Gezinspensioen en bijwerken

Snoek55
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen en bijwerken

#1 , 17 nov 2019 12:07

Ik heb er een volledige loopbaan (45 jaar) opzitten. Ik mag dus onbeperkt bijwerken. Mijn echtgenote blijft thuis en ik blijf fulltime bij hetzelfde bedrijf doorwerken. Hoeveel wordt ik hierop belast, zowel pensioen als (bij-) werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 nov 2019 12:23

Denk toch eens na. Een beetje bijverdienen OK. Maar fulltime? Dat wordt belast aan de hoogste schijven, terwijl de vermindering voor pensioenen voor beiden zal wegvallen. En dat is zo'n 3 à 4000 €. Doe eens een simulatie van uw belastingafrekening. U zal zien dat u meer dan de helft 'teruggeeft'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2019 12:48

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2019 12:56

Beste

Indien u echt full time wilt blijven werken na pensioenleeftijd bestaan er fiscaal gunstige oplossingen. Ik heb iemand in mijn vriendenkring die inmiddels al vele jaren als gepensioneerde voltijds werkt. Hij krijgt elke maand zijn pensioen en de inkomsten van zijn job gaan naar een bvba die hij hiervoor heeft opgericht. Vervolgens worden zijn autokosten en alle fiscaal aftrekbare kosten door de bvba betaalt. Hij zorgt er samen met zijn boekhouder voor dat hij zichzelf niet te veel loon uitbetaalt, zo behouden hij en zijn echtgenote de fiscale aftrek als gepensioneerde.
Zoals Wanton stelt wordt voltijds werken als gepensioneerde fiscaal afgestraft, u kan best op voorhand een simulatie doen, de jaarlijkse brief van de belastingen moet tijdig worden betaald.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2019 13:04

Gelieve de volgende topics te lezen. Hier vindt u alle info geschreven door professionelen.

Een anonieme simulatie maken via my minfin moet u sowieso doen.

Let zeker ook op verplichtingen die aan zelfstandige activiteiten zijn verbonden.

http://www.ostenddata.be/documents/news ... ml?lang=nl

http://www.ostenddata.be/documents/news ... ml?lang=nl
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 18 nov 2019 08:31

Beste

Hoeveel belastingen je zal moeten betalen wanneer je naast je pensioen nog een belastbaar inkomen hebt (dus niet uit flexi-job of onbelast bijklussen), is via dit forum niet te zeggen. Dit is afhankelijk van je volledige fiscale toestand (over welke inkomsten beschik je en hoe hoog zijn deze, over welke inkomsten beschikt je echtgenote en hoe hoog zijn deze, zijn er nog kinderen ten laste, zijn er andere personen ten laste, zijn er andere eigendommen, heeft er iemand een invaliditeit van +66%, zijn er fiscaal aftrekbare bestedingen gedaan, ...).
Wil je een zeer goed inzicht, vol dan de tip van wanton en Marcus Aurelius en doe een simulatie.

Is grosso modo informatie voldoende, dan kan je van het volgende uitgaan:
Ben je jonger dan 65 jaar, je beroepsinkomsten bestaan enkel uit je pensioen en je belastbaar beroepsinkomen, en je hebt geen andere eigendommen dan je woonhuis, dan mag je ervan uitgaan dat je ongeveer de helft van je bijverdiensten afgeeft aan de belastingen.
Ben je 65 jaar of ouder, dan zal dit ongeveer 1/3 van je bijverdiensten zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2019 12:58

sorry, even niet opgelet. Tweede hyperlink moet zijn:

https://www.vpaccountants.be/onbeperkt- ... -pensioen/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”