Combinatie invaliditeit en thuiswerk

Myrna
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Combinatie invaliditeit en thuiswerk

#1 , 05 feb 2020 16:31

Hallo,

Ik ontvang momenteel een invaliditeitsuitkering (het minimum), maar wegens de hoge huurprijs van mijn studio, medische en andere kosten lukt het me zelden om rond te komen met dit bedrag. Zowel mijn dokters als ikzelf zien me nog niet meteen in staat om opnieuw te gaan werken, maar toch zou ik graag wat bijverdienen. Thuiswerk lijkt me wel iets, en dan bedoel ik bij voorbeeld teksten nalezen, chatten of administratieve taken uitvoeren, zo'n paar uur per dag. Dit vooral omwille van sociale angsten en een gebrek aan stressbestendigheid, die me in vorige jobs de das omdeden. Ook de vrijheid om je eigen uren te bepalen en rust te nemen wanneer dat nodig is spreken me aan.

Nu is mijn vraag of ik thuiswerk mag doen zonder mijn uitkering te verliezen, want op het internet vind ik voornamelijk informatie voor werknemers en zelfstandigen die terug op de arbeidsmarkt komen na een periode van ziekte. En is er dan een inkomensgrens waar je niet over mag gaan? Ik zie dit werk echt als extraatje en niet als vervanging van een voltijdse of deeltijdse baan.

Hopelijk kan iemand me tips geven en me wegwijs maken in deze situatie :)

Met vriendelijke groeten, Myrna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Floes
Berichten: 115

#2 , 05 feb 2020 19:14

Je zal sowieso toestemming moeten vragen aan de adviserend arts van je ziekenfonds.
Als je goedkeuring krijgt om in zelfstandig bijberoep een activiteit uit te oefenen, zal je de eerste zes maanden niks verliezen op je uitkering. Vanaf de zevende maand gaat er 10% af.
Als je als loontrekkende werkt, wordt je uitkering daar wel op aangepast, met een vrijstelling van de eerste 20% van je uren.

Reclame

Terug naar “Andere”