Moet ik deze factuur van het ziekenfonds betalen?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Moet ik deze factuur van het ziekenfonds betalen?

#16 , 15 mar 2016 11:36

De uitleg van 9lives is niet helemaal incorrect: men dient verplicht in te schrijven bij een ziektekostenverzekering en tegenwoordig wordt voor de wettelijk opgelegde terugbetalingsfunctie ofwel niets, ofwel een zeer lage vergoeding aangerekend. Indien er niets aangerekend wordt is er uiteraard ook geen verschuldigdheid en dus geen schuld voor dat element. Dit is het geval bij de HZIV, die kosten niets.

Voor alle andere ziekenfondsen werd echter sedert 2012 de ziekenfondsbijdrage verplicht gemaakt. Die bijdrage betreft verstrekkingen die verder gaan dan het wettelijk minimum (huur krukken, tussenkomst bril etc). Bij mijn weten is dit pakket verplicht bij alle ziekenfondsen en is het HZIV de enige die énkel het wettelijke verplichte minimum aanbiedt.

Wie bij een ander ziekenfonds onderschrijft dient (willen of niet aangezien men geen keuze heeft voor het aanvullend pakket) daarvoor te betalen, dat spreekt.

Zoals gezegd: HZIV is gratis en m.i. zijn ze voor terugbetalingen van prestaties even efficiënt als de anderen maar wees u er zeer goed van bewust dat ze inderdaad ENKEL het wettelijk verplichte minimum leveren. Dus warm aanbevolen om nog minstens een bijkomende (hospitalisatie) verzekering te hebben.

Ik heb het genoegen gehad heel die regelgeving te mogen uitspitten nadat mijn toenmalig ziekenfonds me middels een onwettige truuk toch de verplichte bijdrage trachtte aan te rekenen. Aangezien ik nog een private bijkomende verzekering heb en geen kinderen zijn de bijkomende paketten van de ziekenfondsen voor mij niet interessant en wenste ik daar niet in mee te gaan. Vandaar de HZIV.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bobby_axelrod
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 mar 2016 13:51

Xenophon: uit interesse, welke verzekering combineer je dan met het HZIV en wat is zijn de kosten?

@Gebruiker21, al die zever dat ziekenfondsen aanbieden heb ik niet nodig. Ik heb geen terugbetaling sportkampen, heupprotheses, geboortepremies whatever nodig. Het enigste dat ik wil is dat mijn doktersbezoeken terugbetaald worden en ik verzekerd ben voor een verblijf in het ziekenhuis. Ik denk dat je echt wel chance moet hebben als je al iets kan aanspreken in die aanvullende verzekering van ziekenfondsen. En dan nog is het waarschijnlijk maar een aalmoes.

Kali

#18 , 15 mar 2016 14:36

Xenophon: uit interesse, welke verzekering combineer je dan met het HZIV en wat is zijn de kosten?

@Gebruiker21, al die zever dat ziekenfondsen aanbieden heb ik niet nodig. Ik heb geen terugbetaling sportkampen, heupprotheses, geboortepremies whatever nodig. Het enigste dat ik wil is dat mijn doktersbezoeken terugbetaald worden en ik verzekerd ben voor een verblijf in het ziekenhuis. Ik denk dat je echt wel chance moet hebben als je al iets kan aanspreken in die aanvullende verzekering van ziekenfondsen. En dan nog is het waarschijnlijk maar een aalmoes.
Beetje offtopic maar een reactie op bovenstaande:
Ik heb gisteren mijn 75€ betaald, en sedert 1 januari 2016 toch al 100€ teruggetrokken uit de aanvullende verzekering...
En ik kan nog minstens 30 € bijkomend terugtrekken...

Reclame

denlowie

#19 , 15 mar 2016 14:41

Ik denk dat je echt wel chance moet hebben als je al iets kan aanspreken in die aanvullende verzekering van ziekenfondsen. En dan nog is het waarschijnlijk maar een aalmoes.
Elk jaar 50€ voor mijn bril + 6€ voor mijn griepspuit, + de reisverzekering !, dat noemt men chanche ???

U minimaliseert wat je krijgt, en je zit te jammeren om een factuur van een niemendal !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#20 , 15 mar 2016 14:50

Ik mag geen reclame maken maar ter info en om uit te leggen hoe ik tot de huidige situatie kom: ik heb gedurende jaren als expat gewerkt buiten de EU. Mijn werkgever sloot voor mezelf en mijn echtgenote een private medische verzekering af bij V** Br*d*. Prohibitief duur (ik denk 8500 Euro/jaar voor 2 personen, zonder medische problemen) maar ze betaalden wel echt alles en uiteraard, mijn werkgever financierde dit.

Daarenboven had ik toen (en heb ik nu) nog een private hospitalisatieverzekering bij D*V. De prijs hangt af van de leeftijd bij toetreding, risicoprofiel etc maar ik ben toegetreden toen ik 30 was, ze hebben een zeer uitgebreide dekking, geen limieten voor éénpersoonskamers en medisch materiaal waarvoor geen tussenkomst van de ziekenkas bestaat. Prijs hangt ook af van waar je woont. Omdat de ziekenhuizen in Brussel veel duurder zijn betaal ik ongeveer het dubbele van wat ik in Vlaanderen zou betalen. Prijs ongeveer 750 euro/jaar, enkel voor mezelf.

En zoals gezegd zit ik ook bij het HZIV, gewoon omdat dat verplicht is. Ik heb geen boodschap aan het aanbod van de mutualiteiten, het is voor mij een princiepskwestie, ik hou er niet dat die dingen door m'n strot geramd worden. Ik bepaal zelf graag waarvoor ik betaal.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Xenophon

#21 , 15 mar 2016 14:53

Aja, omdat ik het bij denlowie lees: private reisbijstand bij E**** assistance, geen idee hoeveel dat weer kost, ik dacht rond de 120 voor de formule die ik heb.

denlowie

#22 , 15 mar 2016 15:03

De gratis reisverzekeringen van alle mutualiteiten van België is MUTAS - mutas.be!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#23 , 15 mar 2016 15:28

Toen ik stopte met studeren ging ik bij Partena want mijn ouders zaten ook daar. Alleen heb ik gelezen (op 9lives, ik ben een long-time lezer maar nooit gepost) dat je blijkbaar niet verplicht bent om je lidgeld van je ziekenfonds te betalen. Terwijl kan je toch je doktersbriefjes laten terugbetalen.
Ik zou stoppen met 9lives lezen. Wat voor een onzin. Hoe kom je erbij dat voor niets de zon opgaat? Denk je dat er ook maar iemand zijn ziekenfonds zou betalen als dit niet verplicht was?
Het grappige is dat hij ook via 9lives ondertussen al het correcte antwoord gekregen heeft, maar het toch nog eens hier probeert...

Enkele jaren geleden was het trouwens effectief wel zo dat je in de praktijk geen risico liep bij het niet-betalen van de aanvullende bijdrage. Je kon toen immers ervoor nog kiezen om géén aanvullende bijdrage te betalen.

Sinds enkele jaren is de aanvullende verzekering (die qua naam officieel trouwens niet meer bestaat blijkbaar) wél verplicht. heeft te maken met Europa (en concurrentie ivm verzekeringen van andere landen).

jefke007

#24 , 15 mar 2016 21:20

Er is daar in 2011 een arrrest van het Grondwettelijk Hof over geweest dat ze het wel degelijk konden verplichten.

In de praktijk gaat het er wel wat anders aan toe : de mensen die waarvan ze denken dat die het niet kunnen betalen laten ze met rust ( of ze zijn een deel van hun klanten kwijt. De andere gaan ze eventueel buitenshotten.
Maar of men het voor dergelijke bedragen tot een rechtzaak zou laten komen betwijfel ik ten zeerste. Ze zullen de klanten wel wat dreigbrieven sturen.
Iets dat niet in orde is in de aanvullend verzekering ( bv. geen betaling ), mag geen gevolgen hebben voor de verplichte verzekering

Nadat ze een dreigbrief hebben gestuurd, zal je volgens hen niet tot een "sociaal geval" behoren, en verwachten ze van je dat je effectief betaalt.

Denk niet dat er veel vluchtelingen, asielszoekers en sommige ocwm-klanten de aanvullende verzekering gaan of willen of kunnen betalen.

Gebruiker21

#25 , 17 mar 2016 08:46

@Gebruiker21, al die zever dat ziekenfondsen aanbieden heb ik niet nodig.
Dus u weet zeker dat u nooit krukken of tijdelijk een rolstoel zal nodig hebben? Dat u nooit een bril zal nodig hebben, etc...? Ik raad u aan om iets verder te denken dan het "nu".
Ik heb geen terugbetaling sportkampen, heupprotheses, geboortepremies whatever nodig.
In die "whatever" zitten zeker dingen in die u WEL kan gebruiken.
en ik verzekerd ben voor een verblijf in het ziekenhuis.
En u denkt dat het HZIV een gratis hospitalisatieverzekering aanbiedt?

Bon, uw originele vraag was dus of u de factuur van uw andere mutualiteit moet betalen. Dat antwoord is gegeven, lijkt me...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#26 , 17 mar 2016 09:48

Ieder zijn mening over het nut van de 'aanvullende verzekeringen' die alle mutualiteiten behalve de HZIV verplicht stellen, dat was niet de vraag en we moeten ons daarvoor niet in de plaats van TS stellen lijkt me.

Gebruiker21

#27 , 17 mar 2016 09:55

Ieder zijn mening over het nut van de 'aanvullende verzekeringen' die alle mutualiteiten behalve de HZIV verplicht stellen, dat was niet de vraag en we moeten ons daarvoor niet in de plaats van TS stellen lijkt me.
Zolang TS maar niet in de veronderstelling is dat ook zijn ziekenhuiskosten gedekt zijn als hij aansluit bij het HZIV, want dan zou hij wel eens voor (dure) verrassingen kunnen komen te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#28 , 17 mar 2016 10:08

De ziekenhuiskosten zijn gedekt in zoverre deze door het RIZIV ten laste worden genomen. Alleen is dat een paraplu vol gaten geworden.

Maar een 'gewone' ziekteverzekering bij de mutualiteit helpt daar ook niet voor, wat men nodig heeft is een hospitalisatieverzekering. Dat kan niet bij het HZIV, wel via de meeste mutualiteiten...en private aanbieders. Hangt af van de noden qua dekking en van de portefeuille waarvoor men kiest.

Gebruiker21

#29 , 17 mar 2016 11:06

De ziekenhuiskosten zijn gedekt in zoverre deze door het RIZIV ten laste worden genomen. Alleen is dat een paraplu vol gaten geworden.

Maar een 'gewone' ziekteverzekering bij de mutualiteit helpt daar ook niet voor, wat men nodig heeft is een hospitalisatieverzekering. Dat kan niet bij het HZIV, wel via de meeste mutualiteiten...en private aanbieders. Hangt af van de noden qua dekking en van de portefeuille waarvoor men kiest.
Inderdaad, maar ik heb de indruk dat de TS denkt dat hij, na aansluiting bij het HZIV, als hij voor een weekje opgenomen wordt in het ziekenhuis, nog enkel een factuur van een paar tientallen euro's van het ziekenhuis zal ontvangen, en al de rest gedekt is door het HZIV. In dat geval zou hij dus wel eens héééél erg kunnen verschieten...

j.demoor

#30 , 17 mar 2016 11:23

“Art.129.Het recht op geneeskundige verstrekkingen, zoals omschreven in titel III van de gecoördineerde wet, wordt voor de gerechtigden bedoeld in artikel 32, eerste lid, 1° tot 16°, 20°, 21° en 22° en 20° van de voormelde gecoördineerde wet geopend op de datum waarop de inschrijving of de aansluiting in de hoedanigheid van gerechtigde bij een verzekeringsinstelling uitwerking heeft, zoals bedoeld in artikel 252, en wordt behouden tot 31 december van het kalenderjaar dat volgt op dat waarin het recht wordt geopend...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).

Er dient bepaald welke gerechtigde in de zin van voornoemd art.32 u bent vooraleer uw eventuele bijdrage kan vastgesteld worden.

Indien u die verschuldigde bijdrage niet betaalt dan kan uw verzekeringsinstelling ze desnoods gerechtelijk invorderen. Overgaan naar een andere verzekeringsinstelling doet die schuld niet teniet.

“Art.2.§ 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :1° minnelijke invordering van schulden : iedere handeling of praktijk die tot doel heeft de schuldenaar ertoe aan te zetten een onbetaalde schuld te betalen, buiten iedere invordering op grond van een uitvoerbare titel om...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”