terugvordering bond moyson

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

terugvordering bond moyson

#1 , 26 mar 2019 14:01

Beste,

vandaag een brief gekregen van mijn ziekenkas Bond Moyson. Ze stellen vast dat ze teveel ziekte uitkering hebben uitbetaald.
Ik ben sedert april 2015 in ziekteverlof door kanker. Daarna werd mijn ziekte uitkering bepaald op 65% van mijn wedde. Af en toe kreeg ik bij verlenging van ziekte een nieuw formulier van mijn ziekenkas om mijn gegevens en die van mijn partner door te geven.Er werd hier nooit geen problemen over vermeld dat mijn partner teveel verdiende(bruto).
Sedert verleden jaar 2018 wilden ze telkens opnieuw de loonfiches van haar sedert 2017 en 2018. Toen zij alles hadden gekregen, hebben ze mij de berekening toegestuurd per maand van ieder jaar. Plots werd er bij het brutobedrag telkens een deel vh vakantiegeld en eindejaarspremie erbij gerekend per maand/bruto-bedrag. Zij verdiend +/- 1460 euro bruto, waardoor zij onder het wettelijk bedrag van 1593 euro( het juiste bedrag weet ik niet) bleef. Tot plots zij het anders berekenden en dusdanig wel boven die 1593 euro uitkwam. Zij hadden telkens het brutobedrag gevraagd van haar loon. Er werd nergens gezegd dat wij ook vakantiegeld en eindejaarspremie moesten erbij vermelden. ik denk niet dat het aan ons is om deze bedragen van eindejaars +vakantiegeld uit te rekenen wat wij bruto hiervoor per maand ontvangen.
Ik vind dat mijn ziekenkas hier in de fout is gegaan.
Ze eisen nu een terugvordering van 3114.92 euro. De terugvordering verjaart na 2 jaar. Als ze tegen 22 juni 2019 geen terugbetaling hebben gekregen of een terugbetalingsplan hebben ontvangen, houden ze 10 procent in op alle latere uitbetalingen.
Wat kan ik hiertegen doen?
mvg
Curt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 26 mar 2019 14:04

Maar met welk deel van de berekening bent u eigenlijk niet akkoord?

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2019 14:24

Met het feit dat ze na 4 jaar in invaliditeit nog niet weten dat ik met mijn partner samenwoon + kind en na al die tijd nu afkomen met het feit dat haar brutobedrag ineens hoger is dan het wettelijk toegelaten bedrag! Terwijl we reeds verschillende keer per jaar haar inkomen hebben moeten doorgeven. Waarom vragen ze dan telkens in de brieven wat het loon is van mijn partner!

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 26 mar 2019 14:30

Tja, als de berekening op zich correct is, kunt u niet veel doen. Als u te weinig had gekregen, zou u toch ook vragen om het verschil bij te passen?

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2019 14:40

Sorry, maar na 4 jaar daar mee afkomen vind ik een fout van hen, niet van ons en
blijkbaar ben ik ook niet de enige die met dit probleem zit.

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mar 2019 14:45

Er is een arrrest van het Grondwettelijk Hof uit 2011-12, waarin bepaald wordt dat een uitbetalingsinstelling geen terugvordering meer mag instellen als ze zelf een fout gemaakt hebben EN het slachtoffer niet kon weten dat ze fout werd betaald.
Het arrrest staat ergens in een link op dit forum maar ik vind het niet zo direct terug. Ziekenfondsen proberen dat arrest wel eens te negeren omdat ze het dan van hun eigen werkingskosten moeten betalen.
Ik vind dat ze dit veel te lang hebben laten aanslepen, zodanig dat dit teveel uitbetaald bedrag serieus is opgelopen. Daarmee vind ik dat zij in de fout zijn gegaan. Als men dit bij iedere zieke zo lapt, dan is dit een serieuze misser. Het is nog niet genoeg dat men een zware ziekte moet doorstaan en dan zo'n cadeau er nog bovenop krijgt.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2019 14:50

Als u honderd procent zeker bent dat u de volledig correcte gegevens hebt bezorgd aan het ziekenfonds kunt u hierop beroep doen. Indien zij bijvoorbeeld u bruto jaarinkomen vragen en u houdt hierbij geen rekening met vakantiegeld of eindejaarspremie zal de fout ten uwen laste worden gelegd.

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 26 mar 2019 14:52

Naar mijn mening hebben ze geen fout gemaakt, maar hebben ze van u foute info ontvangen waardoor de eerste berekening niet klopt.

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mar 2019 14:57

Er werd enkel het brutoloon/ maand gevraagd, daarvoor heb ik telkens kopies genomen en opgestuurd.
Op de loonfiche van mei en van december staan de bedragen van vakantiegeld en eindejaarspremie.
Hoe kunnen wij in godsnaam weten wat we per maand aan vakantiegeld en eindejaarspremie krijgen. Wie doet dit?
En na 4 jaar stellen ze dit pas vast! Na 1 jaar zou ik het nog kunnen begrijpen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mar 2019 15:08


Hoe kunnen wij in godsnaam weten wat we per maand aan vakantiegeld en eindejaarspremie krijgen. Wie doet dit?
En na 4 jaar stellen ze dit pas vast! Na 1 jaar zou ik het nog kunnen begrijpen.
Zij moeten ook wachten op de belastingen voor die bedragen te kennen.

VB op 30 juni 2019 dus nu komend moeten de belastingen ingevuld worden van 2018,
En tegen pas eind juni 2020 is het werk van de belastingen gedaan en dan pas krijgen bepaalde diensten zoals bond moyson deze cijfer en dan zijn we al eens eind 2020 begin 2021.
Snap je het probleem waarom het soms zo lang duurt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Curt68
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mar 2019 15:15

aan de hand van de loonfiches konden ze ook vaststellen dat er nog vakantiegeld en eindejaarspremie is. en het is idd jammer dat dit allemaal zo lang moet aanslepen, zodat men dan zulke bedragen dient terug te betalen.
voor een gewone werkmens die 4 jaar in invaliditeit heeft geleefd is dit een serieuze tegenslag er bovenop.
De rekeningen blijven komen. Nergens geen bijstand, of van iets kunnen genieten. Want ik verdiende teveel.
1600 euro is tegenwoordig al teveel.
Het is nu reeds vechten tegen de bierkaai om rond te komen. Nooit ziek geweest, altijd belastingen betaald, maar toch nergens kunnen van genieten. Typisch.
Voor mijn gezin is dit zwaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mar 2019 15:40


1600 euro is tegenwoordig al teveel.
Dit is zeker niet te veel, 1600€ netto voor een alleenstaande is dit dus het loon die men hanteert voor ongeschoolden in de horeca; en dit is zeker gene vette
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#13 , 26 mar 2019 16:12

Beste,

Dit is wat ik terug vind in mijn database. Ik heb hyperlinks bijgevoegd. De laatste hyperlink is een link naar de rechtsregels zoals deze worden toegepast door het riziv. Hierin kan u lezen dat zij moeten rekening houden met de jaarlijkse vergoedingen als vakantiegeld en eindejaarspremie.

http://www.lachambre.be/site/wwwcfm/dlm ... 6-2012.pdf
viewtopic.php?t=61338
viewtopic.php?t=84169
https://socialsecurity.belgium.be/sites ... ijslag.pdf
viewtopic.php?t=85038
https://www.riziv.fgov.be/SiteCollectio ... 190_du.pdf
Schriftelijke vraag nr. 5-9240
van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 5 juni 2013
aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
De omzendbrief van 29 augustus 2012 van het RIZIV over de interpretatie van het arrest van het Grondwettelijk Hof inzake de terugvorderingen door de ziekenfondsen
Chronologie
5/6/2013 Verzending vraag
28/4/2014 Einde zittingsperiode
Voorlopig antwoord (pdf)
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3573
Vraag nr. 5-9240 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)
Op 29 augustus 2012 stuurde de administrateur- generaal van het RIZIV een omzendbrief naar de verzekeringsinstellingen met instructies over de interpretatie van een arrest van het Grondwettelijk Hof. In een arrest van 24 mei 2012 oordeelde het Grondwettelijk Hof dat de eenjarige verjaringstermijn zoals bepaald in artikel 174 van de wet van 14 juli 1994, in strijd was met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.
De omzendbrief geeft instructies die enkel geldig zijn voor de toekomst. Vanaf 1 september 2012 mogen de ziekenfondsen geen terugvorderingen instellen die strijdig zijn met de wet betreffende het Handvest van de sociaal verzekerde.
Beslissingen die vóór deze datum genomen werden, moeten wel gewoon worden uitgevoerd. In alle gevallen waarin de terugvordering werd ingesteld vóór 1 september 2012, verplicht het RIZIV de ziekenfondsen de illegale terugvorderingsbeslissing gewoon uit te voeren.
Verder stelt de omzendbrief dat in alle gevallen waarin de onwettige beslissingen het voorwerp zijn van een andere procedure, bijvoorbeeld voor de rechtbank of een administratief orgaan in het kader van een verzaking, het dossier gewoon wordt voortgezet. Het RIZIV oordeelt hier dat het de verantwoordelijkheid van de sociaal verzekerde is om de rechter het arrest van het Grondwettelijk Hof te laten toepassen.
Andere instructies in deze omzendbrief zijn dan weer eerder vaag. Zo worden de verzekeringsinstellingen opgeroepen om 'een procedure te voeren om hun beslissingen te controleren teneinde verkeerde beslissingen zo snel mogelijk recht te zetten'.
Graag had ik een antwoord op de volgende vragen:
1) De omzendbrief spreekt niet over het verleden. Zullen de sociaal verzekerden die ten onrechte het slachtoffer werden van een terugvordering, vergoed worden?
2) Gaat de Dienst voor Administratieve Controle, of een andere dienst, na of de ziekenfondsen effectief geen nieuwe terugvorderingen instellen die in strijd zijn met het Handvest?
3) Waarom moeten de beslissingen die vóór 1 september 2012 werden genomen, verder worden uitgevoerd? Over hoeveel beslissingen gaat het?
4) Waarom worden geschillen waarbij onwettige beslissingen het voorwerp zijn verdergezet ? Over hoeveel hangende procedures gaat het ? Negeert men door verder te procederen niet het Grondwettelijk Hof? Wat met de kostprijs die deze procedures met zich meebrengen? En wat is het lot van de verzekerde die niet in beroep is gegaan?
5) Wat mogen we begrijpen onder de instructie aan de verzekeringsinstellingen om "een procedure te voeren om hun beslissingen te controleren teneinde verkeerde beslissingen zo snel mogelijk recht te zetten"? Wordt er nagegaan of de procedures bij de verschillende verzekeringsinstellingen ondertussen correct verlopen?
ANTWOORD OP VRAAG OM UITLEG NR. 5-3573 VAN E. SLEURS

In antwoord op punten 1, 3 en 4 van de gestelde vraag :
De arresten van het Grondwettelijk Hof werden gewezen op prejudiciële vraag en hebben geen erga omnes waarde, m.a.w. deze uitspraken gelden in principe enkel voor de individuele gevallen/zaken waarop ze betrekking hebben. Artikel 174, derde lid, van de GVU-wet is nog in werking en toepasbaar in afwachting van zijn opheffing.

Nochtans was het RIZIV van mening dat de principes uit deze arresten voortaan moeten worden toegepast in alle dossiers waarin het recht op de prestaties of het bedrag ervan is toegekend ten gevolge van een juridische of materiële vergissing van de instelling van sociale zekerheid die aanleiding geeft tot de toepassing van artikel 17, tweede lid van het Handvest van de Sociaal Verzekerde.

In het kader van de toepassing van deze principes, heeft het RIZIV richtlijnen ter attentie van de verzekeringsinstellingen vastgesteld (zie Omzendbrief V.I. nr 2012//252 van 29 augustus 2012) teneinde nieuwe gerechtelijke procedures te vermijden. In deze Omzendbrief wordt een verschil gemaakt tussen :
- Nieuwe vaststellingen van onverschuldigde bedragen en kennisgevingen van onverschuldigde bedragen vanaf 1 september 2012 (punt 1) ;
- En de gevolgen van onverschuldigde bedragen vastgesteld vóór de inwerkingtreding van deze richtlijnen (punt Il) ;

Het feit dat de arresten van het Grondwettelijk Hof op basis van een prejudiciële vraag werden gewezen heeft tot gevolg dat "de norm die het voorwerp uitmaakt van de prejudiciële vraag en die als strijdig met de grondwet wordt beoordeeld in de rechtsorde blijft bestaan." Om die reden werden de beslissingen over terugvordering die in het verleden werden genomen gehandhaafd.

In antwoord op punt 2 :

De Dienst voor Administratieve Controle is belast met het toezicht op de correcte toepassing door de ziekenfondsen van de omzendbrief n° 2012//252 van 29 augustus 2012.

Bijkomend antwoord m.b.t. punt 3:


Wat betreft het aantal beslissingen, is dit cijfer niet gekend aangezien deze soorten beslissingen niet afzonderlijk werden aangerekend, noch door het RIZIV noch door de verzekeringsinstellingen.

Bijkomend antwoord m.b.t. punt 4:


In principe worden de gerechtskosten ten laste van de sociale zekerheidsinstelling gelegd (art. 1017 al. 2 Ger. W).

In antwoord op punt 5:
Er wordt aan de verzekeringsinstellingen verzocht om een procedure in te voeren om hun beslissingen te controleren teneinde de verkeerde beslissingen zo snel mogelijk recht te zetten in toepassing van twee artikelen van het Handvest:
- Krachtens artikel 18, 3° van het Handvest kunnen de verzekeringsinstellingen hun beslissing intrekken en een nieuwe beslissing nemen binnen de termijn voor het instellen van een voorziening bij het bevoegde rechtscollege of, indien de voorziening reeds is ingesteld, tot aan de sluiting van de debatten, wanneer vastgesteld wordt dat de administratieve beslissing aangetast is door een onregelmatigheid of een materiële vergissing. In dat geval heeft die nieuwe beslissing evenwel slechts uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan wanneer het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk toegekende recht;
- Wanneer de verzekeringsinstelling buiten de voornoemde termijn van voorziening en bij afwezigheid van een voorziening vaststelt dat de beslissing is aangetast door een vergissing, dient zij ook zo snel mogelijk een nieuwe beslissing te nemen in toepassing van artikel 17, eerste lid van het Handvest waarin is bepaald dat de instelling van sociale zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing neemt die evenwel pas uitwerking heeft op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk toegekende recht.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mar 2019 16:16

#10
Wat Lowie in zijn reactie vermeld, houdt zeker steek.
Ziekte van 4/2015 ten vroegste 2016/2017 eerste brief mutualiteit omtrent invullen form. 225.
Hierbij moet u ook uw vorige belastingaanslag voegen.
Vooraleer de gegevens belastingen - mutualiteit overeenstemmen duurt geruime tijd.
Dus zoals u zegt na 4 jaar klopt niet helemaal : ziek in 2015 na 1 jaar invaliditeit. 2019 is nog maar maart.

Zij gaan dus een gemiddelde maandinkomen berekenen met de aanslag.
€ 1460.00 inkomen en het plafond bedrag van € 1593.00; door het vakantiegeld en de 13de maand komen jullie hoogst waarschijnlijk boven het plafond. Normaal moet u bij het invullen van het formulier hiermee rekening houden. Elke wijziging in het inkomen moet door u persoonlijk doorgegeven worden aan de mutualiteit.

Mathieu Rutten

#15 , 26 mar 2019 16:34

Beste,

Ik zou hier toch wel willen wijzen op het feit dat uw ziekenfonds niet het volledige ten onrechte ontvangen bedrag terugvordert, doch enkel het niet verjaarde gedeelte. Verder biedt men u de mogelijkheid dit bedrag te laten terugbetalen door een inhouding van 10% op uw uitkering. Dit gebeurt zonder intrest. Zoals u in de omzendbrief van het riziv kan lezen moet je bij de berekening van de maandelijkse grens rekening houden met 1/12de van de jaarlijkse inkomsten, waaronder vakantiegeld en eindejaarspremie. Betrokkene dient iedere wijziging in zijn inkomen mee te delen. Laat ons ten slotte niet vergeten dat " te goeder trouw" een zeer moeilijk te hanteren en rekbaar begrip is. In mijn ogen heeft het ziekenfonds geen fout gemaakt gezien ze de berekening heeft gemaakt volgend door u aangebrachte gegevens, die uiteindelijk niet volledig blijken te zijn. Toegegeven, indien men uw dossier met het vergrootglas had bekeken en men u maandelijks én jaarlijks had lastig gevallen met formulieren, ware dit waarschijnlijk niet gebeurd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Andere”