Leefloon - aanvraag bindend?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Leefloon - aanvraag bindend?

#1 , 10 aug 2020 16:36

Wegens het wegvallen van mijn inkomsten heb ik begin deze maand een leefloon aangevraagd.

Nu heb ik daar vandaag voorlopige feedback van ontvangen, ze kunnen mij slechts voor 70 € per maand helpen en ze willen mij aanraden om mijn zelfstandige activiteit stopzetten.

Nu is mijn vraag.. in hoeverre mate is dit bindend?

Ik heb nog niets getekend, en voor een leefloon van 70 € ga ik passen. Mijn zelfstandige activiteit stopzetten wil ik niet doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 10 aug 2020 16:55

Gezien jouw historiek zou ik misschien toch deze raad opvolgen, jezelf wat tijd geven om alles war scheefgegroeid is recht te trekken en met een schone lei te herbeginnen (maar dan niet meer als zelfstandige!)

P.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 10 aug 2020 17:10

Gezien jouw historiek zou ik misschien toch deze raad opvolgen, jezelf wat tijd geven om alles war scheefgegroeid is recht te trekken en met een schone lei te herbeginnen (maar dan niet meer als zelfstandige!)

P.
Das geen antwoord op mijn vraag.

Ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen. Is geen optie.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 10 aug 2020 17:42

Om aanspraak te maken op leefloon is er wel de voorwaarde om bereid te zijn te werken, arbeider/bediende op voorhand uitsluiten lijkt mij dan ook onhaalbaar.

Op zich zou het geen probleem mogen zijn om nog even zelfstandige te blijven en een leefloon te ontvangen, maar als u geen opdrachten binnenkrijgt, gaat u toch moeten aanpassen.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 10 aug 2020 17:57

Gezien jouw historiek zou ik misschien toch deze raad opvolgen, jezelf wat tijd geven om alles war scheefgegroeid is recht te trekken en met een schone lei te herbeginnen (maar dan niet meer als zelfstandige!)

P.
Das geen antwoord op mijn vraag.

Ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen. Is geen optie.
Wat baten kaars en bril.... je aardt het niet als bediende, maar als zelfstandige kom je nu klagen dat je niet genoeg extra centen krijgt...

Soms moet je jezelf in vraag durven stellen. Dit is geen juridisch advies, enkel uit ervaring puur menselijke raad...

P.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2020 21:35

Waarom zijn uw inkomsten weggevallen? Heeft u gebruik gemaakt van de COVID-19 ondersteuningsmaatregelen?
Het O.C.M.W. kan u niet verplichten om uw zelfstandige activiteit stop te zetten. U kan uw vraag ook intrekken. De weigering van uw leefloon dient grondig gemotiveerd te worden.Tegen een negatieve beslissing kan u hoger beroep ineiden bij de arbeidsrechtbank.
Indien u echter zelf geen inkomsten kan genereren uit uw zelfstandige activiteit is het toch wel raadzaam om eens serieus na te denken welke weg u wenst in te slaan. Is er geen mogelijkheid dat u uw zelfstandige activiteit in bijberoep kan doen en dat u werknemer in hoofdberoep wordt? Zo kan u dan aftasten wat uw kansen zijn en genereert u zelf nog een inkomen met eigen inspanningen zonder dat u beroep moet doen op het O.C.M.W. Ik erger mij mateloos aan de mensen die spreken van gratis geld krijgen. Laat ons niet vergeten dat het leefloon in onze wetgeving is ingeschreven. Iedereen kan pech hebben in het leven en heeft het recht op er terug weer bovenop te komen en hierin te worden bijgestaan. Neem misschien ook eens contact op met het CAW. Zij kunnen u misschien nog andere "lichtpunten" aanreiken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2020 22:00

Wat een belachelijke reactie. De OCMW's nemen hun beslissingen op basis van een sociaal onderzoek uitgevoerd door professionele maatschappellijk werkers. Ik wil en ben ook helemaal niet de beste, dat laat ik aan anderen over. Mijn enige streefdoel is mensen correct informeren en behoeden voor stommiteiten.

Laat we dus tonen dat wij een goede opvoeding hebben genoten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 10 aug 2020 22:12

Maar TS laat reeds duidelijk verstaan dat hij niet akkoord gaat met voorwaarden:
"ze willen mij aanraden om mijn zelfstandige activiteit stopzetten" en
"ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen

Vandaar "gratis geld" (onvoorwaardelijk).
Pedante opmerkingen zijn ook een kenmerk van gebrekkige opvoeding.
Ik heb alleszins niemand beschuldigd van onprofessioneel gedrag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 11 aug 2020 04:58

Gezien jouw historiek zou ik misschien toch deze raad opvolgen, jezelf wat tijd geven om alles war scheefgegroeid is recht te trekken en met een schone lei te herbeginnen (maar dan niet meer als zelfstandige!)

P.
Das geen antwoord op mijn vraag.

Ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen. Is geen optie.
Wat baten kaars en bril.... je aardt het niet als bediende, maar als zelfstandige kom je nu klagen dat je niet genoeg extra centen krijgt...

Soms moet je jezelf in vraag durven stellen. Dit is geen juridisch advies, enkel uit ervaring puur menselijke raad...

P.
Ik vraag juist juridisch advies...

Als ik een mening wil zal 'k wel op café gaan.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 11 aug 2020 05:00

Om aanspraak te maken op leefloon is er wel de voorwaarde om bereid te zijn te werken, arbeider/bediende op voorhand uitsluiten lijkt mij dan ook onhaalbaar.
In sé doe ik dat ook niet. Gewoon nu nog niet.
Op zich zou het geen probleem mogen zijn om nog even zelfstandige te blijven en een leefloon te ontvangen, maar als u geen opdrachten binnenkrijgt, gaat u toch moeten aanpassen.
Mijn vraag is gewoon, als ik nee zeg kunnen ze dat achter mijn rug alsnog afdwingen...

Meer niet.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 11 aug 2020 05:07

Blijkbaar hebben heel wat forumleden last van de warmte.

Ik vraag geen gratis geld, ik heb gewoon een leefloon aangevraagd en te horen gekregen dat ze waarschijnlijk me slechts een klein bedrag kunnen geven en ze ze me gaan aanraden om mijn activiteiten als zelfstandige stop te zetten.

Ik ben hiertoe niet bereid. Dat ik dan geen uitkering krijg lijkt me logisch, maar... kan het OCMW dat op een of andere manier afdwingen.

Kunnen zij m.a.w. zonder mijn toestemming mijn status als zelfstandige stopzetten.

Ik vraag geen meningen, geen gemoraliseer, geen verwijten, geen betweters. Ik zoek gewoon een antwoord op die ene vraag: kunnen ze dit achter mijn rug afdwingen of niet?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#12 , 11 aug 2020 05:21

Waarom zijn uw inkomsten weggevallen? Heeft u gebruik gemaakt van de COVID-19 ondersteuningsmaatregelen?
Bedrijf waar ik een contract mee had moest zijn activiteiten drastisch terugdraaien t.g.v. COVID-19 crisis. Ik was 1 van de externen die gevraagd werden te vertrekken, jammer genoeg.

Ik ben sinds april op zoek, maar sinds de Lockdown is er veel minder vraag naar externe werkkrachten. Daar waar er vraag is worden ze overrompeld met sollicitaties. En nu zijn we de zomerperiode, dan is er altijd minder vraag.

In mei vroeg ik de compensatiepremie aan, einde juli kreeg ik te horen niet in aanmerking te komen. Volgens de overheid zijin mijn problemen louter economisch van aard en kom ik dus niet in aanmerking voor 1 van de premies.
Het O.C.M.W. kan u niet verplichten om uw zelfstandige activiteit stop te zetten.
Dit was het antwoord waar ik naar op zoek was.
U kan uw vraag ook intrekken. De weigering van uw leefloon dient grondig gemotiveerd te worden.Tegen een negatieve beslissing kan u hoger beroep ineiden bij de arbeidsrechtbank.
Indien u echter zelf geen inkomsten kan genereren uit uw zelfstandige activiteit is het toch wel raadzaam om eens serieus na te denken welke weg u wenst in te slaan. Is er geen mogelijkheid dat u uw zelfstandige activiteit in bijberoep kan doen en dat u werknemer in hoofdberoep wordt? Zo kan u dan aftasten wat uw kansen zijn en genereert u zelf nog een inkomen met eigen inspanningen zonder dat u beroep moet doen op het O.C.M.W. Ik erger mij mateloos aan de mensen die spreken van gratis geld krijgen. Laat ons niet vergeten dat het leefloon in onze wetgeving is ingeschreven. Iedereen kan pech hebben in het leven en heeft het recht op er terug weer bovenop te komen en hierin te worden bijgestaan.
Ik heb zo lang mogelijk gewacht tot het aanvragen van een leefloon.

Er zijn een hele resem redenen waarom ik weigerachtig sta om terug bediende in hoofdberoep te worden, die liggen buiten de scope van mijn vraag hier. Als het niet anders kan zal ik het wel tijdelijk doen, maar zover zijn we nog niet.

Bovendien... de tijd dat het mij zou kosten om werk te zoeken als bediende zal wel gelijkaardig zijn aan de tijd dat het mij nog gaat kosten als freelancer... Als ik tot dan nog zonder inkomsten dien te zitten, waarom zou ik het dan niet blijven doen als freelancer?

Ik verwacht rond september wel terug aan de slag te geraken, het gaat mij over het overbruggen van deze periode.
Neem misschien ook eens contact op met het CAW. Zij kunnen u misschien nog andere "lichtpunten" aanreiken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik zal eens polsen als ik meer infomratie krijg.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 11 aug 2020 05:24

Gezien jouw historiek zou ik misschien toch deze raad opvolgen, jezelf wat tijd geven om alles war scheefgegroeid is recht te trekken en met een schone lei te herbeginnen (maar dan niet meer als zelfstandige!)

P.
Das geen antwoord op mijn vraag.

Ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen. Is geen optie.
Wat baten kaars en bril.... je aardt het niet als bediende, maar als zelfstandige kom je nu klagen dat je niet genoeg extra centen krijgt...

Soms moet je jezelf in vraag durven stellen. Dit is geen juridisch advies, enkel uit ervaring puur menselijke raad...

P.
Ik stel voor dat u eerst mijn vraag opnieuw naleest en vervolgens uw excuses aanbiedt...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 11 aug 2020 05:43

Maar TS laat reeds duidelijk verstaan dat hij niet akkoord gaat met voorwaarden:
"ze willen mij aanraden om mijn zelfstandige activiteit stopzetten" en
"ik aard niet als bediende, zinloos om daarover te beginnen

Vandaar "gratis geld" (onvoorwaardelijk).
Pedante opmerkingen zijn ook een kenmerk van gebrekkige opvoeding.
Ik heb alleszins niemand beschuldigd van onprofessioneel gedrag.
Opnieuw... ik vraag geen gratis geld. Als er voorwaarden aan verbonden zijn is het vanzelfsprekend dat ik geen uitkering krijg als ik er niet aan wens te voldoen.

Ik vraag alleen, als ik weiger mijn status aan te passen, kunnnen zij dat achter mijn rug doorduwen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 aug 2020 07:58

Betrokkene heeft nuttige adviezen gekregen die hem een richting kunnen geven. Het lijkt me verstandig om dit topic hier af te sluiten. Jureca?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”