Halftijds werken door ziekte

justaquestion
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Halftijds werken door ziekte

#1 , 04 sep 2019 09:40

Hallo,

Door ziekte heeft de dokter mij voorgeschreven om een periode halftijds te werken ipv voltijds. Ik heb een voltijds contract van onbepaalde duur en heb hiervoor ook steeds voltijds gewerkt. Ik ben dus niet langdurig ziek geweest of van een uitkering genoten.
Nu is mijn vraag, word ik door mijn werkgever betaald voor de overige uren, of moet ik hiervoor naar de mutualiteit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2019 09:50

Dat zal door de mutualiteit eventueel moeten betaald worden, je begrijpt dat je werkgever dit onmogelijk moet betalen.
Of eventueel door de rva als deeltijdse werknemer.

Best even tot aan de ziekenbond gaan en vragen wat je juist moet doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2019 10:19

Maar u bent nu toch thuis in ziekte verlof ?

Dus dan vraag je dit best aan je mutualiteit om deeltijds te mogen werken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2019 11:46

je begrijpt dat je werkgever dit onmogelijk moet betalen.
waarom zou de periode van gewaarborgd loon vervallen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2019 12:22

TS schrijft een periode !
Wat is een periode ?

2 weken, 1 maand , 6 maanden of zelfs meer

Een periode is een bepaalde tijdsduur die duidelijk of minder duidelijk is afgebakend.

Een periode wordt gebruikt voor een bepaalde hoeveelheid tijd, die in lengte kan verschillen

Ik denk dat dit langer zal duren dan de 4 weken gewaarborgd loon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2019 17:08

De allerbelangrijkste vraag: bent u momenteel voltijds arbeidsongeschikt en ontvangt u uitkeringen van de mutualiteit, m.a.w. is de periode gewaarborgd loon reeds verlopen en werd u erkend door de medisch adviseur van het ziekenfonds. Het is immers de geneesheer van het ziekenfonds die bepaalt en niet uw behandelende (huis)arts. Indien u reeds arbeidsongeschiktheidsuitkeringen geniet kan u in samenspraak met de adviserend geneesheer, uw werkgever en arbeidsgeneesheer een re-integratiecontract bespreken waarbij u uw werk halftijds hervat in combinatie met aanvullende uitkeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”