Leefloon als Student-Zelfstandige

WhizzyKid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Leefloon als Student-Zelfstandige

#1 , 26 aug 2019 13:08

Gerelateerd aan mijn vorige thread

Volgens de juridische dienst van het OCMW valt een zelfstandigenstatuut (dat bij nadering geen geld op brengt of verliest) niet te combineren met een "Studenten-leefloon" vanwege een probleem dat zich stelt met de werkbereidsheideis:
A) Er bij zelfstandigen wordt verwacht dat men zich 110% in zet voor de zaak.
B) Voor studenten laat men deze eis gedeeltelijk vallen en verwacht men dat ze werken tijdens de zomervakantie en er een goed studietraject op aanhouden.

Volgens de juridische dienst zijn deze niet combineerbaar.

Eerder dit jaar werd ik 25 en verviel dus mijn statuut student-zelfstandige en werd ik zelfstandige in hoofdberoep. Of dat dacht ik toch. Want nu blijkt dat dit behouden blijft tot 30 september van het jaar waarin men 25 wordt, ongeacht wanneer men verjaart.

Ik vermoed dus dat de wet mij in eerste instantie als student beschouwd. Klopt het standpunt dat het OCMW hier inneemt? Of heb ik als student-zelfstandige wél recht op dat leefloon?

Ik ben sceptisch omdat de juriste een zeer vijandige, passief-agressieve manier van communicatie hanteert en ze tijdens het hoorrecht alles behalve vriendelijk en pragmatisch was. Ik vermoed dat er een stuk persoonlijke bias is aan haar kant en dat ze haar job uit voert op manier dat ze enkel het standpunt van het OCMW verdedigd zonder mee te denken met wat er wel mogelijk zou zijn.

Ik weet dat ik de beslissing kan aanvechten bij de arbeidsrechtbank, maar een als ik een deftige advocaat wil kost dat me zo veel dat ik niet weet of het sop de kolen wel waard is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2019 14:19

Moderator, gelieve dit topic samen te voegen met de andere topics van betrokkene. Gaat immers om hetzelfde probleem.

U mag zich ook zelf verdedigen voor de arbeidsrechtbank. Misschien ook eens te rade gaan bij de sociale dienst van uw ziekenfonds, mogelijk hebben zij een advocaat voor u ter beschikking.

Ik verwijs naar mijn vorige antwoord.

Verder misschien eens nalezen:

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 8%2009.pdf, blz. 186-193, Hof van Cassatie, leefloon aan studenten ouder dan 25 jaar.

Verder verwijs ik ook naar OCMW-dienstverlening, leefloon, dienstverlening, budget en schuldhulpverlening, Die Keure, Dirk Torfs, Mary Ann Masschelein en Rik Marynissen, blz. 183-188/1.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WhizzyKid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 15:39

Dank voor uw antwoord.

Ziekenfonds is gecontacteerd en we zullen zien wat daar uit komt.

Wat betreft beroep aantekenen tegen de beslissing van het OCMW en naar de arbeidsrechtbank stappen:
Loop ik risico op een "slechtere" deal indien ik dit doe? Of is het enkel een uitspraak over de beslissing die het OCMW heeft genomen? (eens/niet eens en die laatste enkel in het voordeel van de klager)

Momenteel kent het OCMW namelijk wél een leefloon toe indien in mijn statuut stopzet.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2019 17:02

Zolang er geen beslissing is van stopzetting leefloon, moet u uiteraard geen hoger beroep instellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WhizzyKid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2019 09:05

Zolang er geen beslissing is van stopzetting leefloon, moet u uiteraard geen hoger beroep instellen.
Het punt is dat die er wél komt als ik mijn zaak niet stopzet. En ik dan wil ik het scenario vermijden waarin ik:
1) mijn zaak niet stop zet
2) het OCMW op basis hiervan mijn leefloon weigert
3) ik beroep aanteken
4) de rechter me ongelijk geeft
5) ik hierna mijn zaak stopzet en nog steeds geen leefloon toegekend krijg om reden X op basis van de uitspraak in de rechtbank.

Maar dat is dus relatief onwaarschijnlijk?

Terug naar “Andere”