CM verlengt mijn Hulp van Derde uitkering niet wegens de lopende beroepsprocedure bij de arbeidsrechtbank

Abra_OF
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

CM verlengt mijn Hulp van Derde uitkering niet wegens de lopende beroepsprocedure bij de arbeidsrechtbank

#1 , 25 jan 2025 15:01

Hallo,

Eerst wil ik me verontschuldigen als mijn Nederlands niet duidelijk is want ik sinds een aantal jaar niet meer in België woon.

Ik heb lange tijd in België gewoond, gestudeerd en eventueel gewerkt maar op het moment woon ik in Duitsland. Wegens serieuze lage rugproblemen ben ik invalide en ik krijg ook hulp van derde uitkering want ik serieuze beperking heb om mijn dagelijkse aktiviteden in orde te brengen.
Ziekteperiode began in November 2021. In 2023 ben ik te weten gekomen van hulp van derde uitkering en heb daarop een aanvraag ingediend die goedgekeurd was maar niet helemaal vanaf de begindatum van mijn ziekteperiode. Daarom ben ik bij de rechtbank geweest.
De procedure bij rechtbank is nog lopend. Deze maand moeste CM mijn hulp van derde uitkering verlengen. Ik heb nog altijd dezelfde beperkingen en symptomen. De redenering van CM: wegens de lopende beroepsprocedure kan er op dit moment geen beslissing genomen worden.
De beroepsprocedure heeft te maken met het verleden en niet de toekomst.
Heeft CM gelijk? Ik probeer een advocaat te vinden maar helaas lukt het niet.
Wat moet ik doen?
Alvast bedankt!

Marcus Aurelius

#2 , 25 jan 2025 19:00

Bewijs u een loopbaan in Duitsland? Werd u invalide verklaard in België of in Duitsland? De VO 883/2004 is immers van toepassing. Vandaar dat u eerst de gestelde vragen moet beantwoorden vooraleer er een antwoord kan gegeven worden op uw vraag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Abra_OF
Topic Starter

#3 , 25 jan 2025 22:47

Ik ben invalide maar woon in Duitsland. Ik kan niet werken. Ik werd in België invalide verklaard.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 25 jan 2025 23:23

Er zijn twee vragen die hier rijzen. Is de forfaitaire tegemoetkoming ten laste van het ziekenfonds exporteerbaar? Een tweede vraag is, in België is deze forfaitaire tegemoetkoming niet belastbaar. Hoe zit dit in Duitsland? Ik probeer het te achterhalen en kom hier dus nog op terug.

Abra_OF
Topic Starter

#5 , 26 jan 2025 00:08

Ik begrijp niet wat u met forfaitaire tegemoetkoming bedoelt. Ik heb natuurlijk mijn uitkering meegenomen naar Duitsland.
Ik heb helaas geen idee hoe het in Duitsland zit want ik heb niets met Duitsland te maken uitkering gezien. Ik woon gewoon in Duitsland zonder hier financiële hulp te krijgen. Ik hoop u de nodige antwoorden gegeven te hebben.

Marcus Aurelius

#6 , 26 jan 2025 15:49

Primo, u spreekt zelf van ik krijg ook hulp van derde uitkering, dit is de forfaitaire tegemoetkoming
secundo, u woont in Duitsland, dus geldt het dubbel belastingverdrag dat tussen België en Nederland werd afgesproken. Artikel 19, 3de is van toepassing. Het verdrag tussen België en Duitsland is heel anders dan het verdrag tussen België en Nederland, waar de uitkeringen belastbaar zijn in het woonland. Als België bevoegd blijft, dan is de forfaitaire vergoeding inderdaad niet belastbaar. Kijk ik verder na.

Abra_OF
Topic Starter

#7 , 26 jan 2025 17:04

Nu heb ik begrepen wat u daarmee bedoelt. Ik betaal geen extra belastingen an Duitsland. Ik bedoel, ik heb nog nicht belastingaangifte in Duitsland ingediend heb.

Heeft het invloed op de vraag of CM mijn Help van Derde uitkering mag schorsen, aangezien ik een lopende zaak heb bij de arbeidsrechtbank?

Marcus Aurelius

#8 , 27 jan 2025 09:28

Voor wat de exporteerbaarheid betreft, heb ik zojuist het volgend antwoord ontvangen van de bevoegde dienst binnen het riziv:

De tegemoetkoming Hv3 wordt als een ziekte-uitkering gecoördineerd in de zin van Vo 883/2004.

Zij is dus meeneembaar bij verhuis naar een andere lidstaat, voorzover België bevoegd blijft voor geneeskundige verzorging (art. 29 Vo 883/2004). Dat is het geval indien betrokkene inderdaad enkel een BE invaliditeitsuitkering ontvangt.

Abra_OF
Topic Starter

#9 , 27 jan 2025 10:27

Beste,

Bedankt voor de info maar dit is geen antwoord op mijn initiële vraag. Ik heb Hv3 gedurende een jaar met de toestemming van mijn mutualiteit, CM, gekregen. Aangezien ik niet akkoord ging met de begindatum van Hv3, ben ik bij arbeidsrechtbank gestapt. De procedure is nog altijd lopend. Omdat de procedure nog loopt, verlengt CM mijn Hv3 uitkering niet hoewel ik nog altijd dezelfde symptomen heb.
Mijn vraag is: Mag CM dat? Ik heb de indruk dat CM mijn recht schend.

Marcus Aurelius

#10 , 28 jan 2025 09:39

Ik vrees dat u een totaal foute voorstelling heeft van de forfaitaire tegemoetkoming hulp van derde. Ik raad u aan om de volgende link te lezen: https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ar ... van-derden. Tenslotte, een hulp van derde wordt toegekend op aanvraag en wordt toegekend op aanvraag. Dit betekent dat men het recht pas kan onderzoeken en toekennen op basis van de toestand op het ogenblik van de aanvraag. Retro-activiteit is m.i. dan ook niet onmiddellijk voorzien. De rechtbank zal uitspreken hoe dit dient geïnterpreteerd te worden. Tenslotte u spreekt zelf van een tijdelijke toekenning hulp van derde. Dit betekent dat er opnieuw een onderzoek moet plaats vinden of u nog aan de voorwaarden voldoet. Uw hoger beroep bij de arbeidsrechtbank kan twee zaken onderzoeken, primo de retro-activiteit, maar ook of u überhaupt voldoet aan de voorwaarde van Hulp van Derde. De beslissing van uw ziekenfonds lijkt me dan ook zo vreemd, gezien de mogelijkheid dat er wordt beslist dat u geen recht zou hebben en dit zou dan een terugvordering betekenen. Komt daar nog eens bij dat u nu in het buitenland woont. Dus niet te vlug roepen dat u geen antwoord heeft gehad om uw initiële vraag, ik denk dat dit antwoord een heldere reactie is op uw vraag.

Terug naar “Andere”