ouderschapsverlof

DEBOWEBO
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ouderschapsverlof

#1 , 02 apr 2019 14:20

Ik werk deeltijds bij twee verschillende werkgevers (beide 19/38) al meer dan zes jaar.
Ik ben bevallen van twee kindjes vier jaar geleden. Nu dacht ik bij beide werkgevers toch wel recht te hebben op 8 maanden ouderschapsverlof zodat ik ook kom aan mijn 8 maanden fulltime ouderschapsverlof (dus 8 maanden 19 uur bij de ene en 8 maanden 19 uur bij de andere) dus 16 blokjes
Ik heb in het verleden reeds 3 maanden opgenomen waar ik zowel thuis was bij beide werkgevers dus fulltime thuis. Hiervoor ontving ik de 738 euro (kan verschillen, weet het niet juist meer)
Daarna heb ik 5 maanden slechts bij 1 werkgever ouderschapsverlof genomen en wel gewerkt bij mijn andere werkgever. Hiervoor ontving ik 300 en zoveel euro. Ik was dus halftijds nog aan het werk.

Normaal heb ik nog 5 maanden over bij mijn andere werkgever wat overeenkomt met 5 maanden 19 uur dus ongeveer nog 2,5 maand.

Nu zegt de RVA dat ik geen recht meer heb omdat mijn 8 schrijven (maanden zijn opgenomen) Dus zij stellen de maanden waar ik bij beide werken thuis was gelijk aan de maanden slechts bij 1 werkgever thuis was.
Ik zie de logica niet. Ik krijg niet hetzelfde bedrag maar toch worden ze gelijkgesteld want ik heb volgens hen voltijds ouderschapsverlof opgenomen ookal was dit maar bij 1 werkgever voor die 5 maanden

Dit is toch niet correct. Pure discriminatie

Een fulltime werknemer heeft toch ook recht op 8 maanden voltijds thuis te zitten en 8 maanden een loon dan van rond de 700 euro.
Waarom ik niet, terwijl ik wel fulltime werk(maar dan bij twee werkgevers)

Ik weet niet wat te doen hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2019 14:40

Heb je al eens goed de reglementering gelezen ??

Het volledig ouderschapsverlof kan bekomen worden gedurende een periode van maximum 4 maanden.

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19#h2_4
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DEBOWEBO
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2019 14:44

ja en ik heb twee kinderen dus 4 maanden per kind

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2019 14:52

Als je bij een vakbond bent eens bij de vakbond gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DEBOWEBO
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2019 15:01

Ben jammer genoeg nog niet aangesloten. Stom van mij. maar heb wel al een berichtje gestuurd naar een vakbond om te vragen of ze mij kunnen helpen en natuurlijk lid zal worden. Hopelijk ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2019 15:36

Ondanks ik 30 jaar zelfstandige ben geweest, raad ik IEDER WERKNEMER aan om bij een vakbond aan te sluiten, en zeker in u geval 2 werkgevers, ik zeg niet dat deze werkgevers je iets misdoen, maar een vakbond geeft je meer zekerheden daar je daar gratis een juridische dienst heeft.
En je krijgt een zeer groot deel terug via je vakbondspremie.

Ook zelfstandigen sluiten zich aan bij beroepsfederaties .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”