Voordelen van de staat voor bestaande zelfstandigen?

Vandenbogaerde
Topic Starter

Voordelen van de staat voor bestaande zelfstandigen?

#1 , 12 jan 2010 15:35

Hallo,
Ik ben al 22 jaar zelfstandige en aangezien de 'commerce' mommenteel vierkant draait, ben ik van plan om nog iets bij te doen. Ik kan dit doen in combinatie met mijn huidig werk, het ligt ook in dezelfde branche.
Om dit te kunnen verwezenlijken heb ik natuurlijk extra geld nodig. Dit zou hier om om en bij de 10000,00 € gaan.
Aangezien mijn inkomsten van vorig jaar zeer slecht zijn, wil of zullen de banken mij dit bedrag niet lenen, spijts ik enkele borgen heb.
Maar ik zou ook eens willen weten of de Belgische staat mommenteel geen inspanningen doet voor kleine KMO's die het zeer moeilijk hebben, maar toch vooruit willen. Vorig jaar kon je tot eind december een 'crisispremie' aanvragen, je moest aan 2 voorwaarden voldoen op een totaal van 6. Ik voldeed aan 4 voorwaarden en toch heb ik nooit geen positief antwoord gekregen, zelfs niet na aangetekende brieven naar mijn Sociale Kas en de Minister van KMO. Volgens de krant was dit een grote fiasco, niet moeilijk als ze iedereen weigeren die voldoen aan de eisen.
Misschien doen ze nu tijdens de crisis nog extra's voor de kleine zelfstandigen, daarom vraag ik dit hier.

Iemand op de hoogte?

Alvast bedankt voor alle antwoorden.
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 14 jan 2010 08:07

Ik vrees er eerlijk gezegd voor, maar zal dit topic ook op de voet volgen. Zelfde situatie hier, man is al zo'n 10 jaar succesvol zelfstandige maar momenteel draait de 'commerce' zo enorm vierkant dat ook wij zijn beginnen uitkijken naar enige vorm van staatssteun. Tot dusver: niks gevonden, ook die crisispremie komt hij niet voor in aanmerking, dat terwijl de situatie na een half jaar echt nijpend is geworden. Ik krijg sterk de indruk dat het kalf al verdronken moet zijn eer je ergens van kan 'genieten', m.a.w. allemaal een maat voor niks.

MRS

#3 , 02 jun 2010 00:35

probeer eens met de balans en resultatenrekening van het eerste kwartaal 2010 dat misschien toch een iets gunstigere toekomstevolutie laat zien, als je met uw 'slechte' cijfers naar de bank gaat en zorg dat je een stevig ondernemingsplan hebt.

Reclame

bartvdv

#4 , 02 jun 2010 08:03

Het maakt voor de bank weinig uit hoe goed je cijfers zijn. Zelfs als je cijfers in 2009 fors zijn verbeterd t.o.v. de cijfers van 2008, is de kans klein dat je een lening krijgt - zelfs niet voor een paar duizend euro. Verbeterde cijfers worden vaak gezien als 'stilte voor de storm'. De crisis is bijlange nog niet voorbij (Griekenland, instorten van de huizenmarkt in Spanje, enz.). Banken hebben geen interesse in leningen aan kleine zelfstandigen.

Ik zou me ook hoeden voor kredietinstellingen die kleine advertentietjes zetten in streekkranten of iets grotere spelers met een kwalijke reputatie. Ik zou me ook hoeden voor betalingen met kredietkaarten; die de put alleen maar dieper maken.

Je zou kunnen proberen vrijstelling te krijgen van de sociale bijdragen, maar ik heb mijn twijfels. De voorwaarden zijn gewoon te streng.

Je kan misschien ook overwegen om je hoofdverblijfplaats te laten beschermen tegen inbeslagname; voorwaarden overlopen met notaris (de akte kost je wel ongeveer 1.000 euro).

In plaats van onzinnige vennootschapsvormen te ontwikkelen - zoals de s-bvba - zou de overheid beter werk maken van een betere bescherming van zelfstandigen die failliet gaan (bv. een paar jaar kunnen gaan stempelen; of een automatische bescherming van de hoofdverblijfplaats; een strengere bestraffing van het frauduleuze faillissement, betalingsachterstand gaan bestraffen, enz.)

Terug naar “Andere”