subsidies rusthuis

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

subsidies rusthuis

#1 , 16 okt 2019 10:28

als je het rusthuis in moet kan je per maand 300€ subsidies krijgen,
maar daarvan worden de intresten van je spaarrekening afgetrokken
met die verstande dat men een intrestvoet van 6% hanteert

is deze intrestvoet van 6% wettelijk bepaald?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2019 11:45

Je bedoelt wellicht het zorgbudget? Dat is inderdaad aangepast aan de hoogte van jouw inkomen, waar spaargelden inderdaad bijhoren. Afhankelijk van jouw gezinsinkomen zijn er vijf mogelijke bedragen. Zie hier https://www.vlaamsesocialebescherming.b ... n-zorgnood

Waar je die 6% vandaan haalt is me niet duidelijk

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2019 21:04

Gelieve eerst eens juist te omschrijven wat u precies bedoelt. Subsidie? Wat soort subsidie.

Er is wel een bedrag van 130 euro voorzien, het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, maar dit bedrag is inkomensonafhankelijk. Daarbuiten bestaat er ook nog het Zorgbudget voor Ouderen met een Zorgnood, de vroegere THAB, maar deze is wel inkomensafhankelijk.Er zijn 5 categorieën naargelang de zorgzwaarte.

Die 6% waar u van spreekt is een zinnenspinsel.

Dus correcte info geven zodat er correcte antwoorden kunnen gegeven worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2019 11:14

waar spaargelden inderdaad bijhoren.

Waar je die 6% vandaan haalt is me niet duidelijk
waar ze die 6% vandaan halen is mij ook niet duidelijk, want dit ligt 54 keer hoger dan wat ze in werkelijkheid krijgt

is er regelgeving hoe die spaargelden juist in rekening moeten worden gebracht?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 17 okt 2019 12:41

Als er spaargeld is (en of onroerend goed) dan zal je buiten de zorgTegemoetkoming van 130€ alles zelf moeten betalen. Zo eenvoudig kan het leven zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2019 15:33

Mijn güte.

Ik verwijs naar mijn antwoord op de T.S.

Dus 130 euro per maand, inkomensonafhankelijk en voor iedere resident die hetzij verplicht, hetzij vrijwillig is aangesloten bij de Vlaamse Sociale Bescherming en die de jaarlijkse bijdrage betaalt.

Een aanvulling uit de Zorgbudget voor Ouderen met een Zorgnood, indien betrokkene aan de inkomensvoorwaarde voldoet. Hier wordt rekening gehouden met het pensioen, eventuele aanvullende igo en 6% van de al dan niet belegde roerende kapitalen.

VLAAMSE OVERHEID
30 NOVEMBER 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
Art. 204.Voor de al dan niet belegde roerende kapitalen wordt rekening gehouden met een som die gelijk is aan 6% van de kapitalen.

Er wordt dus rekening gehouden met 6% van het spaargeld.

Dit lijkt me persoonlijke een goede ontwikkeling. Laat ons immers niet vergeten dat het om een niet op bijdragen berustende uitkering gaat, dus een soort bijstandsuitkering. De 130 euro komt ook uit deze Vlaamse Sociale Bescherming.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2019 10:23





VLAAMSE OVERHEID
30 NOVEMBER 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
Art. 204.Voor de al dan niet belegde roerende kapitalen wordt rekening gehouden met een som die gelijk is aan 6% van de kapitalen.

Er wordt dus rekening gehouden met 6% van het spaargeld.

wat als er bij testament is vastgelegd dat men naast haar eigen deel ook nog de helft krijgt van de overleden echtgenoot en vruchtgebruik krijgt over de andere helft

dus bij overlijden van 1 van de echtgenoten, heeft men dus 50%+25% van het kapitaal in eigen vermogen en 25% in vruchtgebruik
moet er dan ook 6% in rekening worden gehouden op die 25% van de kinderen waar men vruchtgebruik op heeft?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2019 10:36

zie ook: http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/078.pdf

Er wordt rekening gehouden met 6% van het spaargeld dat op naam van betrokkene staat "geregistreerd." Dus het totaal van bedragen, ongeacht hun oorsprong.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”