Kinderbijslag teveel gekregen.

Sofie44
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kinderbijslag teveel gekregen.

#1 , 16 mar 2020 15:01

Mijn vraag is:

Ik word reeds voor de tweede keer teveel kinderbijslag uitbetaald, omwille van het feit dat ik teveel verdiende vanaf een zeker moment.
Ik werd hiervan niet verwittigd. Hoe kan dit? en mag dit?

Ik heb dit voorgehad met mijn zoon (en netjes terugbetaald) en nu heb ik het opnieuw met mijn dochter, en dit terwijjl ik telefonisch had gevraagd om dit voor mijn dochter aan te passen.

Ik heb elk jaar een document moeten invullen waarin ik verklaard heb dat mijn situatie niet is veranderd, en toch moet ik deze terugbetalingen doen...
Waarom moet in nu 800!!! euro terugbetalen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 16 mar 2020 16:39

Je wist dat je onterecht een sociale toeslag op het kindergeld kreeg. Je had dit dus netjes aan de kant kunnen houden om achteraf terug te betalen want je wist dat ze t gingen terugvorderen. Wat is het probleem?

Vely
Berichten: 72

#3 , 16 mar 2020 17:35

Ik heb elk jaar een document moeten invullen waarin ik verklaard heb dat mijn situatie niet is veranderd,
In die brief stonden ook de voorwaarden verbonden aan het ontvangen van de sociale toeslag. Je wist dus wat de voorwaarden waren.
De meeste mensen die bellen dat hun inkomen te hoog is, bellen te laat: een deel van de sociale toeslag die niet verschuldigd is, is dan reeds betaald.

Op de terugvorderingsbrief zal staan over welke periode de terugvordering gaat. Je melding zal van na deze periode zijn.
Men mag slechts 3 jaar terug gaan voor een terugvordering. Controleer goed de datum van betaling en de datum dat je het schrijven hebt ontvangen indien men kinderbijslag van 2/2017 terug vraagt.
Als je geen kinderbijslag meer ontvangt, kan je schriftelijk een afbetalingsplan vragen. ( Vb 50 € per maand).
Anders kan je vragen om slechts 10% van de toekomstige kinderbijslag in te houden.

Reclame

Terug naar “Andere”