IVT/IT en RVAuitkering.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#31 , 10 dec 2011 13:32

Nee, gezien niet iedereen die 66% heeft, ervoor op de mutualiteit en/of werkloosheid zit. Velen hebben zelfs niets van uitkeringen.
Als jij nog steeds aan de RVA een dopkaart indient, dan verklaar je jezelf nog geschikt tot werken. Indien je zelf denkt dat dit niet meer zo is, dan moet je geen dopkaart meer indienen, maar naar de mutualiteit gaan indien je daar recht op kan openen (wat niet noodzakelijk zo is).
En wat gebeurt er als de mutualiteit van oordeel is dat ik wél kan werken? Kan ik dan -uit eigen beweging- RVA naast mij laten liggen (ook al denkt RVA dat ik nog op enige manier arbeidsgeschikt ben) en toch volle IVT uitkering van FOD ontvangen?

Waarom zou ik eigenlijk naar mutualiteit gaan als ik in totaal (vermoedelijk) toch niet meer dan leefloonbedrag kan ontvangen? Eist FOD dat ik eerst naar mutualiteit ga vooraleer zij bereid zijn volledige IVT te betalen? En zo ook, eist FOD dat ik eerst bij RVA/VDAB blijf tot deze niet meer bereid zijn mij werkloosuitkeringen te geven? Of kan ik gewoon zélf beslissen RVA/VDAB en Mutualiteit naast mij te laten liggen en toch bij FOD volle IVT ontvangen?
Laatst gewijzigd door bonoboo op 10 dec 2011 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#32 , 10 dec 2011 13:34

na goedkeuring is het gedaan met rva, vdab, mutualiteit etc.
dan moet je je alle 3jaar door FOD laten herkeuren tot je eventueel een erkenning van onbepaalde duur krijgt.

de miserie is dat je in belgie een totale versnippering van diensten en statuten hebt. Al die diensten hebben eigen budgetten dus is het voor hen wel degelijk van belang dat ze je door anderen kunnen laten uitbetalen. Voor jou maakt het eigenlijk geen verschil (750 blijft 750)IVT/IT geeft je wel voordelen die anderen niet hebben.
Zelfde opmerking hierover als aan JPV in vorige bericht.

1207
Berichten: 34

#33 , 10 dec 2011 13:41

Hey,

Een klein vraagje... Ik werk momenteel en heb 66% van FOD. Stel nu dat ik ontslagen word of ontslag neem. Dan meld ik mij aan bij FOD , zodat ik invaliditeit krijg. Moet ik me dan ook gaan aanmelden bij de RVA/VDAB en terug aanmelden bij GTB die mij aan dze job hebben geholpen.of hoe zit dat ?
werkloosheidsverghoeding, in het begin zeker, ligt normaal gezien hoger dan IVT/IT (indien je lang genoeg gewerkt hebt).
In dat geval uit eigen belang eerst naar RVA stappen.
als je zelf ontslag neemt kun je in principe enkel naar FOD omdat je in dat geval, theoretisch gezien, geen recht hebt op stempelgeld vd RVA

Reclame

1207
Berichten: 34

#34 , 10 dec 2011 13:45

Of kan ik gewoon zélf beslissen RVA/VDAB en Mutualiteit naast mij te laten liggen en toch bij FOD volle IVT ontvangen?
dat kun je.
gewoon als werkloze niet meer solliciteren en de Rva zal je vroeg of laat schrappen.

0800 987 99 is het nummer van de FOD
best daar eens naartoe bellen

Zjef
Berichten: 156

#35 , 10 dec 2011 14:07

Neen ! IVT en IT zijn altijd residuair: men moet eerst zijn rechten uitputten via andere wetgevingen. Zelf beslissen wat je wil RVA, mutualiteit of IVT kan dus niet.
Voor IVT geldt trouwens dat er rekening gehouden wordt met de gevolgen van de handicap op mogelijkheden om te werken en niet met de handicap op zich.
Bel maar eens naar het gratis nummer 0800 987 99 (van maandag tot vrijdag van 08.30 uur tot 16.30 uur) van de FOD Sociale Zekerheid - Directie-generaal Personen met een handicap

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 10 dec 2011 14:13

Nee, gezien niet iedereen die 66% heeft, ervoor op de mutualiteit en/of werkloosheid zit. Velen hebben zelfs niets van uitkeringen.
Als jij nog steeds aan de RVA een dopkaart indient, dan verklaar je jezelf nog geschikt tot werken. Indien je zelf denkt dat dit niet meer zo is, dan moet je geen dopkaart meer indienen, maar naar de mutualiteit gaan indien je daar recht op kan openen (wat niet noodzakelijk zo is).
En wat gebeurt er als de mutualiteit van oordeel is dat ik wél kan werken? Kan ik dan -uit eigen beweging- RVA naast mij laten liggen (ook al denkt RVA dat ik nog op enige manier arbeidsgeschikt ben) en toch volle IVT uitkering van FOD ontvangen?

Waarom zou ik eigenlijk naar mutualiteit gaan als ik in totaal (vermoedelijk) toch niet meer dan leefloonbedrag kan ontvangen? Eist FOD dat ik eerst naar mutualiteit ga vooraleer zij bereid zijn volledige IVT te betalen? En zo ook, eist FOD dat ik eerst bij RVA/VDAB blijf tot deze niet meer bereid zijn mij werkloosuitkeringen te geven? Of kan ik gewoon zélf beslissen RVA/VDAB en Mutualiteit naast mij te laten liggen en toch bij FOD volle IVT ontvangen?
Je moet eerst je rechten op wlh/mutualiteit uitputten:
§ 2. De persoon met een handicap en de persoon met wie hij een huishouden vormt, moeten hun rechten laten gelden :
1° op de uitkeringen en vergoedingen waarop hij aanspraak kan maken krachtens een andere Belgische of buitenlandse wetgeving of krachtens de regels van toepassing op het personeel van een internationale openbare instelling, en die hun grond vinden in een beperking van het verdienvermogen, in een gebrek aan of vermindering van de zelfredzaamheid of in de artikelen 1382 en volgende van het Burgerlijk Wetboek betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid;
2° op sociale uitkeringen inzake ziekte en invaliditeit, werkloosheid, arbeidsongevallen, beroepsziekten, rust- en overlevingspensioenen, de inkomensgarantie voor ouderen en het gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
En de meeste mensen ontvangen (veel) meer van werkloosheid/Mututaliteit dan ze van de FOD ontvangen als inkomensvervangende tegemoetkoming.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#37 , 10 dec 2011 14:38

Je moet eerst je rechten op wlh/mutualiteit uitputten
Dus dit betekent dat ik nu moet afwachten wat RVA gaat doen, mij al dan niet GTB induwen, en mogelijk daarna naar mutualiteit gaan, en door gans die mallemolen gaan om uiteindelijk wat te bekomen? zie hieronder.
En de meeste mensen ontvangen (veel) meer van werkloosheid/Mututaliteit dan ze van de FOD ontvangen als inkomensvervangende tegemoetkoming.
De meeste mensen misschien wel, maar ik met mijn leefloonbedrag (forfaitaire werkloosheiduitkering)?
Daarom was mijn vraag hogerop of ik wel méér bij mutualiteit zou krijgen...

Ik dacht dat erkenning FOD 66% arbeidsongeschiktheid eidelijk een einde van een lange onzekere lijdensweg zou betekenen, maar zover zijn we dus nog niet vrees ik.

ecvcaute
Berichten: 80

#38 , 10 dec 2011 19:20

@ bonoboo: Ik wil één ding opmerken ivm. de IVT en IT. Of resp. het bedrag dat je ontvangt van de FOD hangt ook af van je gezinssituatie. Die kan over enkele jaren compleet anders zijn dan nu. Ik ken je gezinssituatie niet. Maar niks garandeert dat die dezelfde blijft. Een IVT en IT zijn niet levenslang gegarandeerd. Je kan ze maw. ook verliezen (als je zou gaan samenwonen bv. - google maar eens 'de prijs van de liefde'). Niks garandeert verder dat de regeling van de IVT en IT blijft zoals ze nu is.

@ andere posters: vraagje:

1.Ik heb deze week op de mutualiteit gehoord dat IVT en IT niet meespelen bij de opbouw van rechten naar bv. pensioen. Werkloosheid en ziekte zouden in dit opzicht gelijkgesteld zijn met werken en dus ook gelden voor de opbouw van pensioenrechten. Toch meen ik ergens gehoord te hebben dat werkloosheid niet meetelt voor opbouw van pensioenrechten. Iemand een idee?

2. Hoe wordt de 66% arbeidsongeschiktheid voor het RIZIV concreet ingevuld? Iemand bij de vakbond sprak van 'bepaalde parameters'. Waar zijn die ergens te vinden? Voor de IT staan ze beschreven in de wet van 27 februari 1987 resp. het KB van juli 1987. Voor de IVT is er sprake van een verdienvermogen van één derde (zonder nadere specifiëring). Zo wordt het makkelijker om te evalueren of resp. in hoeverre je in aanmerking komt voor de 66% .

@ JPV: In een vorige post is gesproken van rechtzaak tegen zowel RVA als RIZIV. Ik heb dat begrepen als de RVA die iemand 66% arbeidsongeschikt acht en hem/haar verwijst naar mutualiteit. Maar de mutualiteit beslist daarop dat er geen 66% arbeidsongeschiktheid is. Heb ik dat correct begrepen? Indien ja, dan stel ik me de vraag of resp. hoe de RVA zelf kan beslissen of iemand 66% arbeidsongeschikt is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#39 , 10 dec 2011 21:05

Dus dit betekent dat ik nu moet afwachten wat RVA gaat doen, mij al dan niet GTB induwen, en mogelijk daarna naar mutualiteit gaan, en door gans die mallemolen gaan om uiteindelijk wat te bekomen? zie hieronder.
je kan er zelf voor kiezen om al eerder bij GTB langs te gaan, zelf eventueel naar de RVA gaan om je 66% te laten controleren, ...

En wat je bij de mutualiteit zou krijgen, zla je daar moeten vragen.

De meeste mensen misschien wel, maar ik met mijn leefloonbedrag (forfaitaire werkloosheiduitkering)?
Daarom was mijn vraag hogerop of ik wel méér bij mutualiteit zou krijgen...

Ik dacht dat erkenning FOD 66% arbeidsongeschiktheid eidelijk een einde van een lange onzekere lijdensweg zou betekenen, maar zover zijn we dus nog niet vrees ik.
het is geen lange onzekere lijdensweg indien je zelf de nodige stappen onderneemt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 10 dec 2011 21:08

1.Ik heb deze week op de mutualiteit gehoord dat IVT en IT niet meespelen bij de opbouw van rechten naar bv. pensioen. Werkloosheid en ziekte zouden in dit opzicht gelijkgesteld zijn met werken en dus ook gelden voor de opbouw van pensioenrechten. Toch meen ik ergens gehoord te hebben dat werkloosheid niet meetelt voor opbouw van pensioenrechten. Iemand een idee?
werkloosheid telt zeker mee voor pensioenrechten, maar niet voor het recht op brugpensioen in bepaalde systemen (vandaar wss het misverstand).
2. Hoe wordt de 66% arbeidsongeschiktheid voor het RIZIV concreet ingevuld? Iemand bij de vakbond sprak van 'bepaalde parameters'. Waar zijn die ergens te vinden? Voor de IT staan ze beschreven in de wet van 27 februari 1987 resp. het KB van juli 1987. Voor de IVT is er sprake van een verdienvermogen van één derde (zonder nadere specifiëring). Zo wordt het makkelijker om te evalueren of resp. in hoeverre je in aanmerking komt voor de 66% .
er bestaat geen exacte definitie, al gebruiken sommigen wel dezelfde schaal als die gebruikt wordt door de arbeidsongevallenverzekering.

De meesten gebruiken gewoon hun "gut feeling", vandaar het aantal rechtzaken waarin we in het gelijk gesteld worden ;).
@ JPV: In een vorige post is gesproken van rechtzaak tegen zowel RVA als RIZIV. Ik heb dat begrepen als de RVA die iemand 66% arbeidsongeschikt acht en hem/haar verwijst naar mutualiteit. Maar de mutualiteit beslist daarop dat er geen 66% arbeidsongeschiktheid is. Heb ik dat correct begrepen? Indien ja, dan stel ik me de vraag of resp. hoe de RVA zelf kan beslissen of iemand 66% arbeidsongeschikt is.
de RVA heeft zelf ook controledokters die iemand 66% kunnen achten.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#41 , 11 dec 2011 13:45

Ik dacht dat erkenning FOD 66% arbeidsongeschiktheid eidelijk een einde van een lange onzekere lijdensweg zou betekenen, maar zover zijn we dus nog niet vrees ik.
het is geen lange onzekere lijdensweg indien je zelf de nodige stappen onderneemt.
Het feit van die stappen te (moeten) ondernemen op zich IS een lijdensweg... Ik loop regelrecht tegen een depressie aan als ik na mijn FOD 66% invaliditeit toekenning, nog doorheen de interviews, keuringen en medische erpertises van RVA/VDAB en Mutualiteit moet. Dat zullen ze zelf dan ook wel (moeten) vaststellen.

1207
Berichten: 34

#42 , 12 dec 2011 08:50

Neen ! IVT en IT zijn altijd residuair: men moet eerst zijn rechten uitputten via andere wetgevingen. Zelf beslissen wat je wil RVA, mutualiteit of IVT kan dus niet.
zelf niet maar je kunt het mee in de hand werken
Ziek zijn en een handicap hebben is niet hetzelfde en als je niet ziek bent heb je niets bij de mutualiteit verloren.

wat moet de mutualiteit doen als bonoboo botweg aangeeft dat hij niet ziek maar gehandicapt is en daardoor niet kan werken, niet aan werk geraakt etc

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 12 dec 2011 08:57

Ik dacht dat erkenning FOD 66% arbeidsongeschiktheid eidelijk een einde van een lange onzekere lijdensweg zou betekenen, maar zover zijn we dus nog niet vrees ik.
het is geen lange onzekere lijdensweg indien je zelf de nodige stappen onderneemt.
Het feit van die stappen te (moeten) ondernemen op zich IS een lijdensweg... Ik loop regelrecht tegen een depressie aan als ik na mijn FOD 66% invaliditeit toekenning, nog doorheen de interviews, keuringen en medische erpertises van RVA/VDAB en Mutualiteit moet. Dat zullen ze zelf dan ook wel (moeten) vaststellen.
na maximaal 2 gespreken ben je én van de mutualiteit én van de RVA af. Dat lijkt me géén lijdensweg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#44 , 12 dec 2011 08:58

Neen ! IVT en IT zijn altijd residuair: men moet eerst zijn rechten uitputten via andere wetgevingen. Zelf beslissen wat je wil RVA, mutualiteit of IVT kan dus niet.
zelf niet maar je kunt het mee in de hand werken
Ziek zijn en een handicap hebben is niet hetzelfde en als je niet ziek bent heb je niets bij de mutualiteit verloren.

wat moet de mutualiteit doen als bonoboo botweg aangeeft dat hij niet ziek maar gehandicapt is en daardoor niet kan werken, niet aan werk geraakt etc
een handicap is (of kan) ook een ziekte (zijn) :). Iemand die dus niet ziek is, maar bvb een geamputeerd been heeft na een ziekte (bvb vleesetende bacteriën), kan perfect op de mutualiteit zitten.

bonoboo
Topic Starter
Berichten: 46

#45 , 12 dec 2011 13:23

na maximaal 2 gespreken ben je én van de mutualiteit én van de RVA af. Dat lijkt me géén lijdensweg.
Het gaat over autisme (zie mijn post van 8 dec). Autisme is een handicap, aangeboren bovendien. Geen ziekte. Even tussendoor voor alle duidelijkheid moesten hier lezers twijfelen:
Bij een handicap: Er is geen genezing mogelijk, Ben je Niet besmettelijk, Heb je levenslang, Kan Niet behandeld worden, Bestaan Geen medicijnen voor, Niet iedereen heeft een handicap,
Bij een ziekte:Is er genezing mogelijk, Kan je besmettelijk zijn, Heb je meestal tijdelijk, Kan meestal behandeld worden, Bestaan medicijnen voor, Iedereen is wel eens ziek
Uit: http://onbegrijpelijke.skynetblogs.be/a ... dicap.html

JPV, ben je met autisme er met twee gesprekken vanaf bij RVA en mutualiteit? Niettegenstaande FOD 66% geeft, en RVA/VDAB daar dus niet noodzakelijk rekening moet mee houden, kan (vermoedelijk zal?) VDAB u eerst GTB doen doorlopen om dus zijzelf eigenzinnig zelf in te kubbeb schatten of je al dan niet werkbekwaam bent, al was het maar om kartonnen dozen te vouwen. Idem Mutualiteit denk ik.
Dat neemt wel veel meer rompslomp dan 2 gesprekken in beslag...

Terug naar “Andere”