtstreeks verzekeringsmannetjes aan te schrijven van het slachtoffer of zomaar een advocate van het slachtoffer te schrijven? Een normale gang van zaken lijkt mij dat zij dit alles doen via hun verzekering en hun juridische dienst ipv de mijne.
Ik ben reuzebenieuwd in hoever de macht van de sociale dienst strekt.

Alvast dank en hartelijke groet, Annemiek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2020 09:36

Mag ik er u op wijzen dat het OCMW u een leefloon of equivalent van een leefloon heeft toegekend als voorschot op een vergoeding die u over deze periode of voor dit feit zal ontvangen. Zij oefenen dan ook hun wettelijk subrogatierecht uit. Een cruciale vraag in deze is toch wel of u uitkeringen of achterstallen heeft ontvangen voor de periode dat u een leefloon heeft ontvangen. Dit blijkt immers niet uit uw vraagstelling. Om een volledig correct antwoord te geven is een ruimere toelichting en chronisch overzicht van het verloop van uw OCMW-dossier in deze aangewezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annemiekhennin
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2020 11:23

Dank voor uw snelle reactie, echter het leefloon dat mij is toegekend mag ik houden, omdat het een overbrugging was, tot de ziekenkas in actie schoot. Het terugvorderen van de tegenpartij via mijn verzekering, daar gaat het om. Ik zelf hoef het niet terug te betalen, er staat ten late van mijn verzekeringsman, die alleen maar mijn dossier beheert en toch zelf niet aansprakelijk kan worden gesteld.
Daar ging het om, echter heb ik ondertussen al uitsluitsel gekregen van mijn advocaat en de verzekeringsman zelf. in ieder geval hartelijk dank.

Reclame

Terug naar “Andere”