Samenwonende/alleenstaande mbt Ziekte uitkering

lolaliza
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonende/alleenstaande mbt Ziekte uitkering

#1 , 15 jul 2020 11:23

Ik ben een jaar in ziekte als zelfstandig landbouwer. ik bewoon de bedrijfswoning van de enige exploitatiezetel en mijn ouders waarvan ik het bedrijf overnam zijn dan ook nog inwonend:

ik deelde dit mee aan de adviseur van het ziekenfonds die de uitkeringsformulieren invulde voor mij. ik kreeg daarop eerst een uitkering als samenwonend en toen de formulieren ingeleverd waren als alleenstaande, ik vermoed omdat ik aangaf alle lasten (elec, water gas etc) zelf en volledig te betalen ondanks dat mijn ouders nog op hetzelfde adres wonen.

nu kreeg ik een brief dat men de beslissing herziet en dat ik terugval op de samenwonende uitkering en bijna 3000 euro moet terugbetalen. enig beroep lijkt de arbeidsrechtbank volgens hun papier.

Kan ik aan de arbeidsrechtbank of het riziv aangeven dat ik alle kosten zelf draag en geen andere mogelijkheid heb dan in de bedrijfswoning te wonen op dit moment. ik meende ergens vernomen te hebben dat samenwonen niet altijd automatisch invloed heeft op de uitkering als men aantoont dat men dezelfde kosten heeft als alleen wonend of dergelijke maar ik bekom dat dan liefst zonder rechtbank,

wat kan ik hieraan het beste doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2020 22:35

Neem eens contact met degene die de papieren vd mutualiteit voor je invulde.
Als je inderdaad geen huishouden vormt, kan je als alleenstaande gezien worden, ook al woon je op hetzelfde adres. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat je zelf alle kosten draagt voor je eigen levensonderhoud.
Kijk hier eens naar:

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... uatie.aspx

Https://m.hln.be/nieuws/binnenland/goed ... ~a97e3aab/

Reclame

Terug naar “Andere”