4,5/5e tewerkstelling, 35 uur maar moet wel 5 dagen vakantie opnemen voor een week verlof te hebben

Vicky Winckelmans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

4,5/5e tewerkstelling, 35 uur maar moet wel 5 dagen vakantie opnemen voor een week verlof te hebben

#1 , 09 apr 2019 22:50

Hallo,

Ik werk 4,5/5e maw 35 uur per week en ben elke woensdagnamiddag thuis. Plots, sinds dit jaar beweerd Partena en mijn werkgever dat ik voor een woensdag thuis te zijn een volledige vakantiedag moet opnemen. Dus voor een week verlof 5 dagen moet nemen in plaats van 4,5 dag. Logisch is dat ik minder vakantiedagen krijg dan mijn collega's die full-time werken maar ik moet er wel evenveel opnemen als hen...
Uitleg: woensdag wordt bekeken als een volledige werkdag voor mij. En als ik woensdag een halve dag verlof wil, dan krijg ik 2 uur vrij?!!!
Logisch is toch, wie 35 uur werkt toch ook maar 35 uur moet opnemen om een week thuis te zijn, niet?
En als je woensdag maar een halve dag werkt, moet je toch geen hele dag opnemen? Ik zou hier meer dan 2 vakantiedagen mee kwijt spelen en heb er al zo weinig. Kan iemand me helpen aub? Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2019 06:44

partimers hebben maar recht op uren verlof volgens hun werk regime.

vb iemand werkt 15 uren dus 2 volledige dagen.

Die heeft maar 4 weken aan 2 dagen per week verlof per jaar !

iemand in de 5 dagen week heeft 20 verlof dagen.
iemand in de 6 dagenweek heeft recht op 24 dagen verlof.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 apr 2019 10:46

Ik begrijp niet dat een sociaal secretariaat dergelijke uitspraak doet. Als je 4,5/5den werkt met 4,5/5den verlofdagen (bv 18 ipv 20) dan moet je om woensdag thuis te zijn slechts een halve dag opnemen. Stel de vraag opnieuw aan Partena.

Voor feestdagen of collectieve verlofdagen op woensdag ben je thuis maar wordt je niet gecompenseerd.

Reclame

Terug naar “Andere”