invaliditeit met zorgen

lgreetje
Topic Starter
Berichten: 32

invaliditeit met zorgen

#1 , 25 jun 2019 15:25

Hallo,

Sinds lange tijd ben ik 66% invalide en dat was in 2010 voor onbepaalde duur verkregen. In 2017 is bij mij kanker vastgesteld bovenop mijn andere ziekte en toen heb ik opnieuw aanvraag gedaan voor eventuele tegemoetkomingen. Door die aanvraag in 2017 is mijn invaliditeit opeens naar bepaalde duur gegaan van 2 jaar. Gevolg, mijn aanvraag in 2019 is te laat (omdat ik die zogezegd zelf terug moet indienen) waardoor ik een periode geschorst ben. Ondertussen is alles veel erger geworden en zou alle steun welkom zijn. Kan dit zomaar? Moet men mij niet op de hoogte stellen van het einde van de beslissing? Schandalig vind ik het.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 25 jun 2019 15:38

U zegt zelf dat uw invaliditeit slechts voor twee jaar werd toegekend. Dit betekent dat er een einddatum was vermeld. U was dus wel degelijk op de hoogte van de einde van de beslissing. Ik vrees dat er toch wel een misverstand is als u spreekt van schorsing. Er werd u een tegemoetkoming toegekend tot datum einde beslissing. Er zal u, indien recht, opnieuw een tegemoetkoming toegekend worden vanaf aanvraag. Tot welke datum werd u erkend? Op welke datum heeft u een nieuwe aanvraag ingediend?
Ik raad u aan om contact op te nemen met de persoon die u begeleidt in uw dossier om na te gaan of u niet in aanmerking kan komen voor het kankerfonds of andere tussenkomsten buiten de FOD.

lgreetje
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 25 jun 2019 15:49

Mathieu,
Ik zal enkele weken tot maanden geen erkenning hebben. Schorsing is misschien het verkeerde woord. Mijn aanvraag is van maart en de einddatum is 30 juni. Ik veronderstelde dat men mij terug een erkenning van onbepaalde duur zou gegeven hebben. De fod moet duidelijker zijn, die vorige ziekte is toch niet opeens verdwenen hé.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 25 jun 2019 16:03

Kan je je hierin niet later bijstaan door de maatschappelijke dienst van je mutualiteit?

Mathieu Rutten

#5 , 25 jun 2019 16:10

Igreetje,

Je aanvraag dateert van maart 2019 en je erkenning loopt tot 30.06.2019. Dan is er toch niets aan de hand. Je aanvraag is tijdig en indien je verder erkend wordt, zal dit zijn vanaf datum aanvraag. Als je zorgen maakt over het uitblijven van beslissing en betaling, raad ik je aan om contact op te nemen met de sociale dienst van je O.C.M.W. en indien nodig een aanvraag om voorschot in te dienen. Zij kunnen dan samen met u nagaan of u in aanmerking komt voor een voorschot. Zij kunnen ook voor u navraag doen naar uw dossier bij de FOD. Als je de aanvraag hebt ingeleid via de sociale dienst van je ziekenfonds, kan je uiteraard ook met hun contact opnemen om samen met u na te gaan hoe lang de beslissing/betaling kan uitblijven.

lgreetje
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 25 jun 2019 23:14

Mathieu,
Mijn dossier is lopende en ik moet naar een controle arts maar dit is na 30 juni en mijn parkeerkaart enz is dan ook niet meer geldig. Ik krijg geen tijdelijke verlengen tot ik bij de arts geweest ben... Daar maak ik dan toch uit op dat ik tijdelijk geen erkenning heb.

Mathieu Rutten

#7 , 26 jun 2019 07:45

Neen hoor Igreetje. De arts kan ook beoordelen op basis van de vorige stukken en zijn vorige bevindingen. Je zal dus even moeten wachten op je nieuwe attest vooraleer je voordelen op basis van je invaliditeit kan aanvragen of verlengen. Het is daarom ook dat ik je aangeraden heb om contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW of het ziekenfonds die je hierin beter kunnen begeleiden en vooral gerust stellen.

lgreetje
Topic Starter
Berichten: 32

#8 , 26 jun 2019 16:10

Mathieu,
Ik heb contact gehad met mijn ziekenfonds. Zij verwijzen me naar de controle arts! Ze konden enkel zeggen dat het misschien een verlenging met terugwerkende kracht zal zijn, meer niet. Zij weten ook niet waarom onbepaalde duur omgezet is in bepaalde duur. Als er nu iemand is dat dit zou moeten begrijpen zijn zij toch wel hé. En als ik niet tevreden was moest ik maar in beroep gaan.

Mathieu Rutten

#9 , 26 jun 2019 17:42

Sorry Igreetje dat je zo onthaald werd. Dit is inderdaad niet zo fijn. Ik raad je aan om gewoon rustig alles af te wachten en contact op te nemen met de sociale van het O.C.M.W. mocht je financieel in de problemen komen om eventueel een voorschot op je uitkering te vragen.

Terug naar “Andere”