aangetekend schrijven niet ontvangen.

scel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aangetekend schrijven niet ontvangen.

#1 , 08 aug 2019 13:23

Beste,

in het voorjaar kregen wij een aangetekend schrijven van de Zorgkast met een boeten van 400€ voor mij en 400€ voor mijn man. Omdat wij onze zorgbijdrage gedurende 2jaar niet betaald hadden. Blijkbaar zijn wij herinnerd aan deze vergetelheid dmv een aangetekend schrijven waarin vermeld stond dat wij, indien wij de bijdrage niet onmiddellijk zouden betalen ons een boete zou opgelegd worden van €400. Ik kan mij niet herinneren dit aangetekend schrijven ontvangen te hebben, mijn man trouwens ook niet. Ik kan mij ook niet inbeelden dat wij de achterstallige bijdragen niet zouden betalen bij ontvangst van een aankondiging van €400 elk bij niet-betaling. Ik heb de boete dan ook betwist met de uitleg dat wij volgens mij deze aangetekende brieven niet zouden ontvangen hebben. Ik heb de boeten van mij, zowel als van mijn man betwist. Ik heb hierbij gevraagd om een getekend bewijsje van ontvangst van het aangetekend schrijven. 2 weken geleden kreeg IK dan uiteindelijk het verdict mét een aangetekend schrijven : mijn betwisting wordt niet aanvaard en ik moet de boete betalen! Mijn man heeft ondertussen nog geen bericht ontvangen. Nu weet ik niet wat onze verdere rechten zijn. Normaal gezien zou je verwachten dat er ook een aangetekend schrijven zou aangeboden worden voor de boete van mijn man ook, maar tot op heden nog niets ontvangen. Ik vind het wel raar dat dit niet samen binnengekomen is. nu ben ik dus bang dat het aangetekend schrijven van mijn man ergens verloren gegaan is en dat wij het deksel op onze neus zullen krijgen. Heb je als ontvanger van een aangetekend schrijven ook ergens een bescherming? Ik zou op mijn definitieve boete nogmaals willen reageren en vragen naar het bewijsstuk van het door ons afgetekend aangetekend schrijven. Zou dit nog kunnen helpen?

kort uitgelegd : 1/ ik denk dat wij de beide aangetekende brieven in het voorjaar niet ontvangen hebben want anders hadden wij onze bijdrage zeker betaald.
2/ Ik vrees dat er ook nu een aangetekend schrijven verloren gegaan is want ik heb mijn antwoord op de betwisting al ontvangen, mijn man niet. Wat is onze volgende stap? Betalen of nogmaals betwisten?


Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

gr
Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2019 13:40

Administratieve geldboete bij onbetaalde zorgpremies
Wanneer u uw zorgpremies niet of onvolledig betaalt, zal uw zorgkas u een aangetekende brief (herinnering) sturen. In dat geval krijgt u nog een kans om de verschuldigde zorgpremies te betalen tegen 30 april (van het jaar waarin de zorgkas de aangetekende herinnering verstuurde).

Indien u de zorgpremies uiterlijk op 30 april betaalt (betaling moet ten laatste op 10 mei jaar aangetekende herinnering op rekening zorgkas staan), dan krijgt u geen boete.

Boete
Indien u na 30 april (na aangetekende herinnering) minstens 3 zorgpremies niet of niet volledig betaald heeft, krijgt u een administratieve geldboete van 250 of 100 euro (verlaging van de boete omwille van recht op verhoogde tegemoetkoming). U wordt hiervan op de hoogte gebracht via een aangetekende boetebrief (PDF bestand opent in nieuw venster).

Ook als u in het verleden al een geldboete hebt gekregen, kunt u opnieuw een geldboete oplopen.

Boete betalen
Het enige juiste rekeningnummer van de Vlaamse Sociale Bescherming waarop de administratieve geldboete moet gestort worden is:

IBAN: BE92 3751 1175 7823
BIC: BBRU BE BB
Naam: Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
Ades: Koning Albert-II laan 35, BUS 37, 1030 Brussel
Dit rekeningnummer staat ook vermeld op het overschrijvingsformulier dat u samen met de brief gekregen hebt. Als u het overschrijvingsformulier niet meer hebt, is het belangrijk dat u de juiste gestructureerde mededeling gebruikt.

U moet de boete betalen binnen de twee maanden nadat de aangetekende boetebrief (PDF bestand opent in nieuw venster) verstuurd is. De uiterste betaaldatum staat ook vermeld in de brief die u heeft ontvangen. Indien u de boete niet tijdig betaalt, dan zal uw dossier aan de deurwaarder worden overgemaakt. Die zal de boete bij dwangbevel invorderen (hieraan zijn extra kosten verbonden!).

U kunt de boete ook betalen via een afbetalingsplan, dit kunt u aanvragen voor het verstrijken van de uiterste betaaldatum vermeld op de boetebrief.

Beroep indienen
Als u vindt dat u onterecht een administratieve geldboete moet betalen, dan kunt u binnen de twee maanden na ontvangst van de boetebrief een beroep indienen aan de hand van het online webformulier. Voeg steeds de gevraagde bewijsstukken bij. Enkel de redenen omschreven op het formulier komen in aanmerking voor een kwijtschelding van de geldboete.

Beschikt u nog niet over de nodige attesten, dan is het aan te raden het formulier op een later moment in te dienen. U heeft 2 maanden de tijd voor het indienen van uw beroep (zie uiterlijke betaal- en beroeptermijn in de aangetekende boetebrief (PDF bestand opent in nieuw venster))

Wanneer u een beroep indient, mag u wachten met betalen tot verdere instructies in de beslissing.

Deurwaarder
Wanneer u de geldboete niet betaalt of geen beroep indient binnen de voorziene betaal- en beroeptermijn, zal uw dossier naar de deurwaarder gestuurd worden voor gedwongen invordering. Zo lang het dossier niet naar de deurwaarder werd gestuurd kunt en mag u nog rechtstreeks aan VSB betalen. Dit kan aan de hand van een afbetalingsplan (aanvragen per post of mail) of door de openstaande som in 1 keer te betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 08 aug 2019 14:08

Postbode laat altijd bericht achter in de bus als u niet thuis bent bij afgifte AS.
Als u zich daarna niet gaat aanmelden bij de post met dit papier of u vergeet dit, gaat de aangetekende brief weer naar afzender.

Dat is voor afzender hetzelfde als zou u deze brief ontvangen hebben.

Tegenpartij moet dus geen handtekening kunnen voorleggen. Enkel een afgifte van aangetekende zending en de teruggekomen gesloten aangetekende brief zijn voldoende bewijs. Ik vermoed dat de zorgkas deze bewijzen wel kan voorleggen en dat u de boete niet kan betwisten.


Feit dat uw man nog geen brief heeft ontvangen wil ook niet zeggen dat deze is kwijt gegaan. Het is vakantie en niet alles wordt tegelijkertijd behandeld.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 08 aug 2019 14:14

Je vermoedt dat de zorgkas die bewijzen kan voorleggen, maar waarom doet ze het dan niet? Het zou de discussie of twijfel onmiddellijk beslechten.
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2019 14:19

M.i. ligt de bewijslast bij betrokkenen en niet omgekeerd. Het is een vaststaand feit dat de verschuldigde bijdragen laattijdig werden betaald. Het is aan betrokkenen om te bewijzen dat zij deze aangetekende zending niet hebben ontvangen. In geval van financiële problemen, neem contact op met uw plaatselijk ocmw of CAW en vraag desgevallend om in schijven te mogen betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 08 aug 2019 14:22

Je vermoedt dat de zorgkas die bewijzen kan voorleggen, maar waarom doet ze het dan niet? Het zou de discussie of twijfel onmiddellijk beslechten.
Als de zorgkas de betwisting niet aanvaard zal ze daar wel een gegronde reden voor geven. TS is ook karig met wat er in de brief staat he

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 08 aug 2019 14:28

Het is aan betrokkenen om te bewijzen dat zij deze aangetekende zending niet hebben ontvangen.
Negatief bewijs moeten leveren is absurd en onmogelijk. De zorgkas beweert dat ze betrokkenen met een aangetekend schrijven op de hoogte heeft gesteld, het is aan hen om dit te bewijzen cf. de bewijsregel van het B.W.
Als de zorgkas de betwisting niet aanvaard zal ze daar wel een gegronde reden voor geven. TS is ook karig met wat er in de brief staat he
Opnieuw een veronderstelling. Enige gegronde weerlegging van het bezwaar is m.i. precies dat bewijs van AS leveren.
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2019 14:47

Didymus, we zijn het wel vaker oneens. Moet kunnen. Ik heb ook duidelijk gesteld, m.i.

Misschien de volgende links eens lezen.

https://www.lydian.be/sites/default/fil ... _-_mdr.pdf
https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... mber-2020/

Vergeet ook niet om mijn eerste antwoord grondig te lezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 aug 2019 14:56

In een periode waarin Bpost niet meer in staat is (aangetekende) zendingen correct te bestellen, gaat de overheid er van uit dat ze foutloos én tijdig afgeleverd zijn ...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 08 aug 2019 18:56

heb zo ook een 'discussie' gehad met die betrokken dienst begin van de grote vakantie

uit het niks een brief van een deurwaarder in mijn bus dat ik de afgelopen jaren de zorgpremie niet betaald zou hebben en dat ze een aangetekend schrijven zouden hebben verstuurd.

direct mail gestuurd naar de betrokken dienst, de boete betwist en achter de nodige bewijzen van het aangetekend schrijven gevraagd.

dag of 2 later krijg ik mail met hun "bewijs" dat zou moeten aantonen dat ze mij een aangetekend schrijven hebben verstuurd.

het enige dat ik kreeg was een kopie van de brief en iets waarvan ik vermoed dat het moet aantonen dat ze wel iets hebben opgesteld en/of aangeboden bij Bpost, maar geen enkel bewijs dat er wel degelijk een aangetekend schrijven is verstuurd, laat staan aangeboden op mijn adres, zelfs nog geen foto van de gesloten omslag.

heel de tijd deurwaarder op de hoogte gehouden van de communicatie tussen mij en de betrokken dienst via mail (nooit geen antwoord gekregen)

de achterstallige premies en kosten deurwaarder betaald (welke nog meevielen), boete blijf ik betwisten.

sindsdien niks meer gehoord.

Terug naar “Andere”