terugvordering bond moyson

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: terugvordering bond moyson

#16 , 26 mar 2019 20:49

Op de ingevulde formulieren ivm de lonen van mijn partner werd er enkel gepraat over het bruto maandelijks inkomen. Deze werden door ons via de loonuittreksels ingevuld. Op een loonuittreksel staat enkel de maandelijkse inkomsten. Enkel voor vakantiegeld en eindejaarspremie staan die er extra bij. Wij hebben altijd het bruto-bedrag dat op haar loonfiche vermeld was ingevuld. Er werd nergens anders een mogelijkheid gesteld om ook het vakantiegeld als de eindejaarspremie erbij te vermelden.
Ik vind dit allesbehalve een manier van berekenen. Wij konden niet weten dat het vakantiegeld + de eindejaarspremie nog extra ergens moest ingevuld zijn. Er stond nergens iets dat die erbij moest gezet worden. Zoals zij nadien berekenen komt er idd per maand nog een extra bedrag bij. Ieder jaar werd er ook een kopie van onze belastingbrief doorgestuurd. Ik denk aan de hand van deze brief dat zij ook konden concluderen dat de uitkering niet correct was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#17 , 26 mar 2019 21:41

Beste,

Ik heb het formulier 225 er op nageslagen. Zie hyperlink. Gelieve Rubriek B7 en B8 te lezen en laatste alinea in de richtlijnen werknemer. U moet wel degelijk 1/12de aangeven van vakantiegeld en andere jaarlijkse voordelen. U hebt dan ook onvolledige inlichtingen verstrekt. Het ziekenfonds vordert dan ook terecht terug.

https://www.fsmb.be/sites/secure.fmsb.b ... ier225.pdf

Ik beschouwd deze rubriek dan ook als afgehandeld.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#18 , 27 mar 2019 13:02

Jaarlijks lastig vallen met een formulier 225 is WEL verplicht

Eventueel eens aan het riziv navragen of je het ziekenfonds geen fout kan aanwrijven.

www.riziv.be
Het zal misschien niet eenvoudig zijn
Ziekenfonds wordt verondersteld dat ook zij weten dat er recht is op vakantiegeld en zij moeten dat navragen, dertiende maand krijgt niet iedereen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#19 , 27 mar 2019 15:47

Het is inderdaad uw taak niet om die berekeningen te maken of zij bv. door het vakantiegeld
al dan niet boven de inkomstengrens zit. Bv. voor arbeiders moet enkel het dubbel vakantiegeld worden meegeteld. ( en dat op zich is al een hele berekening

Het is de taak van het ziekenfonds om zelf die berekeningen te maken en de nodige of ontbrekende gegevens op te vragen.
Zelf mag je bv. eindejaarspremie of dertiende maand niet verzwijgen, want iedereen krijgt die niet.
Vakantiegeld krijgt iedereen die het jaar voordien gewerkt ( of gelijkgestelde dagen )heeft, het zou een fout van het ziekenfonds zijn als ze er geen rekening meehouden.

Het is wel raar dat men blijkbaar slechts na een tweetal jaar de fout vaststeld, terwijl er een verplichte jaarlijkse controle is

https://www.riziv.fgov.be/SiteCollectio ... 190_du.pdf ( zie blz 14 )


Bovendien moet het ziekenfonds binnen de 30 dagen elk ingekomen formulier verwerken, zoniet wordt het als een fout door het ziekenfonds aanzien.
Je kan best eens het advies van het riziv vragen.
Om het te kunnen beoordelen moet men in feite over alle gegevens van het dossier beschikken, maar op het eerste zicht lijkt mij het ziekenfonds in de fout gegaan te zijn

jefke007
Berichten: 1812

#20 , 27 mar 2019 18:41

"Sorry, maar na 4 jaar daar mee afkomen vind ik een fout van hen, niet van ons en
blijkbaar ben ik ook niet de enige die met dit probleem zit."

klopt

en via de kruistpuntbank van de sociale zekerheid kunnen ze dikwijls nog vlugger de gevens krijgen, dan ze op de belastingbrief kunnen zien
( kruispuntbank : wel in de veronderstelling dat uw partner bij hetzelfde ziekenfonds is aangesloten)


https://www.n-va.be/nieuws/de-ziekenfon ... mde-plicht
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ziek ... 71737.html
(115 000 000 euro ten onrechte gevorderd)

volgens het Rekenhof (pag49 ) ontbreken er duidelijk criteria om al dan niet te mogen terugvorderen
https://www.ccrek.be/Docs/2018_28_Contr ... ondsen.pdf

jefke007
Berichten: 1812

#21 , 27 mar 2019 19:22

herroeping van een terugvordering ziekenfonds na een klacht
dus proberen gaat wel eens mee bij de ziekenfondsen

viewtopic.php?f=11&t=61338&p=352840#p352840




"4 jaar 3 weken geleden (02 mar 2015 17:20)
Om jullie te informeren: heb intussen de mutualiteit via een aangetekend schrijven gewezen op hun fouten en gevraagd om het arrest grondwettelijk hof en sociaal handvest te volgen om zodoende de kosten via hun bestuurszaken te regelen. Heb van hen het antwoord ontvangen dat ik hen niets meer moet, de berekening was inderdaad foutief waardoor ze afzien van een nieuwe correcte terugvordering."

jefke007
Berichten: 1812

#22 , 28 mar 2019 07:23

" Er werd nergens gezegd dat wij ook vakantiegeld en eindejaarspremie moesten erbij vermelden."

Klopt natuurlijk niet, op het formulier 225 waar jou handtekening zou onderstaan, wordt t wel degelijk o.a. naar de eindejaarspremie gevraagd, bijgevolg moeten ze het niet zeggen ( jou fout)
Anderzijds lijkt het op het eerste zicht zo dat je zelfs zonder eindejaarspremie boven het bedrag zou komen, door het vakantiegeld erbij te tellen ( fout ziekenfonds)

In dergelijke situaties is er m.i. niet echt 100% zekerheid dat het ziekenfonds de terugvordering moet vernietigen

Terug naar “Andere”