Leasebeding en ontslagnemen

Boxxer1990
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Leasebeding en ontslagnemen

#1 , 23 dec 2019 13:42

Beste,

Mijn werkgever stelt bedrijfswagens ter beschikking voor zijn werknemers. Er is keuze tussen een optie 1 wagen, standaardwagen of optie 2 waarbij er zelf gekozen kan worden welke auto gewenst wordt mits binnen budget te blijven.

Echter, is er een beding opgenomen in de car policy waarbij het volgende wordt bepaald indien voor een optie 2 wagen wordt gekozen:
- het leasecontract bij beëindiging van het dienstverband worden meegenomen
- OF er is een boete verschuldigd die gelijk is aan het verschil tussen de handelswaarde en boekwaarde

Helaas is er weinig rechtspraak te vinden hieromtrent. In een arrest van 2002 is zo'n beding niet geldig is en dat de kosten die gepaard gaan met het vroegtijdig beëindigen kosten eigen aan de werkgever zijn.

Nu vraag ik mij twee dingen af:
- Kan je ontslag nemen en vervolgens de boete niet betalen? Ik vraag mij af wat de gevolgen vervolgens zijn. Wordt er in de rechtbank bepaald of de boete betaald dient te worden?
- de hoogte van de boete zoals hierboven beschrijven, kan toch niet door de werknemer zelf berekend worden?

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 dec 2019 14:10

Je hebt je wel akkoord verklaard (door optie 2 te kiezen) met die clausule uit de car policy ....

Die aangehaalde clausule heb ik nog niet gezien. Wel de clausule dat bij ontslag nemen de resterende eigen bijdrage te betalen is; dus het deel van het leasebedrag dat je zelf betaalt om een grotere wagen te kunnen leasen.

Kontacteer anders de leasefirma om uit te vissen over welk bedrag het gaat. k Zie niet direct juridische argumenten om onder de clausules waarmee je akkoord ging uit te komen.

Reclame

Terug naar “Andere”