Staand werken

DanielsW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Staand werken

#1 , 18 sep 2020 17:11

Beste ,

Op mijn huidige job word er van het personeel verwacht dat ze 4h aan elkaar rechtstaand werk uitvoeren (m2). De job is van 08.30h tot 12.30h , vervolgens 30 min onbetaalde pauze en daarna weer werken van 13h tot 17h. Nu heb ik al wat rondgekeken en kom bij het volgende uit .

Wetgeving
De Codex VIII-1 Werk- en rustzitplaatsen verplicht de werkgever om dit risico te analyseren. Indien er een verhoogd risico op overbelasting aanwezig is, dan dient de werkgever rustzitplaatsen of werkzitplaatsen ter beschikking ter stellen. Die zittende rusttijd of werktijd moet bovendien minstens 15 minuten duren tijdens de eerste helft van de werkdag en minstens 15 minuten tijdens de tweede helft. Het zittend rusten of werken moet kunnen na 1,5 tot 2,5u staand werken.

Hoe is dit van toepassing op bovenstaande job aub ? We werken in een kleine onderneming en zitten in cao100 dus er is ook geen syndicus of dergelijke die hier bijstand kan geven .

Dank alvast .

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2020 18:03

Hoeveel sectoren werken niet al staande , en die gaan nooit zitten, ik heb meer dan 50 jaar zo gewerkt, alle sectoren zoals Vlees, Bakkerijen, automobiel sector, kelners koks en noem maar op deze mensen staan enorm veel uren rechtstaand daar is niks mis mee, als je dit lichaam niet aan kan zal je toch best een andere job zoeken hoor .
Zelfs in de bouw zal je er geen vinden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 19 sep 2020 10:32

Even ter aanvulling (Lowie) : met "staand werk" wordt écht wel bedoeld dat je continu staat op quasi dezelfde plaats. Bijvoorbeeld achter een kassa, een toog, een receptie. En daar gelden wel degelijk regels voor dat men om de zoveel tijd kan zitten of leunen op een leuning. Dat staand werk gaat dus niet over bouw, horeca ed waar je wel degelijk beweegt, sjouwt of rondstapt.

Reclame

DanielsW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2020 11:00

Voor alle duidelijkheid even een kleine schets van bepaalde werken . Het in elkaar steken van folders op een tafel , gedurende 8 uur op dezelfde staplek ... Het stickeren van magazines aan 500 per uur gedurende 4 uren zonder pauze of mogelijkheid tot beweging... Het manueel vullen van omslagen met strip op dezelfde plaats... Ik kan me niet voorstellen dat dit als “normaal” dient beschouwd te worden daar ik dit ingeef in risicoberekenings programma ik telkens uitkom bij “rood” (hoog risico) maatregelen dienen te worden genomen ... Nu ikzelf sport 3 x in de week en word binnenkort 40 maar ik kan u verzekeren dat 8h op dezelfde staplek staan met enkel 30 min tussenpauze na 4h te hebben rechtgestaan zelfs voor mij begint door te wegen en ik vraag me af hoe ik dit dan nog 20 jaar zou moeten kunnen volhouden. Mijn onderrug lijkt het nu stilaan te begeven , ik ga wekelijks naar de kine en ben al 6 weken niet meer aan het sporten omdat het werk te zwaar begint door te wegen ... Ik heb in de bouw gewerkt ook , alsook in andere sectoren waar ik zelfs veel zwaarder fysiek werk heb uitgevoerd maar het stilstaan op een m2 gedurende 2 x 4h aan een stuk vind ik veel zwaarder dan alles wat ik ervoren heb gedaan...

eylis
Berichten: 8840

#5 , 19 sep 2020 13:23

Stap best naar de veiligheid&preventie-verantwoordelijke van het bedrijf. Want dit kan inderdaad écht niet. Wat geeft de directie als reden waarom u dit niet zittend kan/mag uitvoeren? Dat is toch perfect mogelijk? Zelfs met speciale voetsteuntjes die dit langdurig zitten voor de rug vergemakkelijken?

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2020 13:41

Beste,

Stil staan op dezelfde plaats gedurende uren is inderdaad een veel grotere belasting voor het organisme dan zich regelmatig verplaatsen. Men mag uren stilstaan echt niet onderschatten (statische spierbelasting is zeer vermoeiend).
https://www.ergonomiesite.be/langdurig-staan/
https://www.beswic.be/nl/themas/ergonom ... taand-werk

Het werk dat u beschrijft vormt ook een psychische belasting en is stresserend, dit moet in een risico analyse meegewogen worden. Er is steeds meer aandacht aan dit facet, de meeste burn outs hebben te maken met stress. (belasting / belastbaarheid).
De wetgever verplicht iedere werkgever om een interne dienst (preventieadviseur) aan te werven of zich aan te sluiten bij een externe dienst die de verschillende domeinen voorzien in de wetgeving opvolgt. Deze diensten zijn verplicht om de risico's in kaart te brengen en de passende preventie maatregelen te nemen.
U kan dus best aan uw werkgever vragen om een risico analyse van uw werkpost (ergonomie, fysieke en mentale belasting) te laten doen. U mag ook altijd een consult aanvragen bij de arbeidsgeneesheer die door uw werkgever werd aangesteld teneinde de gezondheid van de werknemers te bewaken.
https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... ijnsbeleid

Als men hier geen gevolg aan geeft kan u best contact opnemen met de inspectie welzijn op het werk van uw provincie. Dit kan ook anoniem, er wordt altijd een dossier geopend en elke melding wordt onderzocht. De inspectie heeft arbeidsinspecteurs in dienst die bevoegd zijn om elke klacht grondig te onderzoeken en ze kunnen de werkgever verplichten tot aanpassingen om het werk te organiseren zodat de fysieke of mentale belasting conform is met de wetgeving.
https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe

Tenslotte zou het misschien een goed idee zijn om de arbeidsmarkt te volgen en uit te kijken naar een job die minder belastend is en meer arbeidsvreugde en bevlogenheid oplevert. Gewoon op vdab.be/jobs, indeed en andere sites de arbeidsmarkt volgen.
https://www.retentie-management.com/wat ... ganisatie/

DanielsW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2020 16:06

Bedankt allemaal voor de reacties ! Ik ben normaal niet iemand die snel gaat klagen over zijn job maar ook met betrekking tot mijn collega’s stelde ik deze vraag en ben blij te horen dat er mogelijkheden zijn om deze situatie te laten evalueren en risico’s te laten berekenen van de werkgever uit . Ik zal dit maandag dan ook met hem bespreken zodat er hopelijk toch iets aan de situatie zal veranderen en dit voor iedereen op termijn gunstiger zal zijn . Gezond en gelukkig personeel draagt ten slofte enkel ten goede bij aan de productie/cijfers.

Mijn oprechte dank

D.W

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2020 16:19

Het werk dat u beschrijft kan perfect met een ondersteunende "zitstoel" uitgevoerd worden. Neem contact op met uw arbeidsgeneesheer en bespreek welke mogelijkheden er kunnen. De arbeidsgeneesheer zal dan voorstellen formuleren die ten goede komen van alle personeelsleden. Het is de manier van uitvoeren wat hier aan de orde is en dit kan perfect rugondersteunend en benenbesparend gebeuren. U moet niet met de wetgeving gaan zwaaien, het is de arbeidsgeneesheer of de preventiedeskundige die het best geplaatst zijn om de codex welzijn en veiligheid op het werk te interpreteren en uit te voeren. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 sep 2020 17:50

Beste

Inderdaad altijd eerst advies vragen aan de preventieadviseur en arbeidsarts, best schriftelijk op mail zodat je daarvan alvast een bewijs hebt. Als men niet bereid is om samen naar een werkbare oplossing te zoeken kan een mail of telefoon naar de dienst toezicht welzijn op het werk soms wonderen doen. Ze komen dan zogezegd langs voor een routinebezoek en by the way lopen ze eens langs de werkposten...

Je kan ook zelf aan de slag: via de Sobane methodologie kan je ook zelf de werkpost in kaart brengen en voorstellen doen voor verbetering. Zie 2.2.3 Staand werken (fiche 4) pagina 27

https://www.werk.belgie.be/sites/defaul ... fe7de4.pdf

Idealiter zou een in hoogte verstelbare werktafel zijn, zodat je kan afwisselen tussen zitten en staan. Continu zitten is ook niet ideaal, eigenlijk zou iedereen die bureelwerk doet om het half uur eens moeten opstaan en even stretchen en rondwandelen. Dit zou veel nek- en rugklachten kunnen voorkomen.
https://www.ergo-advice.be/producten/ka ... en-tafels/

DanielsW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2020 08:31

Het werk dat u beschrijft kan perfect met een ondersteunende "zitstoel" uitgevoerd worden. Neem contact op met uw arbeidsgeneesheer en bespreek welke mogelijkheden er kunnen. De arbeidsgeneesheer zal dan voorstellen formuleren die ten goede komen van alle personeelsleden. Het is de manier van uitvoeren wat hier aan de orde is en dit kan perfect rugondersteunend en benenbesparend gebeuren. U moet niet met de wetgeving gaan zwaaien, het is de arbeidsgeneesheer of de preventiedeskundige die het best geplaatst zijn om de codex welzijn en veiligheid op het werk te interpreteren en uit te voeren. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Beste ,

50% van de werken kan ook zittend uitgevoerd worden , bij het in elkaar steken van folders ed echter liggen deze verspreid over laat ons zeggen een meter op de tafel en dienen daarnaast op elkaar te worden gelegd. Daar je al bijna een rijdende stoel zou nodig hebben om dit dan zittend uit te voeren stel ik me gewoon de vraag of er de mogelijkheid is om het werk kortstondig , gedurende enkele minuten ofzo te mogen/kunnen opschorten.Ook de gevraagde stuks per uur zouden niet meer gehaald worden als dit zittend zou gebeuren ... Ook bij afwisselen van staan of zitten zijn het de armen en schouders die gedurende 8 uren , 2x4 uren onderbroken dezelfde handelingen uitvoeren aan een zeer frequent tempo. Ook bij het opleggen bv op de manuele transportband van de verpakkingsmachine is er geen ruimte om te zitten en dient dit werk staand uitgevoerd te worden. Hoe dan ook zal een arbeidsgeneesheer hier meer duidelijkheid over kunnen scheppen . Nu heeft ons bedrijfje geen arbeidsgeneesheer , ook geen jaarlijkse onderzoeken ofzo dus de werkgever zal een externe dienst moeten contacteren en hopelijk dat ook willen doen.

Ikzelf ben ondertussen aan het uitkijken voor een nieuwe job maar daar ik bijna 10 jaar in dienst ben en vele heb zien komen en gaan zou ik het fijn vinden ook voor mijn collega's toekomstgericht dat ze hun werk op een veilige en gezonde manier kunnen blijven uitvoeren. Ik bespreek maandag dit hele gebeuren even met de werkgever en hoop op een correcte tussenkomst van zijn kant uit.

Mvg

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 sep 2020 12:48

Elke werkgever is verplicht om aan te sluiten bij een externe dienst (tenzij men zelf alle disciplines in die instaan voor preventie in huis heeft) en is tevens verplicht om de contactgegevens van die dienst (inclusief preventieadviseur en arbeidsarts) mee te delen aan het personeel. Je kan die gegevens terugvinden in het arbeidsreglement. Je zou dit probleem ook kunnen voorleggen aan je vakbond, die hebben ervaring met dergelijke toestanden.
https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... escherming
https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 12&Lang=NL

Maar als de arbeidsomstandigheden in realiteit zijn zoals je schrijft moet men de werkpost dringend analyseren en volledig reorganiseren. Een arbeidsgeneesheer heeft tijdens een opleiding voor preventieadviseurs dergelijke werkposten eens besproken (concreet montage boven schouderhoogte aan een lopende band): gevolg ziekteverzuim, operaties en mensen afgekeurd voor de job, tot men de werkpost heeft aangepast en het hetzelfde werk ergonomisch kon uitgevoerd worden.

Ik ben zelf preventieadviseur en heb zeer goede ervaringen met de samenwerking met de ambtenaren van toezicht welzijn op het werk: correct maar indien de directie de werkpost(en) niet aanpast binnen een redelijke termijn na controle volgt een proces verbaal en dan is het rechtbank en riskeert men veroordeling.
Uiteraard worden ondernemingen die er met de pet naar gooien opgevolgd, men krijgt dan nadien nog regelmatig bezoek en controle van het jaaractieplan, globaal preventieplan en vragen naar de dynamische risico analyses die men regelmatig verplicht moet uitvoeren in functie van de aanwezige risico's.

Gezien iedereen tot ongeveer 67 jaar zal moeten werken in de toekomst is het wijs om een werkgever te zoeken die het werk organiseert zodat de gemiddelde werknemer tot die leeftijd zijn job kan uitvoeren. In Nederland moet een werkgever bij aandoeningen zoals nek- of rugklachten die verband houden met de job het loon de eerste 12 maanden blijven betalen. Gevolg: veel meer aandacht voor preventie en veel minder uitval. In België wentelt men dit af na één maand gewaarborgd loon op de ziekteverzekering: geen wonder dat men daar met tekorten zit.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 sep 2020 15:29

Nog een actuele aanvulling van de BEROEPSVERENIGING VOOR ERGONOMEN in verband met de risicoanalyse voor staand werken:

https://www.verv.be/news/verv-tool-staand-werken/

Staand werk is werk dat in verticale houding op de voeten plaatsvindt, onafhankelijk van de duur en de dynamiek van deze houding. Langdurig staand werken is een risico dat in vele sectoren voorkomt, denk maar aan de horeca, retail, gezondheidszorg, logistiek en productie. De gezondheidseffecten mogen niet onderschat worden: pijnklachten benen en lage rug, zware of dikke benen, hartaandoeningen en zwangerschapsgerelateerde problemen. Om het risico op overbelasting tengevolge van het statisch staan en dynamisch wandelen in te schatten, werd de VerV tool staand werken ontwikkeld.

VerV tool "Staand Werken" (.pdf)
Handleiding VerV tool staand werken (.pdf)

Lees meer: https://www.verv.be/news/verv-tool-staand-werken/

DanielsW
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 sep 2020 12:54

Ok hier even een kleine update over de situatie tot dusver . Ik heb de werkgever aangesproken over mijn bevindingen op de werkvloer , de werkdruk en de stress en belasting bij de werknemers . Hij zegt dat alles in orde is en als ik het niet goed vind me maar medisch moet laten afkeuren . Ik ben ondertussen na medisch onderzoek niet meer in staat de job tijdelijk uit te voeren via de huisarts maar zou graag een risicoanalyse willen laten uitvoeren op de werkvloer . De werkgever wil hier niet van horen . Nu kleine mensen plaatst hij op palletten om hoger te staan aan de tafels , ik heb gevraagd om een opleiding heftruck te mogen behalen omdat ze willen dat ik de magazijnier moet vervangen en dus op de heftruck moet rijden , maar dat kost geld ... Ik heb vermeld dat ik graag zou blijven werken maar de omstandigheden zullen dan moeten worden aangepast maar hij zoekt liever iemand anders dan doch wil hij me niet ontslaan . Hij heeft er genoeg zien komen en gaan . Ik begrijp zijn redenering ook helemaal niet ... Ik laat iedereen zich kapot werken tot ze niet meer kunnen en dan moeten ze maar ontslag nemen en neem ik iemand anders aan ? Uiteindelijk valt iedereen na enkele jaren af en komt er telkens iemand nieuw voor in de plaats , tot ook zij uitvallen ... Mijn plan is nu om rechtstreeks contact op te nemen met de externe arbeidsgeneesheer (clb) alvorens ik terug het werk hervat maar zou er graag bij zijn als ze langskomen zodat ik zeker ben dat ook de waarheid verteld word en er niets in die arts zijn oren geblazen word . Kan dit ?

Mvg

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 sep 2020 20:27

U kan altijd een consult vragen bij de arbeidsarts van de externe dienst waar elke werkgever verplicht dient bij aan te sluiten. U kan de arbeidssituatie en de problemen best op voorhand objectief op papier zetten en uw eigen analyse aan de arbeidsarts overhandigen (zie Sobane strategie). Als u niet aan het werk bent, heeft u mijn inziens niets te zoeken op het werk tijdens de risico analyse, die overigens ook door een ergonoom kan uitgevoerd worden. Laat dit over aan de vakbondsafgevaardigde(n) die normaal gezien hierbij mogen aanwezig zijn.

Ik vat even kort de aanpak samen:
1. risico analyse vragen (kan ook via de vakbond / CPBW), is verplicht voor iedere werkpost in het kader van
het dynamisch risico beheersing systeem. De RA kan door de preventieadviseur of een ergonoom worden uitgevoerd = objectieve parameters !
2. indien uit de RA blijkt dat er aanpassingen vereist zijn krijgt de werkgever krijgt de tijd om de situatie aan
te passen (meestal één maand), tenzij grotere investeringen noodzakelijk, nadien moet de RA opnieuw
worden uitgevoerd en moet het resultaat wijzen op een arbeidssituatie die voldoet aan de normen
3. indien dit de problemen niet oplost of de WG weigert aanpassingen te doen: inspectie welzijn op het werk
inschakelen en eventueel vakbond. De inspectie is zelfs bij een anonieme klacht die voldoende informatie
over het probleem bevat een dossier te openen en de problemen te onderzoeken.
4. tenslotte geef ik u de raad om uit te kijken naar een andere werkgever, dit lijkt me in deze case de slimste
zet, sommige werkgevers hebben nu eenmaal geen boodschap aan de problemen bij het werk, hoog
personeelsverloop, veel ziekteverlet etc. zijn objectieve indicatoren van een problematische
arbeidssituatie, retentiemanagement is precies de andere aanpak...

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe

Terug naar “Andere”