Invloed andere bewoners op leefloon?

dreambrotherjb
Topic Starter
Berichten: 50

Invloed andere bewoners op leefloon?

#1 , 15 jul 2019 20:05

De vraag is als volgt: Er wordt een derde verdieping (woonkamer, slaapkamer, badkamer) van een woonhuis als studentenkot verhuurd. De verdieping heeft geen eigen ingang (je kan het enkel bereiken via de trappenhal) en geen eigen adres/bus. Iemand die het wilt huren zal dus op hetzelfde adres worden ingeschreven als de eigenares (die op de 2e verdieping woont).

Wanneer een student (geen ouders in België) die van een leefloon geniet, op datzelfde adres zal worden gedomicilieerd, heeft dit dan negatieve invloed op het ontvangen van een leefloon? Wordt zij vanaf dat moment beschouwd als 'samenwonende' in het leefloonstelsel? Ik zie dat dat het geval is wanneer de kosten voor huur en energie etc. worden gedeeld, maar indien de student huurkosten betaald aan de eigenares (verblijvend op hetzelfde adres), is hier lijkt mij geen sprake van en zal zij dus nog als 'alleenstaande' worden beschouwd?

Klopt dat?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 21:40

Het feit dat de ouders niet in België wonen, ontslaat hun niet van hun onderhoudsplicht. Voor wat de bepaling van de categorie van leefloon betreft, bestaat er nogal wat discussie of het hier al dan niet om een samenwoonst gaat. Persoonlijk ben ik geneigd om te stellen dat de student als alleenstaande dient beschouwd te worden. De arbeidsrechtbank van Namen spreekt in haar vonnis van 13.12.1990 weliswaar van een studentenhome. Mijn inzien gaat het hier om een vergelijkbare situatie. Er mag gebruik gemaakt worden van een gemeenschappelijke keuken. Een doorslaggevend element in dit vonnis was dat de maaltijden niet gezamenlijk werden bereid en genuttigd. Ieder O.C.M.W. beslist hier autonoom over. Het arbeidshof van Brussel besloot in haar arrest van 02.04.2015 dat er geen samenwoonst was omdat er geen sprake was van gemeenschappelijke aankopen voor drank, het samendoen van was of strijk, en gezamenlijke initiatieven voor aankopen en vrijetijdsbesteding.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”