Bijverdienen met envaliditeit

Kdildick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen met envaliditeit

#1 , 29 mar 2019 19:13

Hallo iedereen,
Ik ben 21 jaar en heb nog maar pas een envaliditeits uitkering ( 1200) per maand, mag ik op 1 of andere manier nog iets bijverdienen? Bv: 300 in de maand bijverdienen maar word dit dan afgetrokken van mijn maandelijkse inkomen?
En waar vind je een plaats om als envalide iets bijteverdienen op de werkvloer?
Vele groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2019 19:26

daar moet je eerst toelating hebben van de adviseur van het ziekenfonds, als je werkt zonder toelating en ze komen het te weten, wat reeel is dan verlies je gans je vergoeding, dus pas op .

Waar werk vinden ?

Dit hangt af van wat je kan en wat je mankeert.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kdildick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2019 17:12

Stel: je krijgt 1200 euro uitkering en verdient 300 euro bij. Heb je dan een totaal van 1500 euro aan inkomsten?

Reclame

Kdildick
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2019 17:15

Kan ik dan gewoon binnen stappen in een intrim en zeggen dat ik iets zoek met weinig uren?

Kan ik die goedkeuring per mail doen aan de advisseur?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2019 18:05

Kan ik die goedkeuring per mail doen aan de advisseur?
Je moet eerst naar het ziekenfonds gaan, en zij gaan zorgen voor de adviseur, maar je zal eerst bij hem of haar moeten komen voor een gesprek.

Als de adviseur dit goedkeurt mag je naar een interim gaan .

Maar je zal zeker een deel van je uitkering verliezen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 31 mar 2019 19:49

Als u minder dan 20% van de fulltime equivalent van de job werkt, behoudt u uw uitkering.
Voor een doorsnee job (5 werkdagen per week) wilt dit zeggen: 1 normale werkdag (maar dit mag ook bijvoorbeeld 4 dagen zijn, van 1 uur 54 minuten).

Indien het tewerkstellingspercentage hoger is, zal men een deel van uw uitkering inhouden.
Stel nu dat u 50% werkt, dan trekt men die grens van 20% af => Er wordt 30% van je uitkering ingehouden.
Netto zult u natuurlijk nog steeds meer geld overhouden dan als u niet aan het werk bent.

Omtrent de goedkeuring:
U moet papierwerk indienen bij uw ziekenfonds.
De adviseur moet binnen de 30 dagen antwoorden of die een goedkeuring geeft of niet.
In tussentijd mag u wel al beginnen werken zonder consequenties, maar vanaf er een weigering zou zijn, moet u het werk meteen stilleggen.
De aanvraag dient wel ten laatste de laatste werkdag voor u aan de slag gaat binnen te zijn.
Aangezien alle gegevens van de tewerkstelling op de aanvraag dienen ingevuld te worden, is uw eerste stap inderdaad pakweg een interim bezoeken.

U kunt vrijblijvend altijd een gesprek met een adviseur aangaan hierover, maar dit is niet verplicht (ik raad het je wel aan).

Terug naar “Andere”