THAB en schenking

brokaftw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

THAB en schenking

#1 , 20 jul 2020 10:01

Beste

Mijn moeder heeft in 2019 twee huizen geschonken naar mij ( haar enig kind en erfgenaam ).
Nu hebben we dit allemaal aangegeven zoals het hoort en daarop schenkingskosten betaald.

Mijn moeder verblijft momenteel in een rusthuis en zij is gehandicapt. Dus ze krijgt een pensioen, mantelzorgpremie en een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden ( THAB ).

Nu wou ik voor haar een herziening doen van haar THAB en wat blijkt nu is dat men rekening houdt met schenkingen en dat men dit zelf moet melden aan de zorgkas. Wat wij dus niet wisten.

Aangezien het over een aanzienlijke schenking ging van 2 woningen, zal ze uiteraard haar THAB verliezen.

Indien ik nu de zorgkas verwittig en meldt dat er een schenking is gebeurd in 2019, dan neem ik aan dat ik al de gelden sinds de datum van akte terug moet betalen. Ga ik bovenop de gelden die terugggestort moeten worden, ook nog een boete krijgen? Want wij wisten dit echt niet en niemand heeft ons daarvan op de hoogte gesteld.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jul 2020 11:06

Zo'n schenking is een vorm van vrijwillige verarming. Men kan dan ook moeilijk verwachten dat de gemeenschap daarvoor gaat bijdragen. Ik weet niet in hoeverre u die toelages zal moeten terugbetalen. Ik weet wel dat het OCMW nooit zal tussenkomen om supplementaire kosten te betalen. Dat zal jij moeten doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 jul 2020 11:58

+ u moet enkel betalen voor zover dat nodig is voor de zorgverlening aan uw moeder (deel dat ze niet kan betalen); dus niet botweg "alles teruggeven".
Het zal niet zo'n vaart nemen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2020 20:49

Mag ik er u op wijzen dat bij de toekenning en het genot van een Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) er rekening wordt gehouden met de verkoop (schenking wordt gelijkgesteld met verkoop) van onroerende goederen. Een aangifte in de successie volstaat niet, u moet een aangifte doen bij de Zorgverzekering, dus bij uw zorgkas, het gaat immers om 2 heel verschillende zaken, successie is fiscaliteit en het Zorgbudget is een inkomensafhankelijke uitkering, zeg eigenlijk maar een bijstandsuitkering.

Ik raad u aan om de volgende website te raadplegen, hier vindt u ook een simulatietool om de invloed van de "verkoop" te berekenen.

In de beslissing die uw moeder ontvangen heeft staan expliciet de verplichtingen vermeld, zodat wij wisten dit niet geen argument meer is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”