Functie tandartsassistente

Sarah89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Functie tandartsassistente

#1 , 11 jan 2020 08:42

Hallo,

Ik ben een tandartsassistente, en werk enkel samen met mijn werkgever. Mijn volgend probleem is telkens als zij verlof neemt moet ik ook verlof nemen, maar ik heb helemaal niet zoveel dagen zoals haar...
gaat ze dag op cursus moet ik verlof nemen, wilt ze thuis blijven voor haar verjaardag moet ik thuisblijven, dit kan toch allemaal niet? Zo heb ik zelf geen inspraak op mijn eigen verlof.

Iemand advies of raad aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
a162378
Berichten: 118

#2 , 11 jan 2020 17:37

U kan in theorie kiezen wanneer u verlof neemt.
Meestal staat er in het arbeidsreglement een formulering dat uw werkgever enkel akkoord moet gaan met uw verlof als dit past binnen de organisatorische mogelijkheden van de onderneming.
U kan dus in de praktijk niet zomaar uw eigen verlof inplannen.

U hebt recht op 10 werkdagen aaneengesloten verlof per jaar, meestal wordt die periode bepaald door de werkgever (bv. collectieve sluiting).

Aan de andere kant kan uw werkgever u niet dwingen om verlof te pakken om het even wanneer, tenzij misschien daar ook formuleringen in het arbeidsreglement over bestaan.
Op het laatste moment een werknemer dwingen om verlof te nemen is natuurlijk onwettelijk, in onderling overleg kan dit wel.

Feit is wel dat er op de dag dat zij een cursus volgt een gebrek aan werk ontstaat.
Als dit lang op voorhand gekend is, dan ontstaat een zeer specifieke situatie.
Vraag is of het dan wel redelijk is om hierover een probleem te maken, tenzij je denkt dat je je een hele dag nuttig kan bezig houden voor de onderneming? Je kan eventueel voorstellen om de praktijk eens volledig te kuisen of te ruimen op zo een dag om je verlof te sparen?

Als er gebrek aan werk is op een bepaalde dag is een werkgever verplicht om passende maatregelen te nemen.
Vragen of je verlof wil nemen lijkt mij de meest logische maatregel.

Reclame

Terug naar “Andere”