welk gerecht is bevoegd kennis te nemen

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

welk gerecht is bevoegd kennis te nemen

#1 , 18 jun 2019 22:16

ik zit met een vraag.
zwitserland wilt mij dwingen een ziekte verzekering af te sluiten in Zwitserland.
reden omdat een pensioen uit Zwitserland komt.
Belgische ziekenfonds verklaart je bent en blijft hier verzekerd.
Als zwitserland doorzet welk gerecht in welk land is bevoegd?
Ik vind verdrag brussel dat bij verzekering zaken gerecht in woonland verzekerde bevoegd is.
In hoeverre klopt dit?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 jun 2019 22:34

Misschien toch eerst je topic ietwat verduidelijken.
Waar woon je?
Geniet je een pensioen uit België op basis van een Belgisch tijdvak?
Geniet je geen pensioen uit België, maar een pensioen uit meerdere landen, waaronder Zwitserland? In welk land heb je het langst gewerkt?
Betwistingen kan je best voorleggen aan het riziv, dienst internationale aangelegenheden. Dit kan via je eigen ziekenfonds of op eigen initiatief.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#3 , 18 jun 2019 22:52

Geachte Mathieu
Woon in Maaseik

gaat om mijn partner heeft enkel een mini pensioen uit CH.
Meeverzekerd als persoon ten laste.
eu 883/04 art 24 25 32 zegt in deze situatie dan woonland verstrekkingen mag doen.
art 16 zegt dat woonland sociale wetgeving blijft gelden
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 jun 2019 23:19

Vanaf het ogenblik dat uw partner enkel een pensioen geniet uit Zwitserland en geen tijdvakken in het woonland(België) bewijst, hoe gering ook, is zij verplicht ziekenfondsverzekerd ten laste van Zwitserland. Zij dient dan immers hoofdelijk aan te sluiten en kan niet langer ten laste van de partner staan. Inderdaad het woonland mag verstrekkingen doen, het zogenaamde woonlandpakket, maar vordert terug van Zwitserland. Zwitserland is dan ook gemachtigd om inhoudingen te verrichten op het Zwitsers pensioen. Gelieve art. 16, lid 2 van de VO 883/2004 te lezen. Art. 24 duidt precies op dat woonlandpakket, alsof men in de woonstaat is verzekerd..., art. 25 legt uit dat het land waar men het langst verzekerd is geweest bevoegd is wanneer men een pensioen uit meerdere landen, behalve het woonland ontvangt. Voor wat art. 32 betreft, gelieve lid 1 en 2 te lezen. Eventuele andere personen ten laste die niet hoofdelijk kunnen verzekerd worden, kunnen wel bij de Belgische verzekerde ten laste genomen worden.

Ik had eigenlijk wel eens graag geweten wie u deze info heeft verstrekt en bij welk ziekenfonds u bent aangesloten. U kan dit via privébericht doen.

Dit betekent ook dat de partner met enkel een pensioen uit Zwitserland, enkel nog vrijwillig kan aansluiten met bijdragebetaling Vlaamse Sociale Bescherming, indien hij de voordelen van de Vlaamse Sociale Bescherming wenst te genieten. Dit is een zeer kleine kost met enorm veel voordelen indien men er gebruik van moet maken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Mathieu Rutten,
(pensioen)deskundige
in een vorig leven pensioenambtenaar(deskundige) van Maaseik.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#5 , 18 jun 2019 23:54

beste meneer Rutten
Ik zit nu achter smartphone
Als ik morgen vroeg achter grote computer zit stuur ik U een paar verzekering attesten en een beetje correspondentie met Zwitserland via pm
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#6 , 19 jun 2019 11:34

Beste,

Mijnheer is verplicht ziekenfondsverzekerd in ten laste van België ingevolge zijn Belgische rustpensioen op basis van effectieve tijdvakken België. Omdat mijnheer gerechtigd is op een Belgisch rustpensioen is België bevoegd om bijdragen in te houden waarbij rekening wordt gehouden met zowel de wettelijke als de bovenwettelijke pensioenen. Mijnheer is dan ook wettelijk verplicht om zijn aanvullend pensioen mee te delen aan de Federale Pensioendienst. Dit betekent concreet dat hij een rustpensioen strikt Belgisch recht geniet en eventueel een aanvulling tot het intern recht, waarbij rekening wordt gehouden met de wettelijke AOW uit Nederland en eventueel het aanvullend pensioen uit Nederland indien hij per 01.12.2015 niet voldeed aan de voorwaarden van een vervroegd Belgisch rustpensioen. Voldeed hij wel dan zal bij de berekening van de aanvulling enkel rekening gehouden worden met de AOW. De W.S. partner zal rechten openen op een AOW uit Nederland op AOW-gerechtigde leeftijd, d.i. 02.12.2020, dit is op basis van haar woon- en afgeleide werktijdvakken in Nederland. Volgens uw gegevens zal mevrouw per 01.09.2019 gerechtigd worden op een rustpensioen ten laste van Zwitserland. Per 01.09.2019 zullen ook de rechten op een IGO basisbedrag onderzocht worden waarbij rekening zal gehouden worden met het gezinsinkomen man en vrouw (immers W.S.), alle pensioenen en aanvullende pensioenen binnen- en buitenland/2. Indien mevrouw zou gerechtigd worden op én een IGO en een pensioen ten laste van Zwitserland, zal zij toch nog ziekenfondsverzekerd worden ten laste van Zwitserland aan woonlandpakket België, omdat de IGO geen hoofdelijk recht doet ontstaan indien men rechten kan openen op basis van een andere uitkering, d.i. het pensioen ten laste van Zwitserland.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#7 , 19 jun 2019 13:35

Bedankt voor het uitgebreide antwoord twee vragen blijven
onbeantwoord
Welk gerecht is bevoegd kennis te nemen in zo een zaak ?
Is eu verordening 883/2004 art 42 enkel van toepassing als geen
ziekte verzekering recht bestaat in woonland.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 jun 2019 14:02

U kunt dit niet betwisten. Het is toepassing van de gangbare wetgeving.
Het enige alternatief bestaat erin dat uw vrouw zich laat verzekeren via het regime van Belgisch ingezetene. Maar kan zeer duur uitvallen want ze houden dan rekening met alles gezinsinkomsten om die (hoge) bijdrage te betalen.
U moet de kosten in ZW afwegen tegen deze alternatieve oplossing.
Als u niet verzekert via ZW moet u daar geen bijdrage betalen.
Ik vermoed dat ingeval het pensioen zeer klein is de weg via ZW de goedkoopste zal zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#9 , 19 jun 2019 14:14

Ze is Belgisch ingezetene en met mij meeverzekerd .
Mutualiet meld ze is en blijft verzekerd zolang haar inkomen onder het
grensbedrag blijft voor persoon ten laste.
Bij de kosten van 500 euro per maand voor de verpichte verzekering in
Zwitserland draai ik mij in alle bochten om er onderuit te komen.
Pensioen uit Zwitserland is amper 200 euro p/m
Laatst gewijzigd door pukje op 19 jun 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 19 jun 2019 14:20

Dan hoeft u niets te doen!
Of ZW iets van dat pensioen mag inhouden voor ziekteverzekering weet ik niet met zekerheid, Hebt u daarover geen cijfermatige gegevens ontvangen vanuit Zwitserland? Bv. pensioenberekening bruto naar netto...

Mijn ervaring is dat alles wat administratie betreft in ZW 100x duidelijker is dan in B!

Het is alleszins voorbarig om aan rechtszaak te denken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#11 , 19 jun 2019 14:26

Probleem Zwitserland dreigt met dwang verzekering dat wordt een prive ziekte verzekering aangewezen
om te verzekeren met een boete van 50% op de premie dus 750 euro p/m en welk
gerecht kan hier een stokje voor steken ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 19 jun 2019 14:31

Nog nooit zoiets gehoord van mijn Zwitserse gepensioneerde vrienden die in België wonen.
U moet volgens mij gewoon laten weten dat uw vrouw hier in B van de wettelijke ziekteverzekering geniet.
Dat in het kader van de EU wetgeving die ook in ZW geldt men slechts in één Lidstaat verzekerd dient te zijn (volgens de modtliteiten van EU Richtlijn). Zwitserland past EU wetgeving toe alhoewel het geen Lidstaat is. Op welke grond een private ziekteverzekering in ZW zou kunnen worden verplicht is een totaal raadsel.

De juridische dienst van uw mutualiteit moet dit kunnen ophelderen. Voor hen zijn dit routinegevallen.

De uitleg door meneer Rutten in #4 is principieel juist.
Maar dat men 500 EUR van een pensioen van 200 EUR zou inhouden (in jullie specifiek geval) klopt niet!
Laatst gewijzigd door asperger op 19 jun 2019 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#13 , 19 jun 2019 14:52

afdeling internationale verdragen mutualiteit zegt dat die knetter gek zijn in CH.
Er loopt correspondentie tussen B en CH mutualiteiten.
Zwitserland kent geen sociale ziekte verzekeringen enkel prive verzekeringen
maar de KVG (kranken versicherungs gesetz) controleert of verzekering aanwezig is.
KVG zegt tot nu toe verzekering attest belgische mutualiteit voldoet niet.
Het rare is Zwitserland heeft met Duitsland Oostenrijk Frankrijk Spanje losse overeenkomsten dat je
je in die landen mag verzekeren met Belgie is geen overeenkomst dus mag je je daar niet
verzekeren.
Bij de EC heb ik al een klacht hierover ingediend discriminatie
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 19 jun 2019 15:05

Uw mutualiteit moet hen meedelen dat ZW geen enkele claim vanuit B zal ontvangen.

Ik heb intussen met mijn buurman hierover gesproken.
Het is een koppel geboren als Nederlanders maar die heel hun loopbaan in ZW hebben gewerkt en gewoond.
Na pensioen In B komen wonen en genaturaliseerd tot Belg.
Zij bevestigen me formeel dat ze niet verzekerd zijn in ZW en daar dus NIETS BETALEN. Wel in B, waar ze zich hebben verzekerd als "ingezetene". Niettegenstaande dat duur is (omdat ze beiden een zeer hoog pensioen genieten) is dat goedkoper dan in ZW te verzekeren.

Voor uw echtgenote kan men dezelfde weg gaan, maar wegens haar mini pensioen waarschijnlijk verder ten laste of met een uiterst lage premie als "ingezetene".
Aangezien uw mutualiteit hierover correspondeert met ZW instanties zou ik me er niet te druk over maken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#15 , 19 jun 2019 17:08

Gaat het Zwitsers pensioen om een wettelijk pensioen of om aanvullend pensioen tweede pijler? Indien Zwitserland een wettelijk pensioen uitkeert en bevoegd is om de kosten ten laste te nemen en derhalve bijdragen mag innen én de bijdrage hoger zou liggen dan het pensioen op zich (hetgeen mij niet bekend was, gezien u dit niet in uw pb had meegedeeld), lijkt het me verstandig dat mevrouw verzaakt aan haar Zwitsers pensioen zodat zij tot AOW-leeftijd en genot AOW, ten laste van de man ingeschreven blijft. Een verzekering ingezetene is helemaal niet aan de orde. Op Aow-leeftijd kan zij dan terug een aanvraag pensioen Zwitserland inleiden gezien AOW volgens uw gegevens op langere tijdvakken is gebaseerd. Het is natuurlijk de vraag of Zwitserland een tijdelijke verzaking aanvaard. Vanaf het moment mevrouw gerechtigd wordt op een AOW, zal zij niet meer als PTL kunnen ingeschreven worden. Verder wens ik u toch wel te wijzen op het feit dat ingeval van betwisting het riziv bevoegd is en niet het ziekenfonds.

Terug naar “Andere”