Recht op syndicale premie na opzeg lidmaatschap vakbond?

CHARLE
Topic Starter
Berichten: 32

Recht op syndicale premie na opzeg lidmaatschap vakbond?

#1 , 28 mar 2019 15:29

Een naast familielid van mij is op 01 april 2018 met (vervroegd) rustpensioen gegaan op 60-jarige leeftijd (volledige loopbaan) en was tot die datum sinds meerdere jaren lid van een erkende vakbond.
Gezien haar rustpensioen inging op voormelde datum, beslist ze toch maar haar lidmaatschap bij de vakbond schriftelijk op te zeggen met ingang van 01 mei 2018.

Als voormalig werkneemster bij het PC 323 ontvangt zij - zoals de voorgaande jaren - eind februari 2018 het formulier voor het aanvragen van de syndicale premie bij haar vakbond.
Op dat formulier wordt een syndicale premie(bedrag) voor 3 kwartalen vermeld t.t.z. voor 2 kwartalen 2017 en voor het 1 ste kwartaal 2018.

Omdat zij ongeveer één maand na het indienen van het aanvraagformulier vaststelt dat die premie blijkbaar nog niet gestort werd, neemt zij contact op met haar vakbond waar zij te horen krijgt dat zij geen recht (meer) heeft op een syndicale premie omdat zij op 01 november 2018 geen lid meer was.

Is die weigering correct?

Graag uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2019 15:45

Normaal moet men lid zijn op de datum van uitbetaling.
Het is niet omdat je op pensioen bent, dat je geen lid meer mag of moet zijn,

dit kost nu 3.30€ per maand, even nagezien op mijn bankrekening, voor gepensioneerden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 mar 2019 17:49

Bij mijn vakbond staat dat ook in de voorwaarden: lid zijn op moment dat de premie uitbetaald wordt.

Reclame

Terug naar “Andere”