verplicht gsm in de locker laten

Scaa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

verplicht gsm in de locker laten

#1 , 08 jun 2020 22:37

Sinds 2002 werk ik als kuisvrouw bij mijn werknemer. Vorige week vroegen ze ons om een document te tekenen dat we onze gsm in de locker laten voor we de fabriek betreden. Dit kwam omdat ze veel klachten kregen van de klant dat veel van zijn mensen steeds op hun gsm zitten.

Wij betreden geen productieafdeling, maar alleen kantoren. Ik vind het nogal absurd dat ze ons verplichten om onze gsm in de locker te laten en voor aantal uren onbereikbaar zijn privé.

Ik ben een 45 jarige vrouw en heb 3 kinderen. Ik kan het niet uit mijn hoofd zetten dat ik voor een paar uur onbereikbaar ben voor mijn familie. Daarom heb ik geweigerd dat document te tekenen. Maar kunnen ze mij dwingen om dit te tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 08 jun 2020 22:44

Niemand kan u verplichten iets te tekenen, maar omgekeerd zijn zij natuurlijk ook niet verplicht om u in dienst te houden.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 08 jun 2020 22:49

Hoe was het vroeger dan dan was er geen gsm. Als u bereikbaar moet zijn kan u steeds het nr van bedrijf waar u werkt doorgeven.
Ze kunnen u niet dwingen om iets te tekenen ... maar bedrijf moet u dan ook niet binnenlaten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2020 08:41

Wij hebben vroeger nooit een gsm gehad , en wij werkten dan nog ver van huis met het openbaar vervoer, en dit ging prima.
Je bent ook niet verplicht om daar te blijven werken, maar met enkele jaren zal dit toch de norm worden zonder gsm gaan werken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2020 09:34

In 1974 was ik werfleider van een grote werf in Brussel. Ik was er van het allereerste begin, en dus nog geen werfbureel en geen GSM.
Heb mijn echtgenote, die toen moest bevallen van mijn 2de zoon, het telefoonnummer gegeven van een cafe in de onmiddellijke buurt, waar ik die eerste dagen altijd zat om mijn papieren te regelen en om te telefoneren. Had aan de uitbaters gevraagd om me te komen verwittigen als mijn vrouw belde. De dag van de bevalling was ik juist vertrokken naar huis, met de trein, toen mijn vrouw belde om te zeggen dat het zover was. Mijn vrouw heeft moeten wachten totdat ik thuis was om te bevallen. En toen moest ik nog 30 minuten te voet gaan van station naar huis.
Bij de geboorte van de eerste zoon werkte ik op een werf in Antwerpen waar ik soms 24 uur aan één stuk aan de slag was, en ook zonder enige mogelijkheid van contacteren. Alle zonen hebben het overleefd.
Tegenwoordig kunnen de mensen niet 1 minuut meer zonder hun GSM.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 09 jun 2020 09:40

Even off topic :
Ik vrees dat er straks in België meer mensen zijn zonder werk, dan mensen zonder GSM.

Niet permanent bereikbaar zijn in een onderhoudsdienst is toch niet onoverkomelijk? Het is ook omdat er weleens misbruik gemaakt wordt van GSM dat die verboden er komen.

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 09 jun 2020 10:01

Soms vind ik het een weldaad om tijdens de werktijd niet bereikbaar te zijn .
Zeker als het zo'n telefoontjes zijn a la : ik vind men sleutels niet en wat eten we straks, kun je dat opsturen, waar blijft die prijs.....

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jun 2020 10:52

Vorige week vroegen ze ons om een document te tekenen dat we onze gsm in de locker laten voor we de fabriek betreden.
men hoeft u hiervoor geen document te laten ondertekenen
het voordeel van deze nota, is dat er geen sanctie op een inbreuk is, indien er werknemers zijn die deze nota niet ondertekenen voor ontvangst, volgt er allicht een wijziging van het arbeidsreglement en dan kan een inbreuk hierop wel een sanctie opleveren.

wet 3/7/1978
Art. 17.De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;
2° te handelen volgens de bevelen en de instructies die hem worden gegeven door de werkgever, zijn lasthebbers of zijn aangestelden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 09 jun 2020 12:22

Vroeger was alles beter, er was geen gsm, geen internet en sex bestond nog niet of misschien toch wel ...

Voor werkgevers is het storend dat werknemers tijdens de werkuren voor t onnozelste op sociale media zitten te tokkelen ten koste van productiviteit. Mijn (professionele) gsm staat altijd aan maar vrouw, kinderen en familie wisten verdorie goed dat ze alleen mochten bellen als t superdringend was (bevalling, ongeluk, ...)

Het is opdat jullie geen gsm-ethiek hebben dat ze eisen om de gsm s in de locker te laten liggen. Eigen schuld (van iedereen samen). Voor superdringende zaken kan je dus een tel nr van t secretariaat of zo thuis achterlaten.

Terug naar “Andere”