Studerende dochter wil het huis uit, beurzen, help?

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

Studerende dochter wil het huis uit, beurzen, help?

#1 , 21 aug 2020 09:47

Hallo, als er iemand mij advies kan geven, graag!

Een lang verhaal, ik probeer het overzichtelijk te houden:
Sinds 2002 alleenstaande moeder van 1 dochter (E.), vader van dochter is in 2011 overleden, sinsdien krijgt ze wezengeld.

E. is nu 23, in juni haar Bachelor gehaald en klaar om de wereld te veroveren, te gaan werken en het huis uit te gaan.

Toen kwam Corona, dus is er nu maar een beperkte kans om snel werk te vinden.
Besloten om dan maar voor een Master te gaan, ze moet dan wel eerst een schakeljaar doen, dus totaal nog 3 jaar.

Ze wil nog wel het huis uit, ik wil dat ook. Het is tijd. Ze gaat vanaf september een appartementje delen met een vriendin. Ze heeft genoeg aan haar wezengeld en studentenjobs om rond te komen voor de huur en de dagelijkse kosten.

Nu proberen we aan een overheidsbeurs te raken voor haar studies, men zei haar aan de telefoon dat dit niet kan omdat ze vorig jaar te weinig inkomen had.

Vraag: weet iemand of dit klopt? En zo ja, is er niet de 1 of andere procedure om dit te omzeilen? Er moeten toch nog anderen in deze situatie zijn?

Vraag 2: heeft er iemand weet van andere plekken waar ze voor een beurs terecht kan? Ze is al bezig met een aanvraag bij de univ. Maar misschien nog andere organisaties? Of plekken waar we meer info kunnen krijgen?

Ik weet al dat ze haar wezengeld kan behouden zolang IK niet ga samenwonen :shock: :oops: Dikke streep door mijn rekening natuurlijk :evil:

Nog een laatste vraag: ik blijf financieel verantwoordelijk voor haar totdat ze afstudeert, maar betekent dit tot ze haar Bachelor haalt (nu dus), of totdat ze haar Master heeft?

Niet dat ik haar in de steek ga laten, maar ik wil ook wel eindelijk eens verder met mijn leven... Als ik ga samenwonen verliest zij zo'n 300 euro wezengeld per maand :( . Ik zal dat dan wel compenseren als het niet anders kan, maar fijn is anders.

Versta me niet verkeerd, ik wil de staat niet beginnen uitmelken, maar ik betaal nu al zo lang zo veel, we hadden geen recht op een beurs omdat mijn inkomen te hoog was. En ik begin het nu wel een beetje beu te worden om alleen voor alles te moeten opdraaien :-(
Dochter werkt ook al heel hard in haar jobs, het is niet de bedoeling dat haar studies mislopen omdat ze het te druk heeft met werken.

Dus ieder klein beetje info, ieder ideetje is welkom

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2020 11:05

https://www.studietoelagen.be/je-bent-a ... nd-student

https://www.studietoelagen.be/je-bent-z ... ig-student

Zie o.a. de laatste alinea in de eerste link. Lijkt me interessant genoeg om verder te onderzoeken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

#3 , 21 aug 2020 11:42

Bedankt voor de links. Ik vrees echter dat ze aan geen enkele voorwaarde voldoet om voor allleenstaand student in aanmerking te komen. Ik ga wel de piste zelftsandig student nog eens bekijken, want ik zie net dat dat inkomen gespreid wordt over 2019-2020, dus, eens zien of ze daaraan komt

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 352
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 22 aug 2020 22:13

Dag Reintje,

1. Ik ben bang dat die informatie inderdaad klopt. Ik wil het niet nog erger maken, maar kinderbijslag stopt als een kind 25 is, ook als het dan nog studeert. En dus ook de wezenbijslag. In het oude systeem (overlijden voor 1/1/2019) verlies je hem inderdaad ook als jij opnieuw samenwoont en val je terug op de gewone kinderbijslag.

2. De universiteit is zeker nuttig om de situatie uit te leggen. Vaak hebben zij ook een soort sociale dienst die kunnen helpen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 22 aug 2020 23:47

En gewoon als studente op kot???

Terug naar “Andere”