Rizv zet invaliditeitsuitkering stop

Sunshine27
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rizv zet invaliditeitsuitkering stop

#1 , 24 feb 2025 20:35

Beste,

Ik ben van Nederland, woon hier nu 8 jaar en probeer zo goed als ik kan mijn man te ondersteunen. Ik mis echter op sommige gebieden echt de kennis om dit goed uit te voeren. Het verhaal is als volgt:

Mijn man is een Belg en ziek geworden net na ons huwelijk en geboorte van ons eerste kindje (De ernstige symptomen dan).

Mijn man krijgt sinds 2018 een invaliditeitsuitkering met de diagnose schizofrenie. Nu is hij vorige week opgeroepen door het rizv. Wij dachten voor een controle het bleek echter wat anders. Hij viel direct met de deur in huis. Wij zaten daar niet om te kijken of mijn man ziek was of niet want daar was geen twijfel over mogelijk maar Volgens de arts is aan de loopbaan van mijn man duidelijk te zien dat zijn ziekte op jonge leeftijd al invloed heeft gehad op zijn school en werk carrière. Hij heeft dus niet genoeg opgebouwd om 2/3 loon te kunnen verliezen en gebruik te blijven maken van een invaliditeitsuitkering. Dat is de wet, kan moeilijk wat aan veranderd worden.

Het advies was een beroep doen bij FOD voor een gehandicapte uitkering. Binnen 2 dagen hadden we het besluit al binnen vanaf maandag geen uitkering meer. Ik zie online dat dit niet makkelijk is om daar binnen te geraken. Ik heb 3 maanden om beroep aan te tekenen maar die goedkeuring bij FOD gaat waarschijnlijk langer duren. Iemand advies? Wel beroep aantekenen tegen het rizv om wat achter de hand te hebben of is dat sowieso verloren zaak?

Iemand ervaring met een FOD iv uitkering in combinatie met schizofrenie?

Ik hoor het graag……. Alvast bedankt

Groetjes

sibi

#2 , 25 feb 2025 08:35

Hij heeft dus niet genoeg opgebouwd om 2/3 loon te kunnen verliezen en gebruik te blijven maken van een invaliditeitsuitkering. Dat is de wet, kan moeilijk wat aan veranderd worden.
Vreemd dit, was bij aanvang van de arbeidsongeschiktheid dan ook al niet voldaan aan de minimum vereisten (180 dagen bij voltijds of 800u voor deeltijds werk) ? Ik zie niet in welke nieuwe elementen er kunnen zijn om de erkenning van arbeidsongeschiktheid in te trekken, als het medische aspect erkend en ongewijzigd is gebleven ? Kan m.i toch enkel maar als er van in het begin al een fout is gebeurd in de erkenning.
Is er een mogelijkheid om bij de juridische dienst van de vakbond ten rade te gaan ? (doorgaans min. 6 maand aansluiting vereist weliswaar)

https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ar ... -erkenning

Sunshine27
Topic Starter

#3 , 25 feb 2025 19:02

Inderdaad. Toen ik de beste man zei dat ik niet helemaal snap wat het probleem was na 7 jaar. Zei hij me dat het niet onze schuld was maar die van het cm. Dus met een “jullie kunnen er niks aan doen maar hier houd het op” zijn we weg gestuurd.

Mijn man is aangesloten bij de ABVV en ik ga morgen een afspraak maken. Kijken of ze ons daar verder kunnen helpen. Eventueel toch naar de rechtbank 🤷‍♀️.

Reclame

EscalatorCrow

#4 , 26 feb 2025 10:30

Zei hij me dat het niet onze schuld was maar die van het cm. Dus met een “jullie kunnen er niks aan doen maar hier houd het op” zijn we weg gestuurd.
"Hij die beweert, bewijst." Indien de controlerend arts de CM verwijt een vergissing te hebben begaan zeven jaar geleden, dan kan het benoemen van deze vermeende fout toch slechts als een detail worden beschouwd? U wegsturen zonder dergelijke informatie getuigt niet van de nodige empathie en professionaliteit die van een arts mag verwacht worden.

Bovendien zijn het niet de ziekenfondsen die de invaliditeit erkennen, maar de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit (GRI). Deze raad, samengesteld uit een tiental artsen, neemt beslissingen over de erkenning van invaliditeiten op basis van de adviezen van de adviserend geneesheren van de ziekenfondsen. Het is echter van belang te benadrukken dat deze adviezen niet noodzakelijkerwijs worden gevolgd. Indien er destijds daadwerkelijk een fout werd gemaakt door de CM, dan heeft deze alsnog de toetsing door een onafhankelijk controleorgaan, bestaande uit tien artsen, doorstaan. Bijgevolg kan de fout niet van aanzienlijke omvang zijn geweest.
Eventueel toch naar de rechtbank 🤷‍♀️.

Op basis van de beschikbare informatie lijkt deze zaak geenszins bij voorbaat verloren en is het bijgevolg zeker gerechtvaardigd om beroep aan te tekenen bij de arbeidsrechtbank.
Indien:
- uw partner destijds voldeed aan de gestelde voorwaarden, met andere woorden, de vereiste rechten heeft opgebouwd en daarmee heeft aangetoond langdurig een volledig verdienvermogen te hebben behouden;
- dit vervolgens als gevolg van medische redenen niet langer mogelijk was;
- de controlerend arts erkent dat de arbeidsongeschiktheid nu nog steeds aanhoudt;
=> dan is de enige logische consequentie dat de erkenning van invaliditeit wordt gehandhaafd.

Terug naar “Andere”