bedrijfseconomische reden ontslag invaliditeitsuitkering grensarbeider

Atje2603
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bedrijfseconomische reden ontslag invaliditeitsuitkering grensarbeider

#1 , 17 apr 2019 16:59

Beste,
30 januari 2019 beëindiging van de arbeidsovereenkomst ontvangen, termijn vangt aan op 4 februari 2019. Opzeggingstermijn 4 maanden en 18 weken.

Het bedrijf sluit waardoor iedereen ontslag heeft gekregen.
Het bedrijf is in Nederland gevestigd maar ik ben in 2010 begonnen als bediende onder een Belgische dochter-onderneming.

Persoonlijk: Ben Nederlandse, werkzaam in België, en arbeidsongeschikt sinds 27 juli 2017.
Ontvang momenteel een invaliditeitsuitkering.
Ik word behandeld in Nederland maar ontvang dus uitkering uit België en ben nog steeds langdurig ziek/herstellende.

Een mogelijkheid tot re integratie bestaat niet wegens sluiting bedrijf, maar ik mag, met toestemming van adviserend geneesheer, vrijwilligerswerk verrichten.

Mijn vragen zijn:
Wat is het verschil tussen beëindiging arbeidsovereenkomst en een medisch ontslag?
Wat zijn de voordelen en/of nadelen als ik later toch een re integratie traject wil beginnen, moet dit dan in België of mag dat ook in Nederland?
Deze vragen kan ik niet bij de werkgever duidelijk verwoord krijgen omdat het blijkbaar een ongewone situatie is. Ook is niet duidelijk of ik een Belgisch contract voor bedienden heb of dat ik onder het Nederlands stelsel val. De dochter-onderneming is terug opgenomen in de Nederlandse vestiging.

Moet ik mij wenden tot de Nederlands instanties (UWV) of kan ik bij de Belgische CM blijven?
Blijf ik mijn uitkering van het CM wel behouden en mag ik zelf op zoek naar een bedrijf waar ik mijn re integratie kan inzetten?


U ziet, veel onduidelijkheid waar niemand antwoord op heeft waardoor ik me nu tot hier wend.

Misschien reikt jullie kennis verder. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 apr 2019 18:02

Beste,

Er zijn toch wel wat onduidelijkheden.

Werkte u voor de Nederlandse firma in Nederland en werd u vanuit deze firma gedetacheerd naar een Belgische dochteronderneming?
In dat geval bent u immers gedetacheerd en valt u onder de Nederlandse wetgeving en de Nederlandse wia (uwv) in geval van invaliditeit.

Werkte u voor de Belgische firma onder de Belgische wetgeving, en werd u ziek in deze firma dan wordt u immers gerechtigd op Belgische ziekte-uitkeringen en na een jaar gerechtigd op een Belgische invaliditeitsuitkering. Indien u ook werktijdvakken in Nederland bewijst en u invalide bent geworden na 01.05.2010, hetgeen bij u het geval is, zal u vanaf twee jaar ziekte gerechtigd worden op een geprorateerde wia-uitkering en een Belgische geprorateerde invaliditeitsuitkering.

Ontslag om medische overmacht is meestal de ingangspoort tot de Belgische werkloosheid.

U moet een duidelijk onderscheid maken tussen prestaties en vertrekkingen.

Ik raad u dan ook aan om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een dienst grensarbeid van de vakbond. Zij kunnen samen met u de situatie uitklaren en desgevallend met uw Belgische ziekenfonds en het UWV trachten de situatie uit te klaren. Er is immers sprake van een sluiting van bedrijf en u kan best laten onderzoeken of u hier rechten uit kan puren.

Om te mogen werken bij een invaliditeitsuitkering uit België heeft u alleszins de toelating nodig van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds.

U kan uiteraard ook contact opnemen met Bureau Belgische Zaken een onderdeel van de Sociale Verzekeringsbank.

Zoals u ziet zijn er teveel openstaande vragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Atje2603
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2019 11:46

Beste meneer Rutten,
hartelijk dank voor uw reactie, ik heb dan ook na het lezen hiervan direct contact opgenomen met de Hulpkas voor Werklozen en iemand van de vakbond, die zo vriendelijk was mij hierover te woord te staan.
Ondertussen is er meer duidelijkheid over mijn situatie en de toekomstige mogelijkheden.
Er is mij wel aangeraden om niet akkoord te gaan met medisch ontslag maar mijn rechten op de opzegtermijn en de ontslagregeling te accepteren.
Verder loopt het contact tussen adviserend geneesheer en mij zeer prettig dus ook hierover geen verdere zorgen.
Nogmaals bedankt voor de informatie.

A. van Boven

Reclame

Terug naar “Andere”