IVT/IT en RVAuitkering.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#46 , 12 dec 2011 13:25

Neen ! IVT en IT zijn altijd residuair: men moet eerst zijn rechten uitputten via andere wetgevingen. Zelf beslissen wat je wil RVA, mutualiteit of IVT kan dus niet.
zelf niet maar je kunt het mee in de hand werken
Ziek zijn en een handicap hebben is niet hetzelfde en als je niet ziek bent heb je niets bij de mutualiteit verloren.

wat moet de mutualiteit doen als bonoboo botweg aangeeft dat hij niet ziek maar gehandicapt is en daardoor niet kan werken, niet aan werk geraakt etc
een handicap is (of kan) ook een ziekte (zijn) :). Iemand die dus niet ziek is, maar bvb een geamputeerd been heeft na een ziekte (bvb vleesetende bacteriën), kan perfect op de mutualiteit zitten.
Met autisme (is geen ziekte) kan je dus niet bij mutualiteit terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#47 , 12 dec 2011 14:00

Het onderscheid tussen ziekte en handicap ligt imho niet op die kenmerken. Er zijn tientallen ziektes die niet genezen kunnen worden (bvb aids als populairste). Nu, da's off topic, maar ik zou autisme ook niet als een ziekte beschouwen, gezien je geen externe oorzaak hebt die zorgt voor de ziekte.

Als de analyse van de persoonlijkheid reeds uitgebreid door een psycholoog is gevoerd en daar uitgebreide verslagen van bestaan, kan dit relatief vlot gaan. Ik zie geen reden waarom zowel de RVA als de mutualiteit je niet direct zouden volledig kunnen uitsluiten. U kan gerust een onderzoek bij de RVA-geneesheer vragen via uw vakbond/hulpkas, idem bij de mutualiteit (voor de adviserend geneesheer).

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#48 , 12 dec 2011 14:25

Het onderscheid tussen ziekte en handicap ligt imho niet op die kenmerken. Er zijn tientallen ziektes die niet genezen kunnen worden (bvb aids als populairste). Nu, da's off topic, maar ik zou autisme ook niet als een ziekte beschouwen, gezien je geen externe oorzaak hebt die zorgt voor de ziekte.
Als de analyse van de persoonlijkheid reeds uitgebreid door een psycholoog is gevoerd en daar uitgebreide verslagen van bestaan, kan dit relatief vlot gaan. Ik zie geen reden waarom zowel de RVA als de mutualiteit je niet direct zouden volledig kunnen uitsluiten.
U niet, maar VDAB misschien wel hé? Bijvoorbeeld omdat sommige autisen desnoods nog wel kartonnen dozen kunnen vouwen (wat inderdaad het geval is)?
Tenzij de autist zelf zegt: ik wil dit niet??
VDAB volgt dan zomaar wat de 'werkloze' zegt?
(Nu ja, -dit nu even off topic- het is dikwijls ook voor een 'normale' werkloze een discussiepunt wat een 'passende werkaanbieding' wel of niet is... Die stress heb ik al moeten doorlopen...)
U kan gerust een onderzoek bij de RVA-geneesheer vragen via uw vakbond/hulpkas, idem bij de mutualiteit (voor de adviserend geneesheer).
Wel ja, daar draait het dus vermoedelijk op uit en dan maar afwachten waar dit toe leidt. 'Gerust' is wel wat veel gezegd..., als het te moeilijk wordt leidt het tot depressie!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#49 , 12 dec 2011 16:17

Bij werkbereidheid is het niet van "ik wil dit niet", maar van "ik kan dit". Als er effectief een mogelijkheid is tot een tewerkstelling in een beschutte werkplaats, zal de autist dit idd moeten proberen.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#50 , 12 dec 2011 17:35

Mijn excuses, mea culpa, de autist kan ook zeggen: ik wil dit niet want ik kan dit niet.

Wie bepaalt of er effectief mogelijkheid is tot tewerkstelling in een beschutte werkplaats? VDAB/GTB kan stellen dat je het kan of moet proberen. Een 'we zien wel' mentaliteit. Voor (sommige?) autisten is dit echter een ramp. Het 'moeten' is er teveel aan, te dwangmatig, en creëert stress en depressie. Is het verantwoord om zo iemand door een traject te sleuren? Uiteraard zal RVA enz die kans niet laten liggen, ook als de betrokkene dit wegens zijn autisme als een onbeklimbare berg ziet, een lijdensweg. Is dit wel verantwoord?
Als u mij een wagen verkoopt maar ik door eigen ervaring weet dat die motor elk ogenblik kan ontploffen, gaat u mij dan vertellen: "Niet zeuren, proberen en we zien wel of hij ontploft..." Als hij ontploft lig ik wel in het ziekenhuis of zes voet onder de grond. En dan gaat u mij vertellen: "Probeer deze wagen nu eens, mogelijk lukt het beter.... " Ja, zo kan het ook uiteraard, maar ik lach er niet mee.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#51 , 12 dec 2011 19:23

De medische discussie over autisme ga ik hier niet aangaan.

1207
Berichten: 34

#52 , 12 dec 2011 19:35

De medische discussie over autisme ga ik hier niet aangaan.
probleem is dat diensten (RVA/mutualiteit/FOD/VDAB) niet samenwerken en mekaar vaak nog tegenwerken.
Indien de diagnose klopt dan slaat het nergens op dat hij naar de mutualiteit zou moeten.
Zet hem op IVT/IT en laat hem gerust. Hem de volgende 40j aan € 1000/m kartonnen laten vouwen slaat ook nergens op.

de vraag is hoe hij het snelste in dat statuut kan raken en van RVA/Mutualiteit/VDAB af kan raken

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#53 , 12 dec 2011 19:57

hij staat reeds op IVT/IT, als ik het goed hoor. In ieder geval staat die aanvraag los van elke andere aanvraag. De vraag is of je iemand met autisme als niet toelaatbaar moet beschouwen voor werk. Daarover ga ik me niet uitspreken, gezien dit geen juridische discussie is.

Hoe je juridisch het best van RVA/Mutualiteit/VDAB af kan geraken heb ik geantwoord.

1207
Berichten: 34

#54 , 12 dec 2011 20:17

hij staat reeds op IVT/IT, als ik het goed hoor.
in dat geval zou hij geen last hebben van RVA, VDAB en aanverwanten.
hij heeft recht op IVT/IT, hij heeft de erkenning maar hij zit nog (lang) niet in dat stelsel of statuut. In dat geval zou hij dit topic niet geopend hebben

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#55 , 12 dec 2011 21:03

Ik maak geen onderscheid tussen de periode na de principiële beslissing van het recht en na de administratieve toekenning va het bedrag. Als hij in die fase nog zit, duurt die echt niet lang. Je kan én IVT én mutualiteit krijgen.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#56 , 13 dec 2011 00:09

hij staat reeds op IVT/IT, als ik het goed hoor. In ieder geval staat die aanvraag los van elke andere aanvraag. De vraag is of je iemand met autisme als niet toelaatbaar moet beschouwen voor werk. Daarover ga ik me niet uitspreken, gezien dit geen juridische discussie is.
Neen, de vraag was eigenlijk of iemand met FOD 66% door autisme nog naar VDAB en mutualiteit 'moet'. Voor zover ik nog kan volgen 'Ja' dus.
Hoe je juridisch het best van RVA/Mutualiteit/VDAB af kan geraken heb ik geantwoord.
Dat antwoord was mij onduidelijk vermits het ondertussen duidelijk is dat al die instanties hun eigen evalutiemethoden beschikken. Een verslag van testen autisme, persoonlijkheidsonderzoek en dergelijke, alsook de 66% arbeidsongeschiktheid van FOD kunnen dus hoogstens een aanleiding zijn om u in GTB te steken, desnoods GA en/of GOB, waar experten u wel een aangepaste job zullen vinden.... Niet dus om zomaar te aanvaarden dat er voor u inderdaad geen werk is.
Laatst gewijzigd door bonoboo op 13 dec 2011 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#57 , 13 dec 2011 00:21

De medische discussie over autisme ga ik hier niet aangaan.
probleem is dat diensten (RVA/mutualiteit/FOD/VDAB) niet samenwerken en mekaar vaak nog tegenwerken.
Indien de diagnose klopt dan slaat het nergens op dat hij naar de mutualiteit zou moeten.
Zet hem op IVT/IT en laat hem gerust. Hem de volgende 40j aan € 1000/m kartonnen laten vouwen slaat ook nergens op.
Eindelijk iemand die mij hier een beetje begint te begijpen.
de vraag is hoe hij het snelste in dat statuut kan raken en van RVA/Mutualiteit/VDAB af kan raken
Dat kan vermoedelijk niet vermits FOD blijkbaar van de andere instanties wil weten of zij iets willen betalen. En daarvoor moet ik bij die andere instanties weer vanop nu mijn geval voorleggen en afwachten hoeveel % werkonbekwaam zij mij naar hun eigen goeddunken inschatten... Toffe vooruitzichten.

1207
Berichten: 34

#58 , 13 dec 2011 00:41

Neen, de vraag was eigenlijk of iemand met FOD 66% door autisme nog naar VDAB en mutualiteit 'moet'. Voor zover ik nog kan volgen 'Ja' dus.
Zolang je stempelt (beschikbaar voor de arbeidsmarkt) moet je bij de vdab ingeschreven staan. het is de VDAB die bepaalt of je aangepaste trajecten (GTB) of opleidingen moet volgen. de FOD bepaalt niet of je arbeidsgeschikt bent of niet. die 66% geeft je x aantal voordelen en tegemoetkomingen maar dat staat los van het werkgedeelte.

indien de RVA ja schrapt sta je niet meer ingeschreven bij de VDAB. Op die moment zou je, theoretisch, de uitbetaling van IVT/IT kunnen aanvragen(leefloon +IT categorie). ik weet niet hoe hoog je dop ligt maar dat is gewoon een optelsom

ik zie in jouw geval nog steeds het nut vd mutualiteit niet in of wat die in heel het verhaal komen doen.
WIe stuurt jou naar de ziekenkas of wie wil je op ziekenkas zetten?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#59 , 13 dec 2011 06:08


indien de RVA ja schrapt sta je niet meer ingeschreven bij de VDAB. Op die moment zou je, theoretisch, de uitbetaling van IVT/IT kunnen aanvragen(leefloon +IT categorie). ik weet niet hoe hoog je dop ligt maar dat is gewoon een optelsom
IVT/IT hangt niet af van schrapping bij RVA.

1207
Berichten: 34

#60 , 13 dec 2011 11:45

IVT/IT hangt niet af van schrapping bij RVA.

je kunt geen IVT (de maandelijkse storting op je bankrekening) krijgen als je stempelt en je kunt niet zomaar stoppen met stempelen om IVT te krijgen.
daar gaat het Bonoboo net om.

het gaat niet om de erkenning door de sociale zekerheid an sich.
Dat punt zijn we al lang gepasseerd en daar heeft de RVA inderdaad niets mee te maken.

Terug naar “Andere”