Samenwonem met EU-burger - rechten en plichten

Vreemde_eend
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonem met EU-burger - rechten en plichten

#1 , 09 mei 2019 23:14

Hallo!

Ik zit met een wat vervelende vraag waar ik het antwoord niet op kan terugvinden/krijgen.

Kort de situatie: Enkele jaren geleden (3,5 jaar) leerde ik een Zweed kennen. Hij zat toen in een vechtscheiding, die is nu 3 jaar geleden definitief uitgesproken.

Ik heb 6 maanden bij hem gewoond in een poging daar werk te vinden, maar dat liep niet goed. Dit was officieel, met toestemming en geregistreerd. Ondanks het feit dat me het recht was toegekend in Zweden te blijven met residentie gezien ons samenwonem, hebben we uiteindelijk besloten dat ik terug naar België zou gaan. Ik voelde me weinig gewaardeerd simpelweg omdat werk vinden slopend was geworden. In België heb ik altijd een goede job en inkomen gehad als bediende en zelfstandige. Bij terugkomst was werk vinden dan ook geen probleem. Nu willen we de omgekeerde weg volgen. Mijn vraag is simpelweg: als hij dit doet, wat kunnen we dan doen om zijn situatie zo waarderend mogelijk te maken? Ik vrees immers dat hij gezien zijn leeftijd - 55 - en omdat hij noch het Nederlands noch het Frans machtig is wel eens een moeilijke tijd zou tegemoet kunnen gaan. Natuurlijk ben ik bereid het financieel zoveel als mogelijk op te vangen, maar dat kent ook zijn grenzen.

Voor alle duidelijkheid:
Ik: Belg, werkend als bediende
Hij: Zweed, momenteel zelfstandige
Woonst: ik bezit een eigen woonst

Wat zijn zijn rechten en plichten?
Kan de situatie vergemakkelijkt worden door te huwen om residentie te verzekeren als hij geen werk kan vinden op termijn?
Wat gebeurt er indien hij geen plaats meer kan vinden op de arbeidsmarkt?
Hoe zit het met sociale zekerheid? Heeft hij uiteindelijk recht op een vervangingsinkomen, pensioen,... in België?
Heeft hij recht op ziekteverzekering?

Ik vraag me simpelweg af: hoe pakken we dit best aan? Ik probeer te anticiperen op een doemscenario.

Alvast bedankt!!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding