Tijdskrediet 50%

Joyz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet 50%

#1 , 20 jun 2019 14:53

Mijn werkgever heeft mijn 50% tijdskrediet toegekend Met als motief zorg voor mijn kind van minder dan 8j Voorwaarde is dat Ik deze gedurende max 2 maanden opneem tijdens de zomer wanneer het rustig is. Maar nu lees ik dat het minimum 3 maanden is? Kan ik slechts 2 maanden aan 50% opnemen, en toch uitkering krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 jun 2019 15:12

Wat neemt u tijdskrediet ouderschapsverlof of tijdskrediet verzorging ziek familielid?

Het KB van 05.05.2019 is van toepassing op de schriftelijke kennisgevingen die bij de werkgever worden ingediend vanaf de inwerkingtreding van dit besluit. Vanaf 01.06.2019 kan de werknemer dus een flexibilisering van een ouderschapsverlof of medische bijstand vragen bij zijn werkgever.

Flexibilisering van het voltijds verlof voor medische bijstand – akkoord werkgever
De werknemer heeft voortaan de mogelijkheid om het voltijds verlof voor medische bijstand, mits akkoord van de werkgever, voor kortere periodes te nemen dan de minimumduur van één maand. Hij kan dit inkorten tot hetzij een week, hetzij twee weken, hetzij drie weken.
Wanneer het resterend gedeelte van de maximumperiode van voltijds verlof voor medische bijstand minder bedraagt dan een maand, heeft de werknemer het recht om dit saldo zonder akkoord van de werkgever op te nemen.

U heeft dus een "verlopen" artikel gelezen.

Indien u mij uw mailadres via privébericht doorstuurt, zal ik u de meest recente omzendbrief van de RVA bezorgen.

U kan uiteraard ook altijd contact opnemen met uw vakbond voor meer uitleg.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Joyz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 15:35

Het gaat om tijdskrediet met motief 1 (zorg voor een kind onder de 8jaar) dus geen ouderschaps verlof. Ik las dat de minimumduur voor dit motief drie maanden bedraagt. Is dit nog steeds zo?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 20 jun 2019 15:42

Ik heb je de omzendbrief doorgestuurd via mail. Hierin worden zowel het ouderschapsverlof (tot 12 jaar en 21 jaar, naargelang het geval) én het tijdskrediet zorg voor kind jonger dan 8 jaar.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

Terug naar “Andere”