Beste mensen,
ik zit een beetje zonder raad en voel me nu machteloos. Ik hoop dat iemand suggesties heeft wat ik kan doen.
Dit is mijn verhaal:
Ik ben een vrouw, 45 jaar met 2 kinderen en heb al 25 jaar dienst achter de rug. Na 4 operaties aan mijn rug stond ik op de Christelijke Mutualiteit (ziekenkas). Daar hebben ze mij uitbetaald voor 4 jaar en 8 maanden. Als je uitkering krijgt van de ziekenkas voor 5 jaar dan krijg je voor altijd een uitbetaling tot en met jouw pensioen. Maarja, ze wouden me persé 4 maanden ervoor doorverwijzen naar de RVA.
Bij de RVA hebben ze mij enkele documenten gegeven. 1 daarvan is dat ik meer dan 33% invalide ben en dat ik een vrijstelling heb om actief werk te zoeken. Vervolgens verwees de RVA mij door naar 1 van hun diensten: GTB. GTB heeft als doel om personen met een handicap te helpen aan werk. Daar zei ik dat ik dit niet wou doen omdat de RVA mij zou uitbetalen tot mijn pensioen. De GTB zei dat als ik me zou uitschrijven bij GTB dat ze dit melden aan de RVA en dat mijn uitbetaling zou stopgezet worden. Dus ik ben VERPLICHT om actief mee te werken met wat de GTB mij voorsteld.
Toen ging ik naar de ACV om te zeggen dat dit me allemaal te veel is en dat ik het niet meer aankan met mijn rug om nog maar iets werk te doen. Zelfs halftime is zo belastend aan mijn rug.
De ACV zei het volgende erop: Aangezien de Christelijke Mutualiteit u eerder dan 5 jaar heeft vrijgezet, zal dat betekenen dat je wel werkbekwaam ben." Toen heb ik mijn attest van CM dat ik 66%+ invalide ben laten zien waarop ze zeiden dat deze niet geldt bij hun, maar enkel het attest van 33%+ dat ik bij de RVA heb gekregen.
Ik heb 3 mogelijkheiden van de GTB gekregen:
1. Ik ga in opleiding voor 6 maand. Dat is elke werkdag naar een soort van school te gaan.
2. Naar stages te gaan waar je constant ziet wat er in een bedrijf wordt gedaan.
3. Sollicitatiebegeleiding, dan heb ik 3 maanden de tijd om werk te zoeken. Na 3 maanden moet ik kiezen tussen optie 1 of 2.
Terwijl heb ik een aanvraag gedaan aan de Federale Overheid om een uitkering te krijgen voor invaliditeit, maar deze aanvraag duurt tot 1 jaar voordat je antwoord krijgt. En volgende maand moet ik al van de GTB 1 van de 3 opties kiezen...
Ik beschik over de volgende documenten:
- Attest van invaliditeit met hoger dan 66% (door Christelijke Mutualiteit)
- Attest van invaliditeit met hoger dan 33% (door RVA/ACV)
- Attest van een definitieve invaliditeit met hoger dan 33% (door huisdokter)
- Een vrijstelling om actief te zoeken achter werk (door RVA)
Wat valt er nog te doen? Is er wel nog een mogelijkheid om een uitkering te krijgen zonder te werken?
Momenteel krijg ik 1200 euro per maand van de RVA, maar dat omdat ik nog steeds geen werk heb. Maar dat zal snel veranderen als ik volgende maand een optie moet kiezen bij de GTB om werk te vinden.
Er is nog een mogelijkheid dat mijn man me ten laste neemt maar dan krijgt hij 200 euro extra. Dit is zeker niet genoeg om alles te kunnen afbetalen...
Alvast bedankt...
Met vriendelijke groeten.